اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

یادداشت تفاهم دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه امضا شد

صالحی: امیدواریم در نشست قزاقستان گام‌هایی رو به جلو برداریم

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که در نشست ایران و ۱+۵ در قزاقستان گام‌هایی رو به جلو برداشته شود.

صالحی: امیدواریم در نشست قزاقستان گام‌هایی رو به جلو برداریم

به گزارش خبرگزاری فارس، یادداشت تفاهم دهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به امضاء رسید.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به عنوان روسای ایرانی و روس کمیسیون مشترک این سند نهایی را امروز (سه‌شنبه) در مسکو به امضاء رساندند.

همچنین یادداشت تفاهم همکاری‌های آکادمیک محیط زیست به امضای رئیس دانشگاه محیط زیست ایران و رئیس آکادمی محیط زیست روسیه رسید.

یادداشت تفاهم دیگری در خصوص برنامه عملکرد مشترک در زمینه استاندارد به امضای معاون رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و رئیس آکادمی استاندارد روسیه رسید.

پس از امضاء سند نهایی کمیسیون مشترک صالحی و الکساندر نواک در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به تشریح نتایج نشست کمیسیون مشترک پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: اراده مسئولان ایران و روسیه بر این است که روابط هر چه بیشتر توسعه و  تعمق یابد.

صالحی افزود: ایران و روسیه دو کشور بزرگ هستند که با توجه به امکانات بالقوه موجود امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت و گسترش روابط اقتصادی، تجاری، علمی و صنعتی دو کشور باشیم.

وی تاکید کرد: دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی را نقطه عطفی در روابط دوجانبه می‌دانیم.

صالحی با اشاره به نتایج حاصله از کمیسیون‌های کارشناسی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد رشد حجم مبادلات دو کشور باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: روسیه مقتدر و ایران مستقل می‌توانند در عرصه‌های دوجانبه و بین‌المللی مکمل یکدیگر باشند.

وی تاکید کرد: باید زمینه‌های فعالیت بازرگانی و بخش‌های خصوصی دو کشور را بیش از پیش فراهم کنیم.

صالحی در پاسخ به سؤالی در خصوص موضوع هسته‌ای اظهار داشت: پرونده ساختگی هسته‌ای ما در یک چالش غیر منصفانه ده ساله بین جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای غربی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی این مسئله اضافه کرد: از نظر فنی آگاهان و خبرگان می‌دانند که هیچ مشکلی وجود ندارد و زمانی که این مسئله صبغه سیاسی به خود گرفت بر پیچیدگی‌ها افزوده شد و لذا باید به دنبال راه‌حل سیاسی موضوع باشیم که امیدواریم در نشست آتی در آلماتی گام‌هایی خوب و رو به جلو برداریم.

مهمترین محورهای سند نهایی دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه شامل موضوعاتی مانند انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، برق، آب، منابع تجدیدپذیر انرژی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، بازرگانی، گمرک، نمایشگاه‌های تجاری، همکاری اتاق‌های بازرگانی، حمل و نقل زمینی، هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی، همکاری‌های قضایی، ارتباطات، مخابرات، کشاورزی، استاندارد، فرهنگ و گردشگری، محیط زیست‌، همکاری‌های علمی، آموزشی، پزشکی، فناوری، همکاری‌های استانی، صنعت و معدن است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول