اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توصیه‌های اخلاقی حجت‌الاسلام رفیعی در قم

علما هم اختلاف ‌نظر دارند اما کسی را تخریب نمی‌کنند/ آتش جهنم به چه کسی نزدیک است؟

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة ‌المصطفی‌ العالمیه گفت: علما بر سر مسائل فقهی و علمی با یکدیگر اختلاف دارند ولی به دلیل این اختلاف تخریب شخصیتی نمی‌کنند.

علما هم اختلاف ‌نظر دارند اما کسی را تخریب نمی‌کنند/ آتش جهنم به چه کسی نزدیک است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی امروز در مراسم افتتاحیه دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت‌الله طالقانی و پردیس حضرت معصومه (س) ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: علم واژه مقدسی است تا جایی که خداوند در قرآن کریم 770 مرتبه از واژه علم یاد می‌کند.

وی افزود: علم از نظر خداوند به قدری ارج و مرتبه دارد که نزول وحی را بر پیامبر اکرم(ص) با آیه «اقرا باسم ربک الذی خلق ...» آغاز می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعة‌ ‌المصطفی العالمیه به داستان مسلمان شدن یکی از دانشمندان معروف مسیحی اشاره و بیان کرد: این دانشمند مسیحی در یک کتابی به بررسی سه کتاب تورات،‌ انجیل و قرآن پرداخته است.

وی به تبیین دلایل مسلمان شدن این دانشمند اشاره و تصریح کرد: این دانشمند می‌گوید مدت‌ها وقت صرف کردم و قرآن را مورد مطالعه قرار دادم و متوجه شدم در این کتاب الهی بر علم و علم‌آموزی تاکید بسیاری شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی به تبیین صفات خداوند اشاره و تصریح کرد: خداوند کسانی را که به علم و دانش روی بیاورند به درجات بالا و رفیعی می‌رساند.

وی با تقسیم علم به دو شیوه رسمی و ادراکی گفت: علم رسمی همان علوم فقه و اصول، ‌ریاضی، فلسفه، کلام و... است در حالی که علم ادراکی علمی است که موجب شناخت آثار علوم ذکر شده می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه روح کودکان و نوجوانان در مدرسه شکل می‌گیرد گفت: معلمان باید در مدارس علم درک و فهم را به دانش‌آموزان بیاموزند.

وی تاکید کرد: بدبخت‌ترین انسان‌ها کسی است که زحمت می‌کشد ولی نتیجه درستی از کار خود نمی‌بیند.

حجت‌الاسلام رفیعی به تبیین آثار علم از دیدگاه امام علی (ع) پرداخت و بیان کرد: ثمره علم تواضع و فروتنی است و هرچه درجه علمی بالاتر رود فروتنی عالم بیشتر می‌شود.

وی بر رفتار مطلوب معلمان با دانش‌‌آموزان تاکید کرد و گفت: شخصیت معلمان بر شکل گرفتن روح دانش‌آموزان و تربیت آنان تأثیر شایانی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه از دیگر نتایج علم را دانش و عبادت عنوان و تصریح کرد: تا زمانی که دانش‌آموزان عبادت معلم خود را نبینند به سمت و سوی نماز و عبادت روی نمی‌آورند.

وی ادامه داد: اخلاص در عمل برای خدا نیز از دیگر نتایج علم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام رفیعی تدریس را کاری زیبا دانست و بیان کرد: کسی نباید به خاطر پول شغل معلمی را برگزیند چرا که لذت دیدن احترام دانش‌آموز به پدر و مادر بر اثر زحمات و تلاش‌های یک معلم را نمی‌شود با پول مورد ارزیابی قرار داد.

وی از دیگر نتایج علم را کنار گذاشتن گناه، لجاجت و درگیری دانست و گفت: اختلاف و درگیری ثمره جهل است.

عضو هیئت علمی جامعه ‌المصطفی ‌العالیمه با بیان اینکه علما با یکدیگر اختلافی ندارند گفت: علما بر سر مسائل فقهی و علمی با یکدیگر اختلاف دارند ولی به دلیل این اختلاف تخریب شخصیتی نمی‌کنند.

وی به حدیثی از امام رضا (ع) در کتاب سفینة ‌البحار اشاره و بیان کرد: در این حدیث به عبد‌العظیم حسنی سفارش شده که سلام مرا به شیعیان برسان و بگو از تخریب شخصیت یکدیگر بپرهیزید.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: امام رضا فرمودند کسی که تخریب شخصیتی انجام دهد او را نفرین می‌کنم که در دنیا خار شده و در آخرت به جهنم برود.

وی افزود: در انتخابات عده‌ای گمان می‌کنند حق با یک گروه و عده‌ای گمان می‌کنند حق با گروه دیگری است در هر صورت نباید تخریب شخصیتی انجام داد.

انتهای پیام/78005/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول