اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مداومت دخالت خارجی در روند صلح افغانستان مذاکرات را بی‌نتیجه کرده است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس افغان با انتقاد از کشورهای حاضر در نشست لندن، توافقات حاصله در این مرحله از مذاکرات صلح افغانستان را بار دیگر بی اثر خواند.

مداومت دخالت خارجی در روند صلح افغانستان مذاکرات را بی‌نتیجه کرده است

به گزارش فارس، نشست 3 جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس در حالی در لندن به پایان رسید که به باور بسیاری از کارشناسان، نمی‌توان به اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده در آن امیدوار بود، زیرا از یک‌طرف نگاه به کنش سیاسی پاکستان در قبال افغانستان در طول حداقل 10 سال اخیر، نوعی تناقض در گفتار و عمل را نشان می‌دهد و از طرف دیگر با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای ناتو از افغانستان، دولت ناخواسته تمرکز بر روند صلح را از دست می‌دهد.

«همایون جریر»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در این خصوص گفت: نشست 3 جانبه لندن که با حضور دولت‌های تأثیرگذار در وضعیت افغانستان برگزار شد، اگرچه به نوبه خود می‌تواند به حل مشکلات افغانستان کمک کند، اما تنها راه حل ایجاد صلح و امنیت در افغانستان، منوط به برگزاری نشست‌های صلح بین افغان‌ها و تصمیمات آنها است.

وی افزود: همان گونه که آمریکا و کشورهای عضو ناتو می‌توانند در افغانستان تأثیرگذار باشند، کشورهای مهم منطقه‌ای همچون ایران، پاکستان، هند و روسیه نیز می‌توانند در روند صلح افغانستان به مراتب تأثیرگذارتر باشند و تحقق صلح و امنیت در افغانستان، حضور قوی و صمیمانه این کشورها را می‌طلبد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد که برای برقراری صلح دوام‌دار در افغانستان، کشورهای مختلف منطقه و جامعه‌جهانی نیز باید پشتیبان تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌های بین‌الافغانی باشند.

جریر به 2 دلیل، اجرایی شدن تصمیم های اتخاذ شده در نشست 3 جانبه لندن را ناممکن دانست، وی اولین دلیل را، عدم اطمینان به پاکستان برای عمل به تعهداتش عنوان کرد و دلیل دوم را عدم توانایی دولت افغانستان برای اجرای وعده‌هایی که می‌دهد دانست.

وی که با آواپرس صحبت می‌کرد با اشاره به مصوبه این نشست مبنی بر پیگیری مذاکرات صلح از طریق دولت کابل، خاطرنشان کرد: هر کشور خارجی یا هر جناح داخلی که بر اجرای روند صلح از مجرای دولت کابل که دولتی وابسته به آمریکا و ناتو است، تأکید کند، نشان می‌دهد که این کشور یا جناح به صلح و تأمین امنیت در افغانستان اعتقادی ندارد.

رئیس اجلاس بین‌الافغانی صلح مالدیو در ادامه افزود: به نظر می‌رسد طرح‌هایی بین کشورهای آمریکا، انگلیس و پاکستان در حال مقدمه چینی است و این نشست صرفاً یک نمایش سیاسی بود، تا بستر اجرای این طرح مهیا شود.

وی دولت افغانستان را دولتی نزدیک و وابسته به آمریکا و ناتو خواند و اظهار داشت: طالبان و مخالفان مسلح دولت، تحت هیچ شرایطی، حاضر به مشارکت در روند صلحی که توسط این دولت مدیریت شود، نخواهند بود و می‌توان گفت که عملاً نه تنها مصوبات این اجلاس روند صلح افغانستان را تسریع نمی‌کند، بلکه این روند را به بن‌بست خواهد کشاند.

جریر، مصوبه نشست لندن مبنی بر اینکه مخالفان و طالبان در طول شش ماه باید به روند صلح بپیوندند را امری نادرست دانست و گفت: تا زمانی که آمریکا و کشورهای عضو ناتو، شیوه و شرایط خود را در مورد حل مشکلات افغانستان تغییر ندهند و شرایط مخالفان را نپذیرند به هیچ عنوان صلحی در افغانستان تحقق پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول