اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی مشروح فارس با بازرس‌ درستکار

بازرس گیلانی رشوه 130 میلیون ریالی برنج‌ فروش متقلب را رد کرد

خبرگزاری فارس: بازرس بسیجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان رشوه 130 میلیون ریالی برنج فروش متقلب یارانه‌ای را رد کرد.

بازرس گیلانی رشوه 130 میلیون ریالی برنج‌ فروش متقلب را رد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گیلان، مدتی است مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در حال توزیع مقداری محدود برنج خارجی یارانه‌ای در بین مردم استان هستند.

نظارت بر نحوه توزیع این محصول به ‌عهده بازرسان اداره بازرسی و مبارزه با قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان است.

با توجه به گزارش‌های مردمی واصله از یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای گیلان مبنی بر مخلوط بودن یکی از اقلام برنج‌های وارداتی با برنج‌های دیگر، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به همراه بازرسان تعزیرات حکومتی و با هماهنگی اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی به محل تخلف که یکی از کارخانه‌های برنج‌کوبی شهرستان رشت بود، مراجعه کردند.

در جریان این بازرسی مشاهده شد که کارگران این واحد در یک انبار مشغول مخلوط کردن برنج مذکور با برنج‌های بی‌کیفیت داخلی و خارجی هستند که با توجه به مستندات به دست آمده و تحقیقات صورت گرفته برای تقلب در عرضه حدود 40 تن برنج خارجی، پرونده تخلف به ارزش 99 میلیون تومان تشکیل و برای صدور حکم به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

فرد متخلف سعی در پرداخت رشوه به مبلغ 50 میلیون ریال و یک دستبند طلای 45 گرمی به بازرسان را داشت که موضوع در صورت جلسه‌ای به اداره جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ارسال شد.

با توجه به انتشار خبر مذکور در خبرگزاری فارس و درخواست مخاطبان برای انتشار گفت‌وگو با بازرس رد کننده رشوه مصاحبه تفصیلی با «پرویز شیرازی» بازرس بسیجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید:

فارس: خودتان را برای مخاطبان فارس معرفی کنید؟

شیرازی: شیرازی هستم، تحصیلاتم کارشناسی مدیریت فرهنگی است و سابقه چهار سال فعالیت در اداره بازرسی و مبارزه با قاچاق کالای گیلان را دارم.

فارس: چگونه موفق به کشف برنج تقلبی شدید؟

شیرازی: با توجه به گزارش‌های مکرر مردمی، بنده و حسن کهنسال از همکاران پرتلاش سازمان در محل فروش برنج تقلبی حضور یافتیم و از نزدیک شاهد تقلب کارخانه برنج‌کوبی بودیم.

مهم‌ترین دلیل رد رشوه از طرف ما حرام بودن آن و ظلمی که با دریافت این رشوه به مردم می‌کردیم بود، ما با روحیه بسیجی وارد عرصه بازرسی شدیم و چشمان ناظر ملت و امانتدار هستیم و این امر اهداف ما را در برابر تخلفات اداری مصون نگه داشته است.

یکی از مبانی اقتصاد اسلامی مبارزه با پدیده رشوه است و در اسلام رشوه دهنده و رشوه گیرنده به شدت محکوم و مستحق‏ آتش معرفی شدند و پولی که از این راه تحصیل می‏شود حرام و نارواست و رشوه یکى از بزرگ‌ترین موانع اجراى عدالت اجتماعى است و موجب مى‏شود قوانینی که باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود ظالمان طبقات نیرومند که باید قانون آن ها را محدود کند به کار بیفتد.

فارس: دلتان می‌خواست پس از رد رشوه چگونه تشویق می‌شدید؟

شیرازی: به نظر بنده ما با اقدام خود و دریافت نکردن رشوه و معرفی رشوه دهنده به دستگاه قضایی تنها وظیفه خود را انجام داده‌ایم و اگر غیر از این باشد باید با ما و امثال ما برخورد قانونی صورت گیرد، ما قسم خورده‌ایم که خود را تا پایان عمر مرهون خون پاک شهدا بدانیم و اجر و ثوابی هم اگر هست از سیدالشهدا (ع) بخواهیم.

فارس: آیا از طرف مسئولان سازمان تشویق شدید؟

 

شیرازی: علی منتظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان مشوق همیشگی بازرسان سازمان در برخورد با جرایم است و حسینیان رئیس اداره بازرسی سازمان نیز از ما قدردانی ویژه‌ای داشت و در مجموع دعای خیر مدیران سازمان برای انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌هایمان بزرگ‌ترین هدیه و تشویق برای ما است.

فارس: به نظر شما مهم‌ترین دلایل دریافت رشوه چیست؟

شیرازی‌: ایمان ضعیف، سودجویی و منفعت طلبی، مشکلات اقتصادی کارکنان، موانع اداری در برخی موارد و جهل مهم‌ترین دلایل دریافت رشوه و رشوه دادن است اما باید اذعان کرد که مهم‌ترین دلیل گرایش به این گناه کبیره، ضعف ایمان و عدم آراستگی به زیور تقوا بوده و شخص با ایمان به دلیل توکل بالایی که به رحمت الهی دارد، مطمئن است که خداوند مشکلات اقتصادی او را به نحو مطلوب برآورده می‌کند و دیگر نیازی به گناه رشوه ندارد.

فارس: چگونه می‌توان رشوه را ریشه کن کرد؟

شیرازی: مسئولان در دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی می‌توانند با دقت در انتخاب کارمندان مؤمن و متعهد، تبلیغ و ترویج فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی کارکنان نسبت به عوارض رشوه خواری، استفاده از کادر بازرسی و ناظر در بخش‌های مختلف، حذف تشریفات اضافه، پرداخت به ‌موقع حقوق و مزایای کارمندان و ... رشوه‌خواری را به حداقل برسانند.

فارس: چه میزان برنج مخلوط شده بود؟

شیرازی: حدود 40 تن برنج خارجی یارانه‌ای با برنج بی‌کیفیت مخلوط شده بود و ظلمی آشکار به متقاضیان و خریداران این برنج تقلبی در آستانه شکل‌گیری بود که مهار شد.

فارس: چه سخنی برای مردم دارید؟

شیرازی: از خبرگزاری فارس که به دنبال ترویج ارزش‌هاست قدردانی می‌کنم و مردم ولایت‌مدار گیلان بدانند که بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اهل معامله نیستند و خود را نوکر و خدمتگزار مردم در دفاع از حقوق ملت می‌دانند.

انتهای پیام/84001/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول