اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

معرفی نامزدهای نهایی و داوران جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور

فردی:جشنواره غنی‌پور در مقابل ضدانقلاب داخلی و خارجی می‌ایستد

خبرگزاری فارس: امیرحسین فردی گفت: بسیاری از جریان‌های داخلی در راستای جریان‌های خارجی قرار گرفتند و ما با جشنواره شهید غنی‌پور می‌خواهیم در برابر آنها ایستادگی کنیم.

فردی:جشنواره غنی‌پور در مقابل ضدانقلاب داخلی و خارجی می‌ایستد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، امیرحسین فردی بنیانگذار شورای نویسندگان شهید حبیب غنی‌پور در نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور که صبح امروز در مسجد جوادالائمه برگزار شد ، گفت: حضور در مسجد و حضور در فضای مقدس و معنوی مسجد نعمت بزرگی است و احساس آرامشی که به فرد داده می‌شود بسیار ارزشمند است، نوری در مسجد می‌درخشد که باعث بصیرت می‌شود تا مسیر بهتر دیده شود.

وی ادامه داد: اینجا مسجد کوچکی است که کارهای بزرگی تاکنون در آن صورت گرفته است و جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور نیز در همین مسجد شکل گرفت.

فردی با اشاره به اینکه تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌ها در مردمی بودن آن است خاطرنشان کرد: پس از پایان جنگ دوستان زیادی را از دست دادیم و جای آنها خالی ماند از سوی دیگر بسیاری از افراد در عرصه ادبیات فعالیت می‌کنند و به زندگی این شهدا پرداخته اند.

به گفته وی پس از پایان جنگ فقط آتش بس صورت گرفت، دشمن هر زمانی که در صحنه نظامی شکست می‌خورد به ذهن‌ها و باورها حمله می‌کند که این جنگ بسی دشوارتر از جنگ رودررو است.

بنیانگذار شورای نویسندگان شهید حبیب غنی‌پور با اشاره به اینکه جشنواره انتخاب کتاب سال غنی‌پور خاکریزی برای مقاومت در برابر جنگ ذهن‌ها و باورها است، گفت: اگر نگاهی به جایزه نوبل ادبی کنیم می‌بینیم که همواره به نهضت‌های دینی موضع گیری نشان داده‌اند و حتی یکی از این افراد به امام خمینی(ره) توهین کرد. از سویی بسیاری از جریان‌های داخلی هم در راستای جریان‌های خارجی قرار گرفتند و ما با جشنواره شهید غن پور می‌خواهیم در برابر آنها ایستادگی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موفقیت هر جریانی به بعد اطلاع رسانی آن است، جشنواره شهید غنی پور هم جشنواره مردمی است که کمک‌هایی می‌گیرد اما در روند استقلال آن اثری ندارد و باید از این جشنواره در بعد خبری و اطلاع رسانی حمایت شود.

 

 

* خاستگاه مسجدی جشنواره غنی‌پور آن را متمایز از دیگر جشنواره‌ها کرده است

محمدناصری دبیر جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌‌پور هم با بیان اینکه اختتامیه جشنواره دوازدهم در چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شود گفت: تمرکز اطلاع رسانی این جشنواره بر روی سایت است و از انجا که خاستگاه مسجدی دارد تفاوت زیادی با سایر جشنواره ها دارد و این حمایت مردمی است که در این روند اثر گذار است.

وی افزود: در کتابی که همزمان با اختتامیه جشنواره ارائه خواهد شد اطلاعات تمام 11 دوره جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور آورده شده است.

وی درباره نحوه خرید کتاب هم در این جشنواره توضیح داد: در خرید کتاب یک گروه سه نفری تشکیل شده‌اند که در نمایشگاه کتاب امسال متمرکز شده و کتاب‌ها را خریداری می‌کنند، از سویی دیگر با ارتباط مستمر با خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کردند که هیچ کتابی که در سال 90 منتشر شده از قلم نیفتد و همه را خریداری کنند.

ناصری درباره شیوه داوری هم توضیح داد: در تمام جلسات داوری از خبرنگاری دعوت شد تا گزارش این جلسات را بنویسد که همه آنها روی سایت قرار گرفته است و نکته محوری در داوری‌ها شهادت و ایثارگری بوده است.

وی ادامه داد: «کتاب حبیب» که به سردبیری ابراهیم زاهدی منتشر می‌شود، نگاهی موشکافانه تر نسبت به سایر جشنواره ها دارد و فقط خبر نیست و تحلیل نظرها و ایده‌هایی است که به سه شکل الکترونیکی، PDF و تعدادی بصورت کتاب عرضه می‌شود؛ پوستر جشنواره هم امروز روی سایت قرار می‌گیرد.

 

 

* مسجد جوادالائمه فرزند حوزه نیست ولی حوزه می‌تواند فرزند مسجد جوادالائمه باشد

دبیر داوزدهمین جشنواره کتاب شهید غنی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه تا چه حد به حوزه هنری منتصب هستند توضیح داد: مسجد جوادالائمه فرزند حوزه نیست ولی حوزه می‌تواند فرزند مسجد جوادالائمه باشد؛ اولین باری که جشنواره را برگزار کردیم ارتباط مستمری با حوزه نداشت و با کمکهای خود مردم می‌گذشت اما در دوره‌های بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری بنابر وظایف خود حمایتهایی کردند ، یکی از وظایف این دو ارگان حمایت از اقدامات فرهنگی است که این جریان باید ادامه پیدا کند .

وی ادامه داد: جریان این مسجد بزرگتر از نهادها و سازمانهایی است که موظف به حمایت هستند و تاکنون به اندازه کمکها جوایز متغیر بوده اند در بخی موارد برگزیدگان هدایای نقدی خود را به این حرکت تقدیم کردند.

ناصری در زمینه جوایز کتاب سال شهید غنی‌پور هم اعلام کرد: اگر در سال آینده هیچ نهادی هم به ما کمک مالی نکند باز هم جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور را برگزار می‌کنیم ، شاید فقط نمادی مثل چفیه داده شود اما این جشنواره مسجدی و مردمی است و مستمر خواهد بود.

وی درباره تاثیر گذاری این جشنواره نیز عنوان کرد: نمی‌توان درمورد تاثیرگذاری بصورت مستقیم سخن گفت اما اگر یک نگاه کلی به این حرکت شود می‌دانیم در برابر جریانهایی مانند روشنفکری‌،سکولاریسم و لائیک یک مسجد توانسته عَلَمی را بلند کند و 12 سال از آن حمایت کند که نشانه خوبی است.

 

در ادامه این نشست ناصری ناصری گفت: کتاب سال شهید حبیبی غنی پور امسال برای داوری در هفت بخش خود 1233 عنوان کتاب خریداری کرد که به ترتیب شامل 77 عنوان کتاب در بخش خاطره، 270 عنوان در بخش رمان با موضوع آزاد، 141عنوان کتاب در بخش داستان کوتاه با موضوع آزاد، 211 عنوان در بخش کودک، 55 عنوان در بخش زندگی نامه داستانی، 73 عنوان در بخش نوجوان و 25 عنوان در بخش رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه شورای نویسندگان مسجد جواد‌الائمه 21 نفر بوده‌اند، خاطرنشان کرد: داوری در سه مرحله برگزار شد که در مرحله نهایی کتاب‌های برگزیده در یک جلسه جمعی و با تبادل آرا انتخاب و معرفی شدند.در بخش رمان با موضوع آزاد محمدعلی قربانی، محمدمهدوی شجاعی و محمدکاظم مزینانی و در بخش مجموعه داستان کوتاه با موضوع آزاد رضا پریزاد، راضیه تجار و حسین فتاحی داوری آثار را بر عهده داشتند.

وی افزود: در بخش زندگینامه داستانی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس علی اصغر جعفریان، گلعلی بابایی و مهدی دهقان نیری داور این دوره از جشنواره بودند و در بخش داستان کوتاه با موضوع آزاد ناصر نادری، محمدحسن حسینی و مجید راستی به قضاوت آثار رسیده به دبیرخانه پرداختند.

دبیر جشنواره  همچنین گفت: داوران بخش رمان نوجوان این دوره از جشنواره را حبیب یوسف‌زاده، محسن پرویز و بیژن قفقازی‌زاده تشکیل داده و در بخش رمان با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز خسرو باباخانی، سمیرا اصلانپور و فیروز زنوزی جلالی به داوری پرداختند. نبی‌الله بابایی، جواد کامور بخشایش و نصرت‌الله محمودزاده در بخش خاطره نویسی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی این دوره از جشنواره بودند.

 

وی در ادامه گزارشی از عملکرد این جشنواره ارائه کرد:

کتاب‌های خریداری شده

برای 7 بخش داوری 1233 عنوان کتاب خریداری شد عبارتند از: در بخش خاطره 77 عنوان کتاب، در بخش رمان آزاد 270 عنوان، در بخش داستان کوتاه با موضوع آزاد 141 عنوان، در بخش کودک 211 عنوان، در بخش زندگی نامه داستانی 55 عنوان، در بخش نوجوان 73 عنوان، در بخش رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی 25 عنوان،

 

کتابهای راه‌یافته به مرحله دوم:

در بخش خاطره 16 اثر، در بخش رمان آزاد 23 اثر، در بخش داستان کوتاه با موضوع آزاد 30 نفر، در بخش کودک 45 اثر، در بخش زندگینامه داستان 8 اثر، در بخش نوجوان 22 اثر، در بخش رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی 8 اثر

 

نامزدهای نهایی:

در بخش رمان با موضوع آزاد

پریباد نوشته محمدعلی علومی، دشت‌های سوزان نوشته صادق کرمیار، حافظ هفت نوشته اکبر صحرایی، کمی دیرتر نوشته سیدمهدی شجاعی، قدیس نوشته ابراهیم حسن‌بیگی.

 

مجموعه داستان کوتاه با موضوع آزاد

زیرخاکی نوشته مجید قیصری، برخورد نزدیک نوشته محمدرضا بایرامی، چتر کبود نوشته جواد افهمی، داستان‌های غریب مردمان عادی نوشته محمدعلی علومی، فقط عاشق زبان عاشق را می‌فهمد نوشته قاسمعلی فراست.

 

رمان با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

قسمت دوم نوشته سیدهاشم حسینی، رنج نوشته محمد محمودی نورآبادی، میوه‌های رسیده نوشته سیدمهرداد موسویان.

 

داستان کودک با موضوع آزاد

روزی که مانیا پادشاه شد نوشته عذرا جوزدانی، پادشاه کوتوله و ازدواج دماغ کوچک‌ها نوشته مهدی میرکیانی، کتاب‌های نارنجی جلد 50 نوشته فروزنده خداجو، مجموعه یک اسم چند قصه نوشته گروه نویسندگان و دیو سایه دم به سر نوشته طاهر عبید.

 

رمان نوجوان با موضوع آزاد

فصل پنجم: سکوت نوشته محمدرضا بایرامی، گردان قاطرچی‌ها نوشته داوود امیریان، دختران علیه دختران نوشته مصطفی خرامان، بازگشت هرداد نوشته فریبا کلهر، ننه یخی پسر و تابستان نوشته حمیدرضا نجفی.

 

بخش زندگینامه داستانی با موضوع دفاع مقدس و انقلاب

خواب خون نوشته محمد عزیزی، زمین گواهی می‌دهد نوشته کامران پارسی‌نژاد، پروانگی یک شمع نوشته سیدعباس فاطمی و اکرم احمدی و قله فریاد نوشته محمدعلی آقامیرزایی.

 

موضوع دفاع مقدس و انقلاب

پایی که جا ماند نوشته سیدناصر حسینی پور، دختر شینا نوشته بهنام ضرابی‌زاده، نورالدین پسر ایران نوشته معصومه سپهری، چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد نوشته حجت شاه محمدی.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول