اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی:

10 هزار هکتار دیم‌زارهای کم بازده علوفه کاری شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح مشارکتی تبدیل دیم‌زارهای کم بازده به علوفه کاری در بیش از 10 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان اجرا شد.

10 هزار هکتار دیم‌زارهای کم بازده علوفه کاری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، موسی‌ صابری اظهار کرد: تاکنون 10 هزار و 300 هکتار از حوزه‌های آبخیز استان شامل دیمزارهای پرشیب و کم بازده تحت عملیات علوفه کاری قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح به صورت مشارکتی در اراضی مستثنیات اشخاص اجرا شده بذرهای یونجه دیم و جو به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

صابری تصریح کرد: این طرح با هدف کاهش فرسایش خاک و سیلاب، افزایش پوشش گیاهی، تولید علوفه مراتع و افزایش درآمد آبخیزنشینان روستایی اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور متولی حفاظت خاک کشور از فرسایش در این راستا با اجرای طرح‌های آبخیزداری، مرتع‌داری و مدیریت چرای دام سعی دارد به اهدافی همچون حفظ آب و خاک، کاهش میزان فرسایش و رسوب، افزایش تولید علوفه مراتع و تقلیل آثار زیان‌بار سیلاب دست یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه طرح‌های اجرایی بدون حضور و مشارکت بهره‌برداران، موفق نخواهد بود گفت: بر این اساس به منظور جلب و حمایت مشارکت مردمی با استفاده از منابع تسهیلات بانکی، طرح‌های توسعه بخش کشاورزی، اقدامات جدی را در دستور کار دارد.

وی اظهار کرد: بهره‌برداران این بخش شامل باغداران و کشاورزان آسیب پذیر از سیلاب، کشاورزان متقاضی تبدیل اراضی شیب‌دار به کشت‌های چند ساله، متقاضیان زراعت چوب و دامداران طرح‌های مرتع‌داری می‌باشند که می‌توانند به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل سکونت خویش مراجعه و از کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را اخذ کنند.

صابری افزود: طرح‌های آبخیزداری که بهره‌برداران و آبخیزداری می‌توانند اجرا کنند شامل احداث بندهای خاکی و سنگی کنترل سیل و رسوب، کشت علوفه، تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات مثمر، کپه کاری و بذر پاشی در مراتع دارای پروانه بهره برداری است که کارشناسان آبخیزداری شهرستان‌های تابعه آمادگی لازم برای ارائه مشاوره‌های فنی، ارائه دستورالعمل‌های اجرایی و نظارت در زمان اجرا را دارند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش مشارکت بهره‌برداران و استفاده از فرصت پیش آمده ضمن کاهش مشکلات بخش تولید کشاورزی به عنوان نگهبانان این مرز و بوم در حفظ و حراست از منابع ارزشمند خویش ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/63001/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول