اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حال و هوای ورزش‌هایی با طعم صنعت

میز مدیران ورزشی از صنعتی جدا شود/ مهره مار ورزش گریبانگیر صنعت شده است

خبرگزاری فارس: این روزها گویی مد شده است که مدیران صنعتی ورزشی شوند و اینکه مدت‌ها است نام تیم‌های ورزشی با بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی مزین شده و معلوم نیست سرانجام این رنگ و بوی سخت صنعت در فضای نرم ورزش به کدام ناکجاآبادی خواهد رسید.

میز مدیران ورزشی از صنعتی جدا شود/ مهره مار ورزش گریبانگیر صنعت شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صنعت یا گروه صنایع و معادن یکی از بخش‌های اقتصادی کشور است که به عنوان مولد حرکت اقتصادی کشور همواره مطرح است، البته نباید از نظر برد که این گروه چندین سال در کشور توانسته تأمین کننده اصلی برای نیازهای مادی ورزش کشور به ویژه فوتبال یا بعضی از رشته‌های ورزشی محسوب شود و می‌توان از آن به عنوان یک نقش اساسی و ریشه‌ای نام برد.

لذا می‌توان گفت در ورزش کشور نقش اساسی اصلی را صنعت بازی می‌کند که به عنوان مثال می‌توان به شرکت‌های بزرگی همچون ذوب‌آهن، فولادمبارکه، فولاد خوزستان، سایپا و ایران خودرو و چندین و چند شرکت بزرگ صنعتی اشاره کرد که همواره نامشان در ورزش بر سر زبان‌ها بوده است.

البته ورزش در حوزه صنعت توانسته جایگاهی پیدا کند اگر هزینه سازی و هیچ تأثیر مثبتی در صنعت کشور نداشته است و هیچگاه نتوانسته جهت سلامت و ارتقای سطح ایمنی کارکنان و سلامتی مجموعه‌های صنعتی نقش خوبی ایفا کند، پس می‌توان گفت؛ صنعت در ورزش توانسته نقش بسزایی ایفا کند و در صورتی که در کشور ما عکس این جمله  بسیار بسیار مشهود است و در صورتی که ما در صنعت چون به دنبال سلامت برای مجموعه‌‌های صنعتی هستیم از ورزش انتظاری به غیر از ورزش قهرمانی داریم و نمی‌توان گفت کاری بسیار مشکل و دشوار برای ورزش کشور است.

در همین راستا رئیس اسبق سازمان صنایع و معادن استان اصفهان افزود: در صنایع بزرگ کشور ورزش به عنوان اهداف و هدف اصلی تعریف نشده است و اسپانسر بودن صنعت برای باشگاه‌های ورزشی یک ضرورت و الزام نیست به عنوان مثال می‌توان به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اشاره کرده که 40 سال قدمت دارد و در طراحی اولیه آن تولید این شرکت 8 میلیون تن پیش‌بینی شده بود، اما در حال حاضر تولید این شرکت 2.5 میلیون تن است و اگر بخواهیم دلیل آن را جویا  شویم خواهیم یافت که بدون شک وظیفه اصلی صنعت، تولید مواد روی کالاهای صنعتی بوده و هست و هزینه‌های ناشی از تولید مواد سرمایه‌ای صنعت باید درون خود آن هزینه و به دنبال اهداف صنعتی است نه اینکه این بودجه‌های بسیار سنگین را بخواهیم صرف هزینه‌های ورزش کنیم.

کرامت جهانگرد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سرمایه‌ای که در ورزش هزینه کرده حدود 4 هزار میلیارد تومان است که این هزینه‌ها فقط صرف چندین باشگاه ورزشی شده است، تصریح کرد: در صورتی که اگر این سرمایه را از صنعت خارج نکرده و در همان صنعت هزینه کنیم، بدون شک می‌توان به دو هدف یا چندین هدف عالی در کشور رسید.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغالزایی، افزایش تولید و سپس رسیدن بهره‌وری به عالی‌ترین سطح و در نهایت ارتقای سطح صادرات از جمله مواردی است که از هزینه در بخش صنعت عاید کشور می‌شود، ادامه داد: البته به این نکته نیز تاکید دارم که ورزش در کشور ما بالا و پایین زیاد دارد و در شرایط ثابتی نیست یعنی یک روز قهرمانی کسب و دیگر روز شکست نصیب تیم ورزشی می‌شود، و به همین نمی‌توان زیاد به این گونه ورزش‌ها دل بست و از آن به عنوان یک سرمایه نام برد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه براساس قانون شرکت‌های صنعتی باید یک صدم درصد از هزینه‌های خود را صرف ورزش کنند و بدون شک این یک صدم درصد باید صرف امور فرهنگیان و فرهنگ شود که می‌توان گفت ورش هم جزو یکی از شاخه‌های فرهنگ است، ادامه داد: بدون شک در ایران ورزش گوی سبقت را از مدیران فرهنگی گرفته و توانسته بخش اعظمی از این هزینه‌ها را دریافت و صرف ورزش کند.

وی به ورزش در باشگاه‌های جهان اشاره کرد و افزود: اگر یک نگاه اجمالی به باشگاه‌های ورزشی بزرگ جهان داشته باشیم متوجه می‌شویم که این باشگاه‌ها خودکفا هستند و هزینه‌های خود را از اقدامات برنامه‌ریزی شده در می‌آورند و جهت تأمین سرمایه خود به هیچ کجا وابسته نیستند و توانسته‌اند در ورزش جهان یک نقش بسزایی را ایفا کرده و خود پولسازی کنند و خود را به عنوان یک صنعت در دنیای امروزی در ورزش جهان مطرح کنند.

جهانگرد ادامه داد: در صورتی که در کشور ما عکس این جمله است و باشگاه‌های ورزشی وابستگی کامل به بودجه‌های دولتی و صنعتی دارند و اگر به نقش صنعت در این راستا اشاره کنیم، می‌یابیم که صنعت توانسته تکان بسیار بزرگی به ورزش کشور به ویژه فوتبال دهد و این به خاطر بودجه‌هایی است که صرف ورزش کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر قدر از زمانی که صنعت در ورزش هزینه کرده جلوتر بیاییم متوجه می‌شویم ورزش نتوانست قدردان سرمایه‌های صنعتی باشد و با اشاره به رشته فوتبال این جمله مصداق عینی پیدا کرده و چه هزینه‌های میلیاردی که صرف این ورزش نمی‌شود.

این فعال صنعتی با بیان اینکه به عنوان مثال به بازیکنان فوتبال مبالغ میلیاردی پرداخت می‌شود که نتوانسته در اتقای جایگاه ورزش نقش بسزایی ایفا کند بلکه به ضرر فوتبال و ورزش کشور شده است و اگر نگاه اجمالی به بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس داشته باشیم، بازیکنانی با دریافت پول‌های میلیاردی می‌یابیم که هیچ‌گاه خود را به زحمت نکشاندند و در هیچ درگیری در زمین حضور پیدا نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه اگر علت این مسئله را جویا شویم، در می‌یابیم که این فوتبالیست‌ها به آینده خود می‌نگرند و چون می‌دانند در سال بعد یا فصل بعدی می‌توانند پول‌های بالاتر و بیشتر از این فصل بگیرند، بدون شک مواظب جسم و اندام خود بوده و همین علت سبب می‌شود که در یک ورزش به خصوص فوتبال شاهد عدم جذابیت و پیشرفت باشیم.

جهانگرد با اشاره به اینکه این بودجه‌ها بدون هدف و از سوی دولت، بخش و گروه صنایع معادن تأمین شده و باشگاه‌ها هیچ برنامه‌ای نداشته و بدون دغدغه حاضر به پرداخت این‌گونه پول‌ها می‌شوند چون هیچ زحمتی برای آن کشیده نشده، تصریح کرد: اگر مقایسه کنیم شاهد فاصله طبقاتی یک فوتبالیست با بقیه مردم در یک سطح فاحش هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرداران و شهدایی در کشور داریم که بارها و بارها بیشتر از یک فوتبالیست نام و نشان و احترام برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند، اضافه کرد: این در حالی است که در این زمینه جانب اعتدال را رعایت نکردیم و تمامی هزینه‌های وقت صرف این افراد شده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بدون شک با اینگونه رفتارها که بودجه‌های صنعتی و دولتی را صرف ورزش کنیم راه به جایی نبرده و در همان جایی که هستیم، می‌مانیم، ادامه داد: باید در این راستا باشگاه‌های خودکفا ایجاد کرده و آنها به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شوند و اینکه باید به طرفی حرکت کنیم که وقت مدیران صنعتی را نگرفته و بگذاریم مدیران صنعتی که برنامه‌ریزی‌های تولیدی و صنعتی خود پرداخته و گام‌های بلندی در راستای نیل به اهداف بلند و افق 1404 طبق فرمایشات رهبری بردارند.

انتهای پیام/63001/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول