اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پروژه خاتمی در سراب بالاخره اجرایی می‌شود

چینی‌ها با 136 میلیون دلار چرخ‌های کارخانه نفلین سینیت را می‌چرخانند

خبرگزاری فارس: مجری طرح نفلین سینیت سراب از قطعی بودن بازگشت شرکت "ان‌اف‌سی" چین به پروژه و قبول فاینانس 136 میلیون یورویی خبر داد و گفت: از هفته آینده با ایجاد انبار واحدهای اختلاطی نفلین و آهک، پروژه نفلین سراب اجرایی می‌شود.

چینی‌ها با 136 میلیون دلار چرخ‌های کارخانه نفلین سینیت را می‌چرخانند

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب، ارسلان کاظم‌پور بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود اینکه برای این پروژه تاکنون 340میلیارد ریال تخصیص یافته اما پیشرفت پنج درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: اینکه برخی افراد مطرح می‌کنند این پروژه تعطیل شده حرف پسندیده‌ای نیست چرا که این پروژه وارد فاز اجرایی نشده بود که تعطیل شود.

کاظم‌پور یادآور شد: خوشبختانه زیرساخت‌های اولیه مهیا شده و مشکلی از نظر اعتبار ریالی و ارزی نیز در حال حاضر وجود ندارد.

پیمانکار هنوز اسناد 5 میلیون یورویی را ارائه نمی‌کند

 مجری طرح نفلین سینیت اظهار کرد: متاسفانه پیمانکار مربوطه تاکنون نتوانسته است اسنادی در مورد هزینه 5 میلیون یورویی را که باید صرف خرید کوره‌های پخت از شرکت دانمارکی شود، ارائه دهد.

وی افزود: منتظر ارائه اسناد در این زمینه هستیم تا در مورد این رقم قابل توجه از پیمانکار رفع ابهام شود.

 کاظم‌پور تصریح کرد: تاکنون 17 میلیون یورو به پیمانکار طرح پرداخت شده است.

 وی یادآور شد: اولویت اصلی ما کار با خود پیمانکار شرکت جهاد تحقیقات "نصر" است اما با توجه به پایان دوره قرارداد و ضوابط موجود با برنده دوم مناقصه نیز در حال مذاکره هستیم.

 کاظم‌پور بیان داشت: متاسفانه پیمانکار به صورت جلد اداری وارد پروژه شده و این موضوع به کندی طرح می‌انجامد.

 مجری طرح نفلین سینیت، از قطعی بودن بازگشت شرکت "ان‌اف‌سی" چین به پروژه و قبول فاینانس 136 میلیون یورویی خبر داد و افزود: از سال 91 برای این طرح 60میلیارد ریال و 16 میلیون یورو از سوی منابع دولتی تخصیص یافته است.

 کاظم‌پور گفت: از هفته آینده با ایجاد انبارهای واحدهای اختلاطی نفلین و آهک، پروژه نفلین سراب استارت زده می‌شود.

مجری طرح نفلین سینیت، گام بعدی را ایجاد اتاق کنترل اعلام کرد.

وی، طرح کارخانه نفلین سینیت را موجب توسعه و شکوفایی اقتصادی منطقه دانست و افزود: تولید پودر آلومینا از نفلین برای نخستین بار است که در کشور اجرایی می‌شود و وجود معادن غنی نفلین در روستاهای اطراف سراب نشان دهنده ظرفیت بالای منطقه در این زمینه است.

مجری طرح نفلین سینیت در ادامه روسیه و چین را به عنوان دارندگان تکنولوژی تولید آلومینا از نفلین عنوان کرد.

طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت محمد خاتمی و از سوی جهانگیری وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دستخو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان 36 ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این 36 ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر 380 میلیون یورو طی مصوبه نخستین سفر استانی ریاست جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیربنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی برای مدتی دچار رکود بود که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون‌رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند.

یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رئیس جمهور به استان مورد توجه احمدی‌نژاد قرار گرفت که ایشان دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی صادر کردند، این موضوع پس از آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و جزو اولویت‌های دولت لحاظ شد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و  10 هزار نفر غیرمستقیم پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/60010/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول