اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت:

مشکل زیست محیطی پالایشگاه پلدختر باید برطرف شود

خبرگزاری فارس: معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: مشکل زیست محیطی پالایشگاه نفت پلدختر باید رفع شود.

مشکل زیست محیطی پالایشگاه پلدختر باید برطرف شود

به گزارش خبرنگار فارس از پلدختر، محسن صالحی‌نیا در جلسه بررسی مشکلات صنایع کوچک و بزرگ پلدختر با حضور جمعی از مدیران استانی در سالن اجتماعات فرمانداری پلدختر، گفت: رفع مشکل زیست محیطی پالایشگاه پلدختر شرط لازم برای شروع ساخت آن است.

وی با تشکیل چند کار‌گروه به بررسی مشکلات و موانع صنایع کوچک و بزرگ پلدختر پرداخت که در این خصوص با تصویب چندین مصوبه برخی از مشکلات صنایع پلدختر حل و فصل شد.

صالحی‌نیا در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص  پالایشگاه پلدختر گفت: احداث پالایشگاه نفت پلدختر نیازمند حل و فصل مشکل زیست محیطی آن است.

در ادامه فرماندار پلدختر با تشریح وضعیت صنایع پلدختر گفت: پلدختر با وجود معادن مختلف و پتانسیل‌های فراوان کشاورزی و دامپروری هنوز از لحاظ صنعتی و ایجاد صنایع تبدیلی پیشرفت خوبی نداشته است.

فریدون رشیدی گفت: کارخانه‌‌های کچ، آجر ماسه آهکی، سیمان پلدختر دارای مشکلات اقتصادی هستند که در صورت حل مشکلات آن ها بیکاری در شهرستان پلدختر کاهش می‌یابد.

رشیدی به پالایشگاه پلدختر اشاره کرد و افزود: پالایشگاه پلدختر یکی از مصوبات خوب دولت بود که متاسفانه به دلیل ایراد سازمان محیط زیست کشور هنوز مجوز اصلی آن صادر نشده است.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه کارخانه فولاد پلدختر که از مصوبات دور سوم دولت است به دلایلی بلاتکلیف رها شده اظهار داشت: سه گزینه برای جایگزین طرح فولاد پلدختر مطرح است که پس از بررسی بیشتر یک طرح به جای آن معرفی می‌شود.

در ادامه جلسه امام جمعه پلدختر با بیان اینکه خدماتی که در دولت نهم و دهم در کشور صورت گرفته خوب است، گفت: دولت باید توجه بیشتری به استان لرستان خصوصا شهرستان پلدختر داشته باشد.

حجت‌ الاسلام علی محمد لروند با ابراز نارضایتی خود از سهم اعتبار مهر ماندگار به لرستان و پلدختر اظهار داشت: اختصاص دو درصد اعتبار از کل اعتبارات مهر ماندگار کشور به لرستان باعث گلایه مردم ولایت مدار استان از دولت مردان است.

لروند گفت: پلدختر با تولید 13 درصد انجیر کشور و منابع عظیم نفت و گاز و وجود ده‌ها رودخانه پر آب هنوز از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد.

وی با اشاره به ساخت آزاد راه خرم‌آباد – پل‌زال گفت: ساخت این آزاد راه باعث خسارات فراوانی به شهرستان پلدختر شده است که بیکاری و خشک شدن چشمه‌ها از جمله آن ها است.

امام جمعه پلدختر در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر توجه جدی دولت به پلدختر خواستار حل مشکلات صنایع و احداث صنایع تبدیلی در پلدختر شد.

در ادامه رئیس صنعت معدن و تجارت لرستان هم با عنوان اینکه 1500 واحد صنعتی در لرستان وجود دارد، گفت: از این تعداد 27 واحد در پلدختر واقع شده است.

حجت الاسلام بیرانوند سه طرح بزرگ پالایشگاه سیمان و وفولاد را از جمله طرح‌هایی دانست که با بهره‌برداری از آن می‌توانند نقش بسزایی در رفع بیکاری استان لرستان ایفا کنند.

بیرانوند افزود: طرح احداث پالایشگاه پلدختر در کار گروه اشتغال استان مصوب شده و منتظر تصویب و کارهای زیست محیطی است.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی لرستان در این جلسه با اعلام اینکه توجه به بخش کشاورزی باعث توسعه اقتصادی می‌شود، گفت: استعدادهای خوبی در بخش کشاورزی در لرستان وجود دارد که وجود گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و کسب رتبه اول تولید شیلات از جمله این استعداد‌ها است.

اسحاق طاهری افزود: لرستان با وجود پتانسیل‌های مختلف تولیدی هنوز از وجود صنایع تبدیلی محروم است.

در ادامه رئیس محیط زیست لرستان با تشریح ظرفیت‌های زیست محیطی لرستان در خصوص مشکل پالایشگاه پلدختر اظهار داشت: طبق قانون 192 پنجم توسعه مکان فعلی پالایشگاه به دلیل نزدیکی با منطقه مسکونی و رودخانه کشکان و خطر زیست محیطی که این مناطق را تهدید می‌کند، قابل قبول نیست و مکان ساخت آن باید تغییر کند.

محمد حسین بازگیر با عنوان اینکه چنانچه مشکل زیست محیطی پالایشگاه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی حل شود، محیط زیست با احداث آن هیچ مخالفتی ندارد، گفت: متاسفانه تاکنون از طرف بخش خصوصی هیچ مراجعه‌ای به این سازمان برای حل مشکل فوق نشده است.

در این میان فرماندار پلدختر با بیان اینکه طرح ارائه شده و احداث پالایشگاه در مکان فعلی هیچ گونه آلودگی ندارد، گفت: هرگونه جا به جایی برای تغییر مکان فعلی، پالایشگاه پلدختر را به کما می‌برد.

در ادامه جلسه معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه یکی از علت‌های عقب ماندگی لرستان عدم وجود زیر ساخت‌ها است گفت: استاندار لرستان و مسئولان استانی برای ساختن زیر ساخت‌ها شبانه روزی در حال کار و تلاش هستند.

علی هادی چگنی دیگر مشکلات فراروی استان را بحث کمبود نقدینگی دانست و افزود: ضعف مالی بانک‌ها و نبود سرمایه در گردش از دیگر علت‌های عدم سرمایه‌گذاری در استان لرستان است.

انتهای پیام/85009/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول