اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تحلیل آب و هوا و پایش خشکسالی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس نتایج پایش در چهار ماهه گذشته نواحی کلیبر، خداآفرین و اهر شرایط خشکسالی خفیف و میانگین اختلاف دما در این مدت نسبت به بلند مدت 1.4 درجه سانتیگراد است.

تحلیل آب و هوا و پایش خشکسالی آذربایجان‌شرقی

امیر شاهرخ حسنعلیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز درباره تحلیل آب و هوا و پایش خشکسالی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری( مهر تا دی ماه 91) اظهار کرد: میانگین بارش سال زراعی در این مدت در استان 105.5 میلی‌متر است که نسبت به بلند مدت 24.9 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در این مدت دمای هوای نیز 1.4 درجه سانتیگراد نسبت به بلند مدت افزایش را نشان می‌دهد.

حسنعلیزاده ادامه داد: طبق نقشه پراکندگی تغییرات بارش سال‌ زراعی جاری نسبت به بلند مدت نواحی شرق و شمال شرق استان و تبریز کاهش بارش و نواحی غربی و جنوب غربی آن افزایش بارش را تجربه کرده‌اند به طوری که بیشترین افزایش بارش در مناطق مرند، شبستر و ملکان با 61.4 درصد است.

وی گفت: توزیع جغرافیایی بارندگی در سال زراعی در استان نشان می‌دهد که نواحی غربی و جنوب غربی استان با بارش بیش از 106.5 میلی‌‌متر جزو مناطق پربارش استان و نواحی شرقی، شمال شرقی استان و مناطق تبریز و جلفا با بارش کمتر از 95 میلی‌متر کم بارش‌ترین مناطق استان در سال زراعی جاری هستند.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: میانگین اختلاف دمای سال زراعی جاری استان نسبت به بلند مدت 1.4 درجه سانتیگراد است.

وی  گفت: در بین ایستگاه‌های مورد بررسی جلفا با 1.9 درجه سانتیگراد بیشترین افزایش دما را در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت نیز نشان می‌دهد که مناطق جلفا و اهر نسبت به دیگر مناطق تغییرات دمایی بیشتر داشته است.

حسنعلیزاده تصریح کرد: توزیع میانگین دما در سال زراعی جاری نشان می‌دهد که مناطق شرقی استان سردتر از نواحی غربی استان است به طوریکه مناطق ورزقان، بستان‌آباد، سراب، هریس و هشترود میانگین دمای بین 5 تا 7.1 درجه سانتیگراد و بقیه مناطق استان دمای بیش از 7.8 درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

وی ادامه داد: طبق نقشه پهنه‌بندی پایش خشکسالی چهار ماهه ( مهر تا دی 91) به جز نواحی کلیبر، خداآفرین و اهر که شرایط خشکسالی خفیف را داشته‌اند بقیه نواحی استان وضعیت نرمال را تجربه کردند.

حسنعلیزاده گف: طبق پایش خشکسالی 10 ماهه ( از فروردین تا دی 91) نواحی خداآفرین، کلیبر، تبریز، مراغه، بناب شرایط خشکسالی خفیف، منطقه میانه شرایط ترسالی خفیف تا متوسط و بقیه نواحی استان شرایط نرمال را داشته‌اند.

وی افزود: نتایج پایش خشکسالی 12 ماه ( بهمن 90 تا دی 91) نواحی تبریز و حومه، آذرشهر، عجب‌شیر، اسکو، مراغه، بناب و ملکان خشکسالی خفیف تا متوسط، منطقه میانه شرایط ترسالی خفیف و دیگر مناطق استان شرایط نرمال را تجربه کردند.

انتهای پیام/60002/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول