اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حمایت پارک علم و فناوری یزد صورت گرفت

پذیرش 3 طرح مرکز نوآوری در سایت ISI

خبرگزاری فارس: سه طرح ارائه شده در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد موفق به پذیرش مقاله در سایت ISI شدند.

پذیرش 3 طرح مرکز نوآوری در سایت ISI

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، طرح‌های حذف آلاینده‌های شامل یونهای تالیم (I) و (III) در آب‌ها و پساب‌های صنعتی با استفاده از برگ درخت اوکالیپتوس به عنوان جاذب طبیعی، طراحی و تولید نوع جدیدی از چدن‌های سفید مقاوم به سایش سخت شونده از حالت ریختگی و بررسی اثر فرایند نیتروژن‌دهی پلاسمایی (یونی) بر رفتار سایشی و خوردگی فولاد DIN 1.2210 به ترتیب متعلق به حسین دشتی خویدکی، سید صادق قاسمی بنادکوکی، سمیه مهرانفر، سید محمد یاسر سلیمانی و علیرضا مشرقی، موفق به پذیرش در سایت ISI شدند.

* خلاصه طرح و موارد کاربردی در حذف آلاینده‌های شامل یون‌های تالیم

تالیم یکی از سمی‌ترین فلزات سنگین است که سمی بودن آن برای پستانداران حتی از فلزات سنگین بسیار سمی مانند کادمیم، جیوه و سرب نیز بیشتر است.

از میان روش‌های مختلف برای حذف یون‌های فلزات سنگین از محلول‌های آبی، جذب سطحی به خاطر داشتن مزایایی از قبیل هزینه پایین، سهولت دسترسی به جاذب، آسانی عملکرد و زمان کم انجام فرآیند نسبت به بقیه روش‌ها برتری دارد به همین دلیل برای حذف این آلاینده‌ها از روش جذب سطحی استفاده شده است.

جاذب به کار برده شده، یک جاذب طبیعی به نام برگ درخت اوکالیپتوس است که در یزد فراوان و به راحتی در دسترس است و برای کارایی بیشتر جاذب، پودر آن مورد استفاده قرار گرفته است.

* طراحی و تولید نوع جدیدی از چدن‌های سفید مقاوم به سایش سخت شونده از حالت ریختگی

با گسترش صنعت، موارد استفاده از مواد مقاوم به سایش روز به روز افزایش می‌یابد و چدن‌های سفید مقاوم به سایش امروزه به دلیل مجموعه خواص مهندسی، تولیدی و اقتصادی خوبی که دارند، جایگزین بسیاری از فولادهای ضد سایش شده‌اند.

این دسته از چدن‌ها به دلیل کاربردهای زیاد در زمینه قطعات مقاوم به سایش به ویژه در صنایع معدنی اهمیت زیادی دارند اما حضور مقادیر بالای عناصر آلیاژی گران قیمت و هزینه‌های مضاعف عملیات حرارتی باعث شده تا تولید این نوع چدن‌ها، غیر اقتصادی و کاربردهای آن محدود شود به همین دلیل نیاز به نوع جدیدی از چدن‌های سفید مقاوم به سایش با عناصر آلیاژی کمتر و ارزان‌تر که خواص مشابه با این چدن‌ها دارند، مبرم شده است تا هزینه‌های تولیدی کاهش یابد.

* بررسی اثر فرایند نیتروژن‌دهی پلاسمایی (یونی) بر رفتار سایشی و خوردگی فولاد DIN           

اساس طراحی قطعات در تولیدات مدرن مهندسی بر مبنای دو بخش سطح و مغز قطعه صورت می‌گیرد.

سطوح قطعات فلزی در معرض پدیده‌های مخرب سطحی مانند سایش و خوردگی قرار دارند و نیتروژن‌دهی پلاسما یکی از روش‌های عملیات حرارتی نفوذی‌ ترموشیمیایی است که باعث تغییر خواص سطحی فلز می‌شود.

در این پژوهش تأثیر پارامترهای دما و زمان در فرایند نیتروژن‌دهی پلاسما بر زیرساختار، رفتار سایشی و خوردگی فولاد ابزار سردکار DIN 1.2210 بررسی شد.

کاربرد این محصول برای ساخت مته‌های مارپیچی و قلاویزها، داخل تراش‌ها، فرز ماشینی، مته مرغک، سنبه‌های فشاری و سوراخ‌کاری و ... است.

انتهای پیام/2464/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول