اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید سالانه 11 هزار و 700تن لپه در آذربایجان شرقی / واردات 200 هزار تن نخود از 4 کشور خارجی

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: لپه یا همان نخود رنگی دیم با کشت در 17 هزار هکتار در استان، تولیدی برابر با 11 هزار و 684 تن دارد.

تولید سالانه 11 هزار و 700تن لپه در آذربایجان شرقی / واردات 200 هزار تن نخود از 4 کشور خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعید سلیمانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نخود سفید و رنگی در اراضی دیم و آبی استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به شهرستان‌های برتر در تولید لپه در استان تصریح کرد: هشترود با اختصاص چهار هزار و 250 هکتار رتبه اول تولید لپه را در آذربایجان‌شرقی دارد و شهرستان‌های چاراویماق، مراغه و میانه نیز به ترتیب با دو هزار و 700، دو هزار و 700 و هزار و 700 هکتار در تولید لپه مطرح هستند.

سلیمانی با بیان اینکه تولید سالانه 65 تن نخود آبی رنگی نیز گوشه‌ای دیگر از توانمندی‌های زارعان استان است افزود: سالانه بیش از 500 هزار تن لپه در شهرستان آذرشهر تولید می‌شود که بزرگ‌ترین بازار تولید و فرآوری این نوع حبوبات را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه نخود تنها مواد اولیه لپه است که از سایر مناطق کشور به آذرشهر وارد و پس از انجام کارهای اولیه به روش‌های صنعتی و سنتی به لپه تبدیل می‌شود، افزود: سالانه حدود 250هزار تن نخود برای لپه سازی از مناطق مختلف آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان به کارگاه‌های لپه‌سازی آذرشهر وارد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به گستره صنعت لپه‌سازی آذرشهر خاطرنشان کرد: سالانه حدود 200 هزار تن نخود نیز از کشورهای استرالیا، اتیوپی، تانزانیا و پاکستان وارد و در کارخانجات لپه سازی آذرشهر به لپه تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/60002/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول