اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

توزیع 1000 دستگاه تراکتور در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی آذربایجان‌شرقی از توزیع یک هزار دستگاه تراکتور در این استان خبر داد و افزود: آذربایجان‌شرقی مقام نخست جذب تراکتور در کشور را دارد.

توزیع 1000 دستگاه تراکتور در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جواد زینالی‌مهر صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یک هزار و 600 دستگاه انواع تراکتور در سال91 جذب و توزیع شده است، افزود: آذربایجان شرقی در 11 ماهه نخست سال‌جاری با جذب و توزیع این میزان ماشین آلات کشاورزی، مقام نخست توزیع تراکتور در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه استان‌های خوزستان، لرستان و اردبیل در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و در پاییز سال‌جاری 19دستگاه بذر کارکشت مستقیم برای کشت مستقیم غلات در چهار هزار هکتار از اراضی غلات استان توزیع شده است، افزود: 23 دستگاه دیگر نیز به زودی در میان شهرستان‌ها توزیع می شود تا جمع آن‌ها به 42 دستگاه برسد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه 70 درصد بهای این بذرکارهای کشت مستقیم از اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود گفت: 30 درصد مابقی نیز آورده شخصی بهره‌برداران بخش خواهد بود.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت پذیرفته با مدیریت شهرستان‌ها برای آماده سازی بذر کارهای آبی و دیم و کشت مستقیم اشاره کرد و افزود: خاک‌ورزی مرکب در سطح 15 هزار و 900 هکتار از اراضی زراعی استان در دستور کار قرار دارد. 

زینالی‌مهر با بیان اینکه این کشت در بقایای گیاهی کشت قبلی و بدون انجام هیچگونه عملیات آماده‌سازی انجام می‌شود، ادامه داد: بذر کار کشت مستقیم دستگاهی است که بوسیله آن بدون شخم زدن و دیسک زدن می‌توان کشت غلات و ذرت را به کمک آن در یک مرحله انجام داد.

وی هدف از بکارگیری بذرکار کشت مستقیم را صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه عملیات زراعی و حفاظت از خاک‌های زراعی با کاهش تردد و جلوگیری از به هم ریختن ساختمان خاک دانست و افزود: این روش امروزه با نام نوتیل یا زیرو تیلیج به معنای کاشت بدون خاک ورزی نیز شنیده می‌شود. 

زینالی‌مهر بابیان اینکه بیش از 21 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی زیر پوشش کشاورزی حفاظتی قرار دارد، افزود: طرح اجرای کشاورزی حفاظتی توسط برنامه‌ریزان بخش کشاورزی استان، گامی محکم و ارزنده در استفاده بهینه از امکانات موجود در استان برای تولید بهینه محصولات مختلف کشاورزی بوده و این امر با توجه به شرایط آب و هوایی و پیشینه تولید محصول با توجه به تجارب کاری بهره‌برداران با رعایت مدیریت بهینه و صحیح از منابع تولید موجود با هدف افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی انجام پذیرفته و در حال حاضر بیش از 21 هزار هکتار از اراضی زراعی زیر پوشش این طرح قرار دارد.

وی با اشاره به اهداف اصلی طرح حفاظتی کشاورزی در این استان، کاهش تبخیر سطحی و حفظ ذخیره رطوبتی، افزایش بهره از آب در بخش زراعی با هدف کاهش 750 مترمکعب در هر هکتار، افزایش موادآلی درخاک به منظور حاصلخیزی بیشتر آن، کاهش تردد ماشین آلات با هدف کاهش حداقل46 لیتر سوخت در هر هکتار، کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد خالص بهره‌برداران و پایداری تولید و تولید اقتصادی را از مهمترین اهداف توسعه و تعمیم آن درتمامی مناطق کشاورزی استان ذکر کرد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته، رشد اجرای آن در سال‌های آتی با توجه به نتایج حاصله و تمایل بهره‌برداران بیش از پیش افزایش خواهد داشت.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان اجرای این طرح مهم زیر بنایی در بخش کشاورزی استان را در قالب دو پروژه زیر بخشی آن، مزارع الگویی و توسعه روش‌های کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و گفت: مدیریت بقایای گیاهی برای حفظ بقایای گیاهی کشت قبلی در سطح مزرعه به نحوی که حداقل 30 درصد سطح مزرعه بعد از عملیات تهیه زمین و کاشت پوشیده از بقایای حاصل از محصول قبل باشد، خاک ورزی حفاظتی برای بکارگیری انواع ادوات خاک ورزی مشتمل بر گاوآهن‌های مرکب، چیزل پکر و ... با تاکید بر حذف گاو آهن‌های برگردان دار در اراضی دیم، مدیریت حاصلخیزی برای کمک به توسعه کشت محصولات پوششی مانند انواع لگوم‌های یک ساله بعد از برداشت محصول اصلی در مزارع آبی و در فواصل آیش در مزارع دیم و استفاده از آن به عنوان کود سبز و نیز کشت مستقیم در بقایای گیاهی بدون هرگونه عملیات خاک ورزی و آماده سازی بستر در مزارع الگویی تا سقف 10 درصد سهمیه اجرایی کشاورزی حفاظتی استان از مهمترین عملیات اجرایی این طرح محسوب می‌شوند که نهادینه کردن این روش‌ها در بستر کشاورزی استان، به توسط مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها به روش‌های آموزش مستقیم و غیر مستقیم ، عملی و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انجام طرح جامع کشاورزی حفاظتی در آذربایجان‌شرقی با تحویل 200 دستگاه انواع ادوات خاک ورزی حفاظتی در سال زراعی جاری گفت: امید می‌رود، با آشنایی و آگاهی بیشتر بهره‌برداران از یک سو و تعمیم و گسترش این روش به صورت مدیریت یافته، با اجرای روش کشت الگویی شاهد جهش قابل توجه در بخش کشاورزی استان در روند حرکت به سوی توسعه پایدار باشیم. 

انتهای پیام/60002/ر30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول