اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دو روز پس از تجاوز به سوریه؛ سکوت اسرائیل، نگرانی از واکنش‌های احتمالی

خبرگزاری فارس: رسانه‌ها و مطبوعات رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند، با اینکه چند روز از تجاوز تل‌آویو به سوریه گذشته، با این حال این رژیم همچنان نگران واکنش دمشق و مهمتر از آن واکنش «حزب الله» است.

دو روز پس از تجاوز به سوریه؛ سکوت اسرائیل، نگرانی از واکنش‌های احتمالی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری العهد، برای چندمین روز متوالی اسرائیل به سکوت خود در برابر تجاوز اخیرش به یک مرکز تحقیقاتی سوری در منطقه «جمرایا» از توابع ریف دمشق در جنوب سوریه ادامه می‌دهد و مقامات مسئول این رژیم را از هرگونه اظهار نظر درباره این تجاوز یا اعلام موضع منع کرده است.

با این حال رسانه‌های صهیونیستی همچنان درباره این تجاوز به صورت گزارش و تحلیل سخن می‌گویند و سوالی که آنها در چندمین روز پس از این تجاوز مطرح می‌کنند، این است که آیا سوریه واکنشی خواهد داشت؟ و اگر چنین واکنشی وجود دارد، چه اندازه و در چه سطحی خواهد بود و آیا تل‌آویو آمادگی پاسخگویی به این واکنش را دارد؟ در این میان حزب الله چه واکنشی خواهد داشت؟

اگرچه رسانه‌ها و مطبوعات صهیونیستی تلاش کردند، هریک به نوعی به این سوالات پاسخ دهند، اما این پاسخگویی در حد و اندازه‌ای قانع کننده نبود که هدف واقعی اسرائیل از این اقدام را برملا کند.

با این حال شماری از روزنامه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه «هآرتص» نوشت که «اسرائیل وارد جنگ داخلی سوریه شده است».

پیام‌های غیر رسمی که رسانه‌های صهیونیستی در روز اول تجاوز دربرداشتند، را می‌توان در چارچوب بازدارندگی و جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع برای تل‌آویو ملاحظه کرد.

براین اساس می‌توان گفت که تمام پیام‌ها در این روز در این خلاصه می‌شدند که:

بمباران هوایی تاسیسات سوریه در نزدیکی دمشق از قبل به خوبی برنامه‌ریزی شده بود و اگرچه اسرائیل واکنشی از سوی سوریه را پیش‌بینی نمی‌کند و چنین اقدامی را بسیار دور از انتظار می‌داند، با این حال کاملا برای مقابله با سناریو و واکنش سوریه از جمله رویارویی فراگیر آماده است.

با این حال رصد و بررسی تحلیل‌ها و تفسیرها به ویژه تحلیل‌ها و تفسیرهای اطلاعاتی همچنان بر حزب الله و واکنش آن به این اقدام تمرکز دارند و تاکید می‌کنند که احتمال واکنش حزب الله به این اقدام بیش از سوریه خواهد بود.

به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که شماری از خبرنگاران و تحلیلگران نظامی صهیونیستی از بیم و هراس دستگاه‌های نظامی صهیونیستی از حزب الله و واکنش آن سخن می‌گویند. این تحلیلگران بر این باورند که حزب الله نیازی به واکنش مستقیم در خصوص این اقدام ندارد، بلکه می‌تواند به صورت غیر مستقیم اسرائیل را هدف قرار دهد،‌ اگرچه نباید واکنش مستقیم را هم نادیده گرفت، به ویژه آنکه در سال‌های اخیر سخنان بسیاری درباره افزایش قدرت نظامی حزب الله سخن به میان آمده است.

آنچه هم اکنون به نظر می‌رسد، این است که تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه صورت گرفت و هم اکنون توپ در زمین بازی طرف مقابل است. اسرائیل پیش‌بینی کرده است که طرف مقابل توان پاسخ چندانی ندارد، اما در عین حال این پاسخ را چه به صورت مستقیم باشد، چه به صورت غیر مستقیم یا محدود و یا نامحدود و یا توسط سوریه یا همپیمانان آن رد نکرده است.

در این بین اگر طرف مقابل دست به اقدامی بزند، در این صورت توپ به زمین بازی اسرائیل روانه خواهد شد و به همین دلیل به نظر می‌رسد، تل‌آویو باید به دقت اقداماتی را که درصدد به اجرا گذاشتن آنهاست، مورد بررسی قرار دهد و تمام جریان‌ها و عوامل موجود و تاثیرگذار در عرصه سوریه را هم هنگام اتخاذ تصمیم مد نظر داشته باشد، چه در غیر این صورت بهتر آن است که سکوت اختیار کند و واکنشی از خود نشان ندهد.

همچنین اگر اسرائیل بنا به خواست طرفی دست به چنین تجاوزی زده باشد و این تجاوز با هماهنگی همپیمانان غربی‌اش و جناح میانه‌رو عربی صورت نگرفته باشد، باید سکوت کند و در انتظار واکنش سوریه بماند.

یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که رژیم صهیونیستی پیش از حمله به سوریه، عملیات خود را به واشنگتن اطلاع داده بود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در بخشی از مقاله خود که به بررسی حمله جنگنده‌های اسرائیلی به یکی از مراکز پژوهشی نظامی سوریه پرداخته بود، نوشت: مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود روز چهارشنبه اعلام کرده‌ بودند که اسرائیل به آمریکا درباره این حمله خبر داده بود.

کابینه اسرائیل هنوز هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه به یکی از مراکز پژوهشی نظامی سوریه حمله کردند که در این حمله دست کم 2 نفر نیز کشته شدند.

ارتش و مقامات سوریه با محکوم کردن شدید این تجاوز، حق واکنش را برای خود محفوظ نگه داشتند.

مقامات ایران و سوریه نیز به شدت این حمله را محکوم کرده‌اند اما آمریکا بدون محکوم کردن این اقدام، از سوریه خواست از انتقال تسلیحات به حزب‌الله لبنان خودداری کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول