اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس راهور کشور خبر داد

کاهش 7 درصدی مرگ و میر تصادفات جاده‌ای در 9 ماهه سال جاری

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس راهور گفت: در 9 ماهه سال جاری با تدابیر ویژه شاهد کاهش 7 درصدی مرگ ‌و میر تصادفات جاده‌ای هستیم.

کاهش 7 درصدی مرگ و میر تصادفات جاده‌ای در 9 ماهه سال جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اسکندر مؤمنی دقایقی پیش در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها در محل سالن اجتماعات بیمارستان فوق ‌تخصصی رضوی مشهد اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در جهان به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: از آغاز دهه هشتاد به‌دلیل افزایش تقاضای سفر و خودرو ایمنی جاده‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ در ابتدای دهه 80 حدود 4 میلیون خودرو در کشور وجود داشت و این رقم در پایان سال 90 به 16 میلیون خودرو رسید.

مؤمنی با بیان اینکه تا پایان سال 90، 30 میلیون گواهی‌نامه رانندگی صادر شده است خاطر نشان کرد: در سال 80 میزان صدور گواهی‌نامه 13 میلیون نفر بوده که این رقم تا پایان سال 90 به 30 میلیون رسید.

وی تصریح کرد: از آغاز دهه 80 با معضل تصادفات روبرو بوده‌ایم و همین مسئله سبب شد تا به دنبال راهکارهایی کارآمد برای به حداقل رساندن سوانح و رسیدن به میانگین دنیا باشیم.

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی نیز در کمک به بشریت تأکید زیادی دارد، گفت: در آیات قرآن کریم خداوند متعال می‌فرماید:«اگر هر فرد انسانی را احیاء کند گویی یک جامعه را نجات داده است»

مؤمنی ادامه داد: افزایش ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای پدیده اجتماعی بوده که نیازمند همیاری جمعی و مشارکت مردمی است؛ همه دستگاه‌ها و عموم مردم در افزایش انضباط و ایمنی جاده نقش خطیری دارند.

وی با برشمردن مؤلفه‌های تاثیرگذار در تردد جاده‌ای اظهار کرد: اجرای قانون فراگیر، اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی، مدیریت تقاضای روز، ایمنی وسایل حمل و نقل و توسعه ایمنی شبکه معابر از مهمترین و مؤثرترین مؤلفه‌ها در کاهش سوانح جاده‌ای تلقی می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور تأکید کرد: نخستین گام در ایمن‌سازی و کاهش تصادفات جاده‌ای به‌روزرسانی و اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی کشور است.

مومنی افزود: قوانین راهنمایی و رانندگی در دو سال اخیر مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفته که در آن نگاه جدی به حقوق شهروندی شده است.

وی یادآور شد: قانون اصلاحی راهنمایی و رانندگی به طور مطلق جریمه محور نبوده بلکه به مسائل ارتقای سطح ایمنی خودرو ،جاده و سرعت خدمت‌رسانی امداد و نجات در کنار عامل انسانی توجه ویژه دارد.

رئیس پلیس راهور کشور از مجازات دستگاه‌های مرتبط با امر ایمن‌سازی رانندگی در صورت بروز تخلف یاد کرد و افزود: طبق قانون اصلاحی راهنمایی و رانندگی در صورت بروز تخلف و کم کاری تکلیف ، دستگاه‌های متولی با مجازات مواجه می‌شوند.

مؤمنی خاطر نشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و سیستم‌های هوشمند در زمره مؤثرترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای برشمرده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام جاده‌های کشور به واسطه سامانه هوشمند کنترل شده و نظارت کامل بر عملکرد آنان اعمال می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور از افزایش بازدارندگی در قانون جدید راهنمایی و رانندگی یاد کرد و اذعان داشت: در این مورد علاوه بر جریمه و مجازات ریالی، محدودیت‌های اجتماعی نیز برای متخلفان نظیر ضبط و ابطال گواهینامه رانندگی در نظر گرفته شده است.

مومنی افزود: در این قانون برای هر راننده 30 امتیاز لحاظ شده که در صورت بروز تخلف در مرحله نخست چند امتیاز کسر و گواهینامه به مدت 3 ماه ضبط شده که با طی مراحل قانونی قابل دریافت است.

وی تأکید کرد: در مرحله دوم گواهینامه با 25 امتیاز به راننده داده می‌شود که در صورت بروز تخلفات و رسیدن امتیاز به صفر گواهینامه به مدت 6 ماه ضبط می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور ضمن اشاره به ابطال گواهینامه در مرحله سوم گفت: در این مرحله گواهینامه فقط 20 امتیاز داشته که با بروز تخلفات مجدد و رسیدن به صفر ابطال گواهینامه و توقیف خودرو صورت می‌گیرد.

مؤمنی اذعان کرد: تعداد تصادفات در ابتدای دهه 80  با تعداد حدود 4 میلیون خودرو رقم قریب به 17 هزار کشته بوده که با افزایش 4 برابری خودرو تعداد آن در سال 90 به 16 میلیون رسیده، خوشبختانه میزان مرگ و میر جاده‌ای با توجه به افزایش بی‌رویه خودرو رشد ناچیزی داشته و این مبین تلاش‌های متولیان امر است.

وی از تعداد 20 هزار نفر کشته تصادفات جاده‌ای در سال 90 خبر داد و یادآور شد: در حالی که در سال 90 ،5 درصد جراحات ناشی از سوانح نیز کاهش یافته است.

مؤمنی اذعان کرد: همچنین شاهد کاهش 14 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال گذشته بوده‌ایم که این رقم در سال جاری به 7 درصد رسیده است.

رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: تا سال 90 ،12 میلیارد دلار از کاهش خسارات انسانی در حوزه تصادفات پیش‌بینی کرده‌ایم و امید است بتوانیم این رقم را بیشتر و تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای را به حداقل برسانیم.

گفتنی است دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها تاریخ 25 و 26 بهمن ماه سال جاری در محل بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/70005/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول