اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه‌های مربی کردستانی تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای:

متولیان ورزش کردستان از بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند

خبرگزاری فارس: مربی سنندجی تیم ملی ورزش‌های باستانی با گلایه از شرایط حاکم بر ورزش، گفت: مسئولان ورزش کردستان بخش خصوصی را حمایت نمی‌کنند.

متولیان ورزش کردستان از بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رضا غلامی نائب رئیس هیئت ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای کردستان است. وی در گفت‌وگو با فارس از دلخوری‌های خود نسبت به نبود حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان از بخش خصوصی به شکل درست و منطقی آن سخن می‌گوید. وی معتقد است در تخصیص بودجه به ورزش‌ها منطقی وجود ندارد چرا که رشته‌های مدال‌آور باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرند.

از نظر مربی تیم ملی، بیشتر هیئت‌های ورزشی استان در حالت نیمه فعال یا حتی تعطیل هستند و آن را چالش بزرگی برای ورزش کردستان ارزیابی می‌کند.

برگزاری اردوی تیم ملی ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای جوانان در سنندج بهانه‌ای شد تا خبرنگار ورزشی فارس در مصاحبه‌ای هر چند کوتاه پای درددل‌های این مربی بنشیند.

فارس: آقای غلامی به عنوان مربی تیم ملی ورزش باستانی کردستان را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

غلامی: حقیقت آن است که از سال 75 روند رو به رشد ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی آغاز شده در حالی که پیش از آن چنین مسئله‌ای را شاهد نبودیم، اما اکنون که با شما صحبت می‌کنم جزو 3 تیم برتر ایران هستیم، ضمن آنکه همواره در رده‌های سنی مختلف بر روی سکو قرار گرفته‌ایم.

فارس: عوامل این پیشرفت و حرکت رو به جلو چه بوده است؟

در سال 75 که ریاست فدراسیون تغییر کرد به رده‌های پایه بها داده و بر روی آنها سرمایه‌گذاری خوبی انجام شد به گونه‌ای که در حال حاضر مدرسه ورزش‌های زورخانه‌ای کشور با زیر پوشش قرار دادن 500 نفر از نونهالان به فعالیت مشغول است.

فارس: تاثیر آکادمی بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در کسب این موفقیت‌ها چگونه بوده است؟

به نکته خوبی اشاره کردید. طی تفاهمنامه منعقد شده بین فدراسیون جهانی و ورزش‌های زورخانه‌ای، فدراسیون زورخانه‌ای کشور، اداره‌ کل ورزش و جوانان و مدیریت مجموعه ورزشی شهید شکوهی این باشگاه به عنوان آکادمی بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برگزیده شد که در آینده نزدیک ثمرات آن را مشاهده خواهید کرد. ضمن آنکه همین حالا هم افتخارات این ورزش تا حد زیادی مدیون مدیریت آکادمی بوده است.

فارس: می‌خواهم کمی چالشی‌تر صحبت کنیم. با وجود این افتخارات که به آن اشاره کردید حمایت‌های مسئولان ورزش از این باشگاه و کلاً ورزش پهلوانی چگونه بوده است؟

به جرأت می‌گویم هیچ‌گونه حمایتی از سوی متولیان ورزش صورت نگرفته و بزرگ‌ترین بحث ما با متولیان ورزش استان بر سر همین قضیه است که من چند نمونه را برای شما ذکر می‌کنم.

40 نفر از پیشکسوتان ورزش باستانی استان به خراسان رضوی رفتند و موفق به کسب عنوان شدند. با وجود هزینه 5 میلیون و 600 هزار تومانی این اعزام هیچ مبلغی از سوی مسئولان ورزش در این راستا پرداخت نشد و تمام هزینه‌ها را مدیریت باشگاه شهید شکوهی برعهده داشت.

اعزام چهار تیم به رقابت‌های قهرمانی کشور با صرف هزینه 5 میلیون تومانی به اصفهان، اعزام تیم کشتی پهلوانی نوجوانان و جوانان با هزینه 3 میلیون تومانی، اعزام تیم کشتی پهلوانی بزرگسالان به اصفهان، فرستادن تیم جوانان کردستان به رقابت‌های انتخابی که همه این کارها صورت گرفت، اما دریغ از یک ریال کمک مسئولان ورزش استان، نکته تاسف بار اینکه اینها فقط مربوط به اعزام‌هاست.

فارس: یعنی برای سایر بخش‌های کار هم بودجه‌ای اختصاص نیافته است؟

به هیچ‌ عنوان. ببینید هر تیمی که قرار است به مسابقاتی اعزام شود به طور متوسط باید یک ماه در اردو باشد. حال شما حساب کنید هزینه‌های 20 بازیکن در طول یک ماه چه مبلغ هنگفتی می‌شود، اما باز هم متولیان ورزش استان حمایتی نکردند.

باشگاه شکوهی حتی اقدام به بازسازی زورخانه پهلوان نادر کرد و تنها زحمتی که اداره‌کل در این زمینه متقبل شد خریداری پارکت برای مجموعه بود.

فارس: با این شرایط خواسته شما دقیقا چیست؟

اینکه به هر ورزش به میزان فعالیتش توجه شود. به جای اینکه سالن‌ها و استخرها را به هیئت‌های غیرفعال واگذار کنند آنها را در اختیار برخی ورزش‌های فعال که قابلیت قهرمان‌پروری دارند بگذارند.

دقت کنید سه نوع هیئت ورزشی در استان وجود دارند؛ فعال، نیمه فعال و تعطیل. به غیر از پنج یا شش رشته که در بحث مدال‌آوری فعالیت می‌کنند بقیه یا نیمه فعال هستند یا به کلی از حرکت ایستاده‌اند.

فارس: در واقع می‌خواهید بودجه به طور مساوی تقسیم نشود؟

درست است، البته بودجه‌ای که تخصیص نیافته تا در مورد عادلانه تقسیم شدن یا نشدن آن صحبت کنیم، اما انتظار ما این است که ورزشی مانند باستانی و زورخانه‌ای که با روحیات مردم ایران سنخیت دارد و همواره برای استان و کشور افتخار آفرینی کرده است حمایت شود.

تمام هم و غم دلسوزان ورزش این است که جلوی نفوذ ماهواره و تاثیرات مخرب آن بر روی جوانان گرفته شود. پس باید با در اختیار گذاشتن فضای ورزشی رایگان به علاقه‌مندان ورزش این کار را عملیاتی کنند. چون همانطور که می‌دانید بیشتر بچه‌ها از اقشار ضعیف جامعه و البته طالب ورزش هستند.

=================

مصاحبه از کیوان قاسمی

==============

 انتهای پیام/79012/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول