اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در همایش تجلیل از طلایه‌داران عفاف:

راهکارهای عفاف و حجاب باید کاربردی باشد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه راهکارهای عفاف و حجاب باید کاربردی باشد، گفت: مختلط بودن زن و مرد در هیچ شرایطی جایز نیست و این با هم بودن مقدمه بی‌عفتی در جامعه است.

راهکارهای عفاف و حجاب باید کاربردی باشد

به گزارش خبرنگاری فارس در اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز در دومین همایش تجلیل از طلایه‌داران عفاف و حجاب ضمن تبریک به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و هفته وحدت اظهار کرد: چرا چنین همایشی در شهر اصفهان هر چند سال یک مرتبه برگزار می‌شود در حالی که اصفهان به عنوان یک شهر مذهبی قابلیت این را دارد که چنین همایشی را حداقل سالی یک مرتبه برگزار کند.

وی با تأکید به اینکه پرداختن به مقوله عفاف و حجاب باید به صورت کاربردی باشد نه مقاله افزود: حجاب در عربی به معنای پرده و باحجاب بودن زن به معنای پشت پرده است که نماد آن بر جامعه کنونی چادر است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان تصریح کرد: عفاف یعنی پاک و منزه بودن و حجاب مقدمه‌ای برای عفاف است و این در حالی است که عفاف و حجاب لفظ مترادف نبوده بلکه حجاب مقدمه‌ای برای عفاف است.

وی با تأکید بر اینکه اصل دین و اسلام عفاف است، گفت: اولین خصوصیت یک انسان پاک‌دل و پاک‌چشم و منزه بودن است از صفات بد است که در نمود بارز آن به زن از عفاف به معنای دل دادن به غیر و کسانی که خداوند نمی‌خواهد است.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه این پاک بودن هم برای زن و هم برای مرد لازم است، افزود: عفاف برای زن و مرد است و در قرآن نخست به مردان گفته شده که چشمان پاک داشته باشند و به نامحرم نگاه نکنند چرا که اگر دیده رفت دل هم به دنبال آن می‌رود و پاکدامنی را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: نگاه به نامحرم اگر به جایی که نباید دوخته شود برود همچون تیر زهرآلود است و خداوند این جمله را ابتدا تذکری برای نگاه مردان قرار داده است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: اسلام می‌گوید مردان اصیل و چشم‌پاک باشند اما بار سنگین عفاف و حجاب را بر دوش هر دو جنس مرد و زن قرار داده و خواسته است که چشمان و دامن خود را حفظ کنند.

طباطبایی‌نژاد حجاب را از ضروریات دین دانست و گفت: دین تنها حکمی است که هیچ عالمی و عالم دیگر در آن اختلاف نظر ندارند.

وی در ادامه این همایش با طرح این سئوال که آیا این همایش‌ها به درد جامعه می‌خورد یا نه افزود: هر چند برگزاری همایش‌های مربوط به عفاف و حجاب لازم است اما پرداختن به مقوله عفاف و حجاب باید به صورت کاربردی و عملی باشد.

وی گفت: اختلاط زن و مرد در دانشگاه‌ها صحیح نیست و ما هم تأکید به عفاف و حجاب به زنان جامعه داریم اما در فیلم‌های تلویزیونی هر چند حجاب رعایت می‌شود اما عشق‌بازی‌ها و دلدادگی‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اعظم (ص) الگوی همه انسان‌ها هستند، افزود: مقاله‌نویسی و پرداختن به حجاب لازم است اما باید کاری کرد که عفاف و حجاب که هدف موردنظر برسد.

وی خطاب به نخبگان و خبرگان حاضر در جلسه اظهار کرد: عفاف و حجابی که پیغمبر خدا از آن یاد می‌کنند باید ریشه‌یابی و اشکالات آن برطرف شود.

وی یکی از مواردی که زمینه‌ساز بی‌عفتی است را اختلاط در دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: باید برای تفکیک دو جنس زن و مرد در دانشگاه‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به برخی از مشاغلی همچون دندانپزشکی و سونوگرافی گفت: چرا باید زنان برای سونوگرافی و دندانپزشکی پیش دکتر مرد بروند در حالی که می‌توان همان تخصص را در پزشک زنان ایجاد کرد و این خود یک نوع عفاف است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: نمی‌شود در جامعه تأکید به عفاف و حجاب و همایش و مقاله‌نویسی داشت اما راهکاری برای عفاف و حجاب در نظر نگرفت و برای رسیدن به این عفاف و حجاب در معنای واقعی باید زیرساخت‌های عفاف و حجاب و موانع و زمینه‌هایی که مقدمه بر بی‌عفتی هستند برطرف شود.

نماینده ولی فقیه که با اشاره به ظلمی که به دختران در پیش از اسلام شده است گفت: همواره در اسلام سفارش شده است که اگر تحفه‌ای را به خانه می‌برید اول به دختران خود بدهید و این نمونه‌ای بارزی از شخصیت دادن اسلام به یک زن است.

انتهای پیام/63012/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول