اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

واحدهای تازه ‌احداث شده خالی از سکنه در مناطق زلزله‌زده/ 30 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وجود برخی مهاجرت‌های فصلی در مناطق روستایی ارسباران، شاهد واحدهای تازه ‌احداثی هستیم که خالی از سکنه هستند.

واحدهای تازه ‌احداث شده خالی از سکنه در مناطق زلزله‌زده/ 30 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، محمد اشرف‌نیا با بیان این مطلب، به تاثیر تخریبی زلزله اشاره کرد و گفت: این زلزله در مساحتی شامل  5500 کیلومتر دارای اثر جدی تخریبی بوده و 10 هزار کیلومتر مربع از استان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان این که بر اثر زلزله، 311 روستای استان از شهرستان های اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا آسیب دید، خاطرنشان کرد: در جریان زلزله، 18 هزار و 781  واحد مسکونی روستایی دچار آسیب‌دیدگی 30 الی 100 درصدی شده که 5 هزار و 229  واحد مسکونی روستایی تخریب صد‌در‌صدی شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این راستا، دولت، بازسازی واحدهایی را که میزان آسیب‌دیدگی‌شان بیشتر از 60 درصد بود، در دستور کار خود قرار داد.

اشرف‌نیا با اشاره به توزیع رایگان 38 هزار تخته چادر، از اولین ساعات وقوع زلزله یادآور شد: آواربرداری  16 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده، در عرض یک ماه به اتمام رسید و این امر، با توجه به پراکندگی سکونتگاه‌ها، موقعیت جغرافیایی صعب العبور و کوهستانی و همچنین پیامدهای خاص اجتماعی، حیرت بسیاری از بازدید‌کنندگان و کارشناسان خارجی را در پی داشت.

اسکان دائم در 5600 واحد مسکونی تازه احداث

وی یادآور شد: با توجه به احتمال بارش زودرس برف در منطقه ارسباران، در کنار ساخت واحدهای مسکونی، بیش از 10 هزار کانکس نیز در مناطق زلزله‌زده توزیع شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با برشمردن تسهیلات ارائه شده در بخش مسکن روستایی مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: برای هر واحد مسکونی، حدود 15 میلیون تومان وام مسکن روستایی در قالب تسهیلات واگذار شده است که 14 میلیون تومان آن توسط بنیاد مسکن و یک میلیون تومان آن نیز توسط تعاونی ناجا اعطا شده است.

اشرف‌نیا با اشاره به اعطای وام بلاعوض 6 میلیون تومانی به هر واحد زلزله زده خاطرنشان کرد: از این مقدار، سه میلیون برای امور دامی، دو میلیون برای واحدهای مسکونی و یک میلیون نیز برای امور معیشتی زلزله زدگان در نظر گرفته شد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: همچنین 5 میلیون تومان وام برای احداث واحدهای دامی و یک میلیون تومان نیز برای تامین اقلام ضروری زندگی پرداخت شده است.

وی با بیان این که هر کانکس اهدا شده جمعاً به ارزش تقریبی سه میلیون تومان بوده و به طور رایگان در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته‌است، اظهار داشت:  با در نظر گرفتن مجموع مساعدت‌های صورت گرفته، می‌توان گفت به هر خانوار زلزله‌زده حدود 30 میلیون‌تومان در قالب وام و کمک بلاعوض و خدمات زیربنایی صورت گرفته است.

اشرف‌نیا با برشمردن آخرین وضعیت ساخت خانه‌های روستایی گفت: در حال حاضر بتن ریزی 15 هزار و 400 واحد، پوشش سقف 12 هزار و 345 واحد و مرحله گچ‌و‌خاک 11هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و هم اکنون در 5600 واحد مسکونی افراد، ساکن هستند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: تعهد دولت در ساخت مسکن زلزله زدگان، تا پایان مرحله گچ‌و‌خاک و تامین سقف بوده و مرحله سفیدکاری بر عهده خود فرد است.

واحدهای تازه ‌احداث، اما خالی از سکنه

وی با اشاره به تفکیک ساکنان اصلی و مهاجر مناطق زلزله زده و تاثیر آن در روند بازسازی خانه‌های روستایی یادآور شد: گروهی از متوفیان زلزله‌زده با اصرار خانواده‌هایشان، در تبریز مدفون شدند که این امر نشان دهنده جمعیت قابل‌توجه مهاجر در این مناطق است.

اشرف‌نیا تصریح کرد: هم اکنون، با توجه به وجود برخی مهاجرت‌های فصلی در مناطق روستایی ارسباران، شاهد واحدهای تازه‌احداثی هستیم که خالی از سکنه هستند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تخریب  12هزار واحد دامی در جریان زلزله، افزود: در بخش دامی با 14 هزار و 244 واحد دامی، قرارداد عقد شده و 10 هزار و 102 کانکس دامی توسط سپاه و بنیاد بتن بنیاد مسکن تحویل زلزله‌زدگان روستایی شده است.

اشرف‌نیا با بیان این که تسهیلاتی که به صورت وام و کمک بلاعوض به هر واحد روستایی شده است 30 میلیون تومان است، گفت: این رقم، به جز کمک‌های رایگانی است که در قالب هزینه انشعاب شبکه آب و برق و گاز واگذار شده است.

وی با بیان این که در رابطه با احداث منازل مسکونی، احداث اماکن دامی و همچنین تامین کانکس‌های دامی و مسکونی هیچ کمک مالی به دولت نشده است، خاطرنشان کرد: کمک های صورت گرفته از طرف مردم، بیشتر به حساب بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی واریز شده و صرف تجهیز منازل و امور معیشتی مردم زلزله زده شد.

اشرف نیا تاکید کرد: تنها آن دسته از کمک‌های مردمی که به حساب بنیاد مسکن واریز شده است، صرف امور بازسازی شد؛ که البته مقدار آن نیز بسیار کم بود.

معاون عمرانی استاندار استانداری آذربایجان شرقی در ادامه به وضعیت مناطق زلزله‌زده شهری اشاره کرد و افزود: شهر ورزقان، با توجه به نزدیکی به کانون زلزله و وجود ساختمان های غیرمقاوم و فرسوده قدیمی، متوجه بیشترین تاثیر تخریبی زلزله شده بود.

توجه به تامین آرامش روانی زلزله زدگان در شهرها

اشرف‌نیا با بیان این‌که از مجموع 1 هزار و 310 واحد مسکونی شهر ورزقان، 872 واحد دچار خسارت جدی شده بود، افزود: بخشی از خانه‌های این شهر نیز بدون تخریب‌دیدگی شدید، دچار ترک‌‌های جزئی شده بود که این امر با توجه به وقوع بیش از سه‌هزار پس لرزه، نگرانی و واهمه ساکنان این خانه ها را در پی داشت؛ به همین دلیل، برای تامین آرامش روحی و روانی این افراد، مقرر شد این افراد نیز تا مرحله احداث مسکن، در کانکس‌ها استقرار یابند.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی با دستور رئیس‌جمهور محترم مقرر شد تا مساعدت‌ها و تسهیلات لازم برای تامین مسکن زلزله‌زدگان شهری، به روال زلزله‌زدگان روستایی، پیگیری شود.

اشرف‌نیا خاطرنشان کرد: در این راستا، ضمن اعطای کمک بلاعوض دو میلیون تومانی به زلزله‌زدگان شهری، وام 22 الی 25 میلیون تومانی در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وی همچنین گفت: هزینه‌های جانبی ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده، اعم از طراحی، تهیه نقشه و صدور پروانه ساختمان، به حساب دولت بوده و از طرف شهرداری رایگان است.

انتهای پیام/60002/ر/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول