اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

مرمت مسجد دوره قاجاریه جامع هشترود به پایان رسید

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان از اتمام بخش عمده مرمت مسجد جامع شهرستان هشترود خبر داد.

مرمت مسجد دوره قاجاریه جامع هشترود به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از هشترود، تراب محمدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این مسجد قدمتی معادل دوره قاجار دارد و از ظرایف و زیبایی های ابنیه آن دوره برخوردار است.

وی با بیان اینکه مرمت بنای اصلی مسجد در سال‌های گذشته تمام شده بود، افزود: از سال گذشته کار بر روی قسمت‌های الحاقی و توسعه جبهه شمالی بنا ادامه داشت که هم اکنون بخش عمده آن به پایان رسیده است.

محمدی خاطرنشان کرد: خاکبرداری قسمت الحاقی، ایجاد دیوار حائل، اجرای اسکلت بتنی و اجرای شمشهای قائم و افقی با دیواره‌های آجری مطابق با طرح قبلی و موجود مسجد از جمله اقدامات توسعه‌ای انجام شده در بخش الحاقی این مسجد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: اجرای کمرپوش زنانه مسجد، تخریب و جمع آوری دیوار بین بخش توسعه و جدید و تکمیل طاق الحاق بخش قدیم با بخش توسعه‌ای از دیگر اقدامات انجام یافته در ترمیم و گسترش مسجد جامع هشترود به شمار می‌رود.

محمدی محوطه‌سازی و مرمت حوض و فواره‌های داخل حیاط را بازسازی‌های جزئی باقی مانده در مسجد هشترود عنوان کرد و گفت: این بنا مسجدی شبستانی است که مطابق با معماری اغلب  مساجد شمال‌غرب کشور ساخته شده است.

وی یادآور شد: مسجد جامع هشترود با برخورداری از معماری سنگ و چوب، از بخش‌های مختلفی همچون ایوان، ستون‌های سنگی، طاق‌های آجری، کمرپوش زنانه، چشمه و پنجره‌های چوبی تشکیل شده است.

شهرستان هشترود در فاصله 33 کیلومتری تبریز قرار گرفته که وجود محوطه‌های باستانی فراوان مبین ارزش‌های تاریخی و سابقه تمدنی این منطقه به شمار می‌رود. قلعه ضحاک، بقعه بایزید بسطامی و مسجد جامع هشترود در زمره شاخص‌ترین آثار این شهرستان هستند.

انتهای پیام/60002/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول