اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سازمان همکاری‌ اسلامی با صدور بیانیه‌ای خواستار شد

درخواست برای «گفت‌وگوهای جدی» مخالفان با نظام سوریه و حفظ اولویت آرمان فلسطین

خبرگزاری فارس: کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در بیانیه پایانی نشست اخیر خود بر وحدت اراضی سوریه، محکومیت شهرک‌سازی صهونیستی و اولویت آرمان فلسطین در جهان اسلام تاکید کردند.

درخواست برای «گفت‌وگوهای جدی» مخالفان با نظام سوریه و حفظ اولویت آرمان فلسطین

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری مصری الاهرام، دوازدهمین دوره نشست عادی سران سازمان همکاری‌های اسلامی دیروز در قاهره با صدور بیانه ای به کار خود پایان داد.

این بیانیه بر تلاش برای رسیدن به توافق در راستای حفظ حقوق و مطالبات عادلانه ملت سوریه و همچنین بر وحدت اراضی سوریه تاکید کرده و از هر تلاشی در راستای حمایت از اهداف طرح شده از سوی کشورهای عضو سازمان استقبال کرد.

این بیانیه از تلاش های اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه حمایت کرده و از ناتوانی شورای امنیت در اقدام به مسئولیت‌های خود در قبال بحران در سوریه ابراز نگرانی کرد.

بیانیه با استقبال از تشکیل ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه از دیگر گروه های معارض نیز خواست تا به این  ائتلاف بپیوندند.

این نشست همچنین از تشکیل شبکه ای مالی اسلامی برای کمک به فلسطین خبر داد و گفت که کشورهای عضو این شبکه کمک مالی ماهیانه ای تا پایان مصیبت‌های ملت فلسطین برای آنها در نظر می‌گیرند.

این بیانیه شهرک‌سازی را موضوعی مهم دانست که باید در عرصه های سیاسی و حقوقی با آن مقابله کرد، چرا که تعداد شهرک نشینان بعد از مصوبه سازمان ملل در محکومیت این اقدام به نیم میلیون نفر رسیده است.

کشورهای عضو از گزارش صادر شده در مارس سال 2012 در شورای حقوق بشر سازمان ملل که بر تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی شهرک‌سازی اسرائیلی تاکید کرده بود، استقبال کرده و خواستار صدور مصوبه‌ای واضح علیه اسرائیل در این شورا شد.

این بیانیه از کشورهای عضو خواست تا با موضوع فلسطین و قدس شریف به اعتبار قضیه اصلی خود تعامل کند و موضعی یکپارچه در محافل بین المللی در این رابطه اتخاذ کنند.

در مورد مالی نیز سران کشورهای اسلامی بدون اشاره به مداخله نظامی فرانسه در این کشور و محکومیت این اقدام، از وحدت اراضی مالی حمایت کرده و خواستار تشکیل دولت ملی انتقالی در این کشور شدند، آنها طرح های اتحادیه آفریقا در مورد این کشور را تایید کرده و از کشورهای اسلامی خواستند تا کمک‌های مالی برای تنظیم نقشه راه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور ارائه کنند.

در مورد مسایل اقتصادی نیز کشورهای عضو بررسی هایی در زمینه تجارت، مبارزه با فقر، کشاورزی، امنیت غذایی، تقویت فرصت اشتغال برای جوانان، گردشگری، حمل و نقل و بخش خصوصی انجام دادند.

کشورهای اسلامی بر اجرای راهکار تجاری مبتنی بر اولویت های تجاری سازمان تاکید کرده و سرمایه کنونی بانک اسلامی را نیز افزایش دادند.

این نشست ایاد مدنی از عربستان را به عنوان جانشین اکمل الدین احسان اوغلو به عنوان دبیرکل جدید سازمان همکاری های اسلامی معرفی کرد، وی از آغاز سال 2014 این پست را در اختیار خواهد گرفت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول