اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قابل توجه رانندگان

کم‌توجهی به قوانین موجب تصادف می‌شود

خبرگزاری فارس: کم‌توجهی به قوانین و مقررات در رانندگی از جمله دلایلی است که موجب بروز تصادف و ایجاد صدمات روحی - روانی در افراد می‌شود.

کم‌توجهی به قوانین موجب تصادف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، روزی نیست که از خیابان‌های پرجمعیت این شهر بگذریم و شاهد یک تصادف در گوشه و کنار آن نباشیم، رانندگانی که به هنگام برخورد خودروهایشان به یکدیگر، بسیاری از آن‌ها با عصبانیت پیاده شده و به جدال با یکدیگر مشغول می‌شوند که این منظره موجب زشت و خشن شدن چهره شهر برای هر ره‌گذری می‌شود.

عواقبی که حوادث رانندگی در زندگی انسان‌ها می‌گذارد، علاوه بر از دست دادن سلامتی یا زندگی، هزینه‌های مراقبت‌های درمانی، توانبخشی، از دست دادن درآمد و قدرت تولید را نیز به ‌دنبال دارد و این موضوعات صدمات روحی-روانی را موجب می‌شود.

محققان به رانندگان توصیه می‌کنند که به اندازه طول چهار ماشین از خودروی جلویی فاصله بگیرند تا از بروز سوانح در هنگام ترمز کردن پیشگیری شود.

‍غلامرضا امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، فرهنگ‌سازی در راستای آموزش الگوی صحیح رانندگی را از عوامل مؤثر در کاهش تصادفات درون‌شهری در کرمانشاه بیان کرد و اظهار داشت: متأسفانه کم‌توجهی به قوانین و مقررات و مسائل فرهنگی در رانندگی از جمله عبور از چراغ قرمز حتی در روز هم در رفتار برخی از رانندگان به چشم می‌خورد.

رئیس پلیس راهور کرمانشاه استفاده از گوشی همراه در هنگام رانندگی را از مهم‌ترین علل تصادفات درون‌شهری در کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد: عدم رعایت فاصله طولی با خودروی جلو و نبستن کمربند ایمنی از دیگر عوامل شایع تصادفات درون‌شهری است.

امیدی با اشاره به اینکه استفاده صحیح از کمربند ایمنی، احتمال مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در اثر ضربه‌ به سر را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: بدون کمربند ایمنی، بدن به ‌سمت شیشه جلو یا بخش داخلی اتاق خودرو پرتاب می‌شود و سرنشینان توانایی نگه ‌داشتن خود را از دست خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه طبق آمار 70 درصد کشته‌های ناشی از تصادفات بر اثر ضربه به سر و گردن به‌دلیل نبستن کمربند ایمنی در خیابان‌ها و جاده‌های درون و برون شهری هستند، عنوان کرد: در خصوص خسارت‌های جعلی نسبت به سال گذشته در کرمانشاه، 14 درصد کاهش و در زمینه آمار کشته‌های ناشی از تصادف در مقایسه با سال گذشته سه درصد افزایش داشته‌ایم.

امیدی با اشاره به ساختار قدیمی شهر کرمانشاه و ظرفیت محدود آن، ابراز داشت: همشهریان کرمانشاهی باید بدانند که در صورت تصادفات درون‌شهری، هیچ‌گاه خودروی خود را به ‌منظور رسیدن مامور راهنمایی‌ و رانندگی در وسط تقاطع پارک نکنند، چراکه موجب ایجاد ترافیک خواهند شد.

رئیس پلیس راهور کرمانشاه از رانندگانی که خودروهایشان به ‌خاطر تصادف دچار خسارت شده، خواست که‌ به ‌جای پارک در وسط خیابان، آن را به سمت راست هدایت و پارک کنند.

وی با یادآوری گستردگی و وسعت شهر کرمانشاه، تقاضا کرد که مردم و رانندگان همکاری لازم را با مسئولان به‌ عمل آورند و از سازمان‌های مربوطه از جمله هلال احمر، آموزش‌ و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد در راستای فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی رانندگی، اقدامات لازم را انجام دهند.

مرتضی طهماسبیان، راننده تاکسی که سال‌هاست روز و شب خود را در خیابان‌های پرازدحام این شهر کرمانشاه سپری می‌کند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: متأسفانه اکثر تصادفاتی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، به ‌دلیل سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ است.

این راننده تاکسی با اشاره به اینکه روزی نیست که شاهد درگیری و جدال رانندگان به‌ خاطر تصادف و برخورد خودروها نباشیم، ادامه داد: برخی از رانندگان به قصد سبقت، ابتدا به چپ منحرف می‌شوند که در اکثر مواقع به‌ دلیل نبود دید کافی و توجه موجب ایجاد تصادف و در نتیجه ایجاد ترافیک در شهر می‌شوند.

منوچهر صمدی راننده‌ای که چندی پیش بر اثر سانحه تصادف، ماشینش متحمل خسارت زیادی شده، تصریح کرد: ازدحام بیش از حد خودروها، بدون رعایت فاصله طولی موجب ایجاد تصادف می‌شود که رانندگان باید به ‌منظور رعایت فاصله با خودروی جلو، دقت کافی را داشته باشند.

بهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص سرعت غیرمجاز گفت: کاهش عرض مسیر قابل مانور، کاهش قابلیت دید، افزایش مدت زمان توقف و برخورد و ضربات شدیدتر از جمله عواقب سرعت غیرمجاز در رانندگی و ایجاد تصادفات درون‌شهری است.

این کارشناس مسائل شهری و تصادفات، قرمزی، سوزش چشم و تاری دید را از علایم هشداردهنده وجود خستگی در رانندگان عنوان کرد و افزود: کندشدن واکنش‌ها و عدم توجه به یک وسیله نقلیه تا زمانی که سبقت بگیرد، از دلایل دیگر ناشی از خستگی رانندگان در ایجاد تصادفات است.

معینی، سرعت مجاز در مناطق مسکونی را 50 کیلومتر و در نواحی دارای محدودیت 30 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: لازم است در مناطق مسکونی با سرعت مطمئنه به رانندگی پرداخت، چراکه این امر، ایمنی همگان را تضمین خواهد کرد.

وی در پایان  با بیان اینکه مصرف برخی از داروها موجب خواب‌آلودگی شده و بر سطح هوشیاری رانندگان اثر می‌گذارد، افزود: لازم است در صورت مصرف دارو به دستورات و توصیه‌های آن توجه شود و در صورت مصرف داروهای خو‌اب‌آور، باید از اقدام به رانندگی اجتناب کرد.

انتهای پیام/2700/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول