محسن حلاجی امروز در حاشیه همایش علمی معلمان تربیت بدنی استان فارس در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در حال حاضر حدود 30 هزار معلم تربیت بدنی در کشور فعالیت میکنند، اما به 60 هزار معلم تربیت بدنی نیاز داریم.
مشاور معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای دورههای ابتدایی به ویژه پایه چهارم، پنجم و ششم، بحث ورزش باید توسط متخصص تربیت بدنی هدایت شود.
حلاجی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور توجه ویژهای به رشد و توسعه تربیت بدنی مدارس کشور دارند.
وی تصریح کرد: با انجام طرحهای متعدد ورزشی و احداث اماکن و سالنهای پرشمار نشاط روزافزونی به این درس بازگشته و فضا و تجهیزات خوبی به آن اختصاص یافته است.
این مسئول عنوان کرد: مطابق با سند تحول بنیادین چرخشهایی در وضعیت تربیت مدارس پیشبینی شده است.
حلاجی اضافه کرد: بنابر سند تحول باید تلاش کرد تا فضای مدرسه از یک فضای آموزشی به یک فضای پرورش، تربیتی و مولد نیروی انسانی تبدیل شود.
مشاور معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: در سند تحول باید درسی را که مدرس میدهد مبتنی بر آموزههای دینی، پژوهشمحور و خلاقیتمدار باشد و از مقایسههای بینتیجه بین دانشآموزان خودداری شود.
وی خاطرنشان کرد: مقایسه دانشآموزان در هر درسی اعم از تربیت بدنی باید هدفمند باشد و هرگونه آزمونی که برگزار میشود با شیوه تربیتی صحیح و برخورد مناسب معلم توام باشد.
به گفته این مسئول، اگر قرار باشد که هیچ مقایسهای انجام نشود پیشرفتی نیز صورت نمیگیرد مبنی بر اینکه تلقی معلم منجر به تحقیر و برچسب زدن چاقی و تنبلی به دانشآموز نشود.
مشاور معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: مقایسه باید بر مبنای دانشآموز با خود وی باشد.
این محقق ورزش بیان داشت: یکی از گرایشهای آمادگی جسمانی خود ارزشیابی دانشآموز است و گاهی نیز معلم نتایج آزمونها را ثبت کرده و با نرمهای هنجاری تعیین شده بر اساس محیط بومی، ژنتیک و مشخصات فردی مقایسه میکند.
وی تصریح کرد: در ایران منبع «ایفرد» سازمان ملی تربیت بدنی، تندرستی و حرکات ریتمیک آمریکا برای تعیین نرمهای ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد که استقامت، سرعت، قدرت و انعطافپذیری دانشآموزان را مورد ارزیابی قرار میدهد.
به گفته این مسئول، آزمون ایفرد بر خلاف آزمونهای پیشین که بر آمادگی جسمانی برای شرکت در رقابتها و مسابقات ورزشی تاکید داشت، بر جنبههای سلامتی و تندرستی متمرکز شده است.
حلاجی تصریح کرد: ما امروز قادر هستیم که تستهای پیچیدهتری را طراحی کنیم، اما باید تمام دانشآموزان امکان یادگیری آن را داشته باشند و وسیله و تجهیزات بسیاری نیاز نباشد تا در سراسر کشور قابلیت ارائه داشته باشد.
وی ادامه داد: رویکرد به درس تربیت بدنی رویکردی تنها مبتنی بر آمادگی جسمانی نیست و رویکرد عاطفی و اجتماعی به این درس مهمتر است.
مشاور معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: رویکرد بازی شامل شادی و خنده و رویکرد تعلیم و تربیت ورزشی که بر اساس گروهبندی و مسابقات بینکلاسی و درونمدرسهای فصلی نیز در تربیت بدنی بسیار کاربرد دارد.
حلاجی اذعان داشت: سبکهای مختلفی برای ایجاد آمادگی جسمانی وجود دارد که میتوان در هر استانی آن را با برگزاری کارگاههای آموزشی در معلمان تربیت بدنی ترویج کرد.
انتهای پیام/2448/ن30/ظ1004