اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تحولات گسترده در حوزه آموزش و پرورش دلفان پس از انقلاب اسلامی

خبرگزاری فارس: پس از انقلاب اسلامی تحولات گسترده‌ای در حوزه آموزش و پرورش شهرستان دلفان رخ داده است.

تحولات گسترده در حوزه آموزش و پرورش دلفان پس از انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، به یمن پیروزی انقلاب اسلامی ایران آموزش و پرورش در کشورمان رشد چشم‌گیری داشته و شهرستان دلفان نیز در این حوزه در بخش‌های افزایش تعداد دانش‌آموزان، افزایش مکان‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی رشد قابل توجهی داشته است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به علت محرومیت و کمبود امکانات آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان این شهرستان نمی‌توانستند پس از اتمام دوره راهنمایی به ادامه تحصیل در منطقه خود ادامه تحصیل دهند که این عامل زمینه ترک تحصیل دانش‌آموزان را فراهم کرده بود، اما به یمن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از سال 57 تاکنون حتی در دور افتاده‌ترین و سخت‌ گذرترین روستاهای این شهرستان نیز مدارس برپاست و فرزندان دلفان به فراگیری علم و دانش می‌پردازند و در بحث تجهیز فضاهای آموزشی در این شهرستان قابل تقدیر است.

در ادامه مدیر آموزش و پرورش شهرستان دلفان در این باره به خبرنگار فارس در دلفان گفت: قبل از انقلاب اسلامی تنها 37 آموزشگاه در مقاطع سه گانه در این شهرستان وجود داشت که این امر مشکلات فراوانی را برای فراگیران علم و دانش در این منطقه به وجود می‌آورد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد تاکنون به 273 مرکز آموزشی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه رسیده است.

علی اشرف جهانیان با اشاره به اینکه در دوران طاغوت این شهرستان از نعمت مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و مراکز شبانه روزی محروم بود، اظهار داشت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی این شهرستان هم اکنون دارای سه آموزشگاه مدارس فنی و حرفه‌ای، چهار مرکز کار و دانش متوسطه و پنج مدرسه شبانه روزی است.

وی تعداد کلاس‌های درس در قبل از انقلاب را 117 کلاس درس عنوان کرد و افزود: این تعداد هم اکنون به هزار و 181 کلاس درس به فضاهای کاملا استاندارد رسیده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دلفان توجه نمودن آموزش و پرورش به سلامت، تندرستی و تربیت بدنی دانش‌آموزان را ضروری عنوان کرد و افزود: پیش از انقلاب اسلامی حتی یک فضای ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان این شهرستان وجود نداشته است که هم اکنون شش سالن ورزشی مناسب و یک زمین چمن مصنوعی جهت استفاده بهتر دانش‌آموزان در این شهرستان فراهم شده است.

جهانیان افزود: علاوه بر این تعداد دو سالن چند منظوره نیز در این شهرستان راه‌اندازی شده و میزان فضاهای ورزشی فعلی  در این شهرستان شش هزار و 459 متر مربع است.

وی با انتقاد از توجه ننمودن رژیم پهلوی به امور دینی در مدارس خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب نمازخانه مستقل برای دانش‌آموزان جهت اجرای برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و هنری وجود نداشت که به حمدالله این شهرستان در حال حاضر دارای چهار نمازخانه مستقل برای دانش‌آموزان است.

جهانیان همچنین به گسترش مدارس قرآنی در این شهرستان پس از انقلاب اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون 18 مدرسه قرآنی در سطح شهر و روستاهای این شهرستان به قرآن‌آموزی دانش‌آموزان می‌پردازند.

وی همچنین به راه‌اندازی دبیرستان معارف اسلامی برادران در این شهرستان اشاره کرد و افزود: 22 مجتمع روستایی و هفت مجتمع شهری نیز در این شهرستان در حال فعالیت هستند.

مدیر آموزش و پرورش دلفان به توجه دولت به تحصیل فرزندان مناطق روستایی و دور افتاده اشاره کرد و اظهار داشت: در تمام روستاهای بالای پنج دانش‌آموز با ایجاد 60 کانکس پیش ساخته فضای آموزشی فراهم شده است.

جهانیان به پوشش 98 درصدی سوادآموزی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون میزان فضاهای آموزشی در این شهرستان به 74 هزار و 767 متر مربع رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد فرهنگیان این شهرستان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 90 درصد کارکنان و فرهنگیان شهرستان دلفان از نیروهای بومی و جوانان این شهرستان هستند که با تلاش و کوشش فراوان هدایت تعلیم و تربیت در این نقطه از کشورمان را در دست گرفته‌اند.

گزارش سمیه فتحی پور

انتهای پیام/2304/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول