اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک نویسنده عرب تحلیل کرد

تیر خلاص الخطیب به طرح سرنگونی نظام سوریه/ تن دادن مخالفان خارج نشین به راه حل اسد

خبرگزاری فارس: یک نویسنده و تحلیلگر عربی موضع احمد معاذ الخطیب رئیس گروه موسوم به ائتلاف سوری مخالف دولت درباره آمادگی برای گفت‌وگوی مشروط با دولت سوریه را تیر خلاص به طرح توطئه سرنگونی نظام حاکم بر سوریه توصیف کرد.

تیر خلاص الخطیب به طرح سرنگونی نظام سوریه/ تن دادن مخالفان خارج نشین به راه حل اسد

به گزارش خبرگزاری فارس، زهرا الاخرس در مقاله خود در شبکه اینترنت نوشت : در تحولی غیرمنتظره در زمینه سیاسی در سوریه، احمد معاذ الخطیب رئیس به اصطلاح ائتلاف سوری مخالف آمادگی مشروط خودش را برای مذاکره با نظام سوریه ابراز داشت که به نظر می رسد وی به طور تدریجی به راه حل سیاسی که بشار اسد  در سخنرانی اخیرش مطرح کرد، تن می دهد.

الاخرس ادامه داد : آمادگی رئیس ائتلاف سوری مخالف برای مذاکره با دولت بعد از گذشت فقط چند ساعت از برگزاری اجلاس کمک به آوارگان سوری در کویت و دو روز بعد از برگزاری اجلاس این ائتلاف در پاریس مطرح شد.

در ادامه مقاله این نویسنده آمده است : ائتلاف سوری مخالف در این کنفرانس خواستار مبالغ مالی تا 30 میلیارد دلار و سلاح های پیشرفته بیشتری شد؛ اما در دریافت این رقم شکست سنگینی خورد؛ به گونه ای که کمک های قطر و عربستان از چند صد هزار دلار فراتر نرفت. همچنین تقریبا یک سوم کشورهای حاضر در اجلاس های گذشته ، در سطح کارشناس وزارت خارجه در نشست کویت شرکت کردند و تنها فرانسه بود که در سطح بالایی حضور یافت.

رئیس ائتلاف سوری مخالف هم به کویت نرفت و به نیابت از وی جورج صبرا رئیس به اصطلاح مجلس ملی سوریه و یکی از نمایندگانش حضور یافتند. این امر بحث و جدل هایی را درباره علت عدم حضور معاذ الخطیب در اجلاس مطرح کرد و سطح پیش بینی ها درباره وجود اختلاف های عمیق درون ائتلاف سوری مخالف و شکاف ها در همپیمانی های بین المللی و منطقه ای اش را بالا برد.

دراین میان همزمانی سخنان معاذ الخطیب با نشست مخالفان در ژنو از همه مهمتر بود زیرا این سخنان درست یک روز بعد از نشست گروهی از مخالفان مسالمت جو در ژنو برگزار شد که بر راه حل سیاسی تاکید و مخالفت خود با دخالت نظامی خارجی در سوریه را اعلام  نمود و هیچ اشاره ای به (لزوم) کناره گیری بشار اسد نکرد؛ گفته ای که بارها در طول نزدیک به دوسال اخیر از زبان مخالفان مسلح و مسالمت جو بیان شده است.

کشورها و سازمانها نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار در کویت برای کمک به سوری ها که از بحران رنج می برند، اختصاص دادند و این اولین اجلاسی بود که ایران به آن دعوت می شد و امیرحسن عبداللهیان مسئول پرونده سوریه در وزارت خارجه ایران به نمایندگی از این کشور حضور یافت.

بیانیه الخطیب در صفحه رسمی وی در یکی از پایگاههای اجتماعی در اینترنت انتشار یافت و بعد از اینکه صدای اعتراض برخی از مخالفان سوری وابسته به عربستان مطرح شد؛ توضیحی به آن افزوده شد و الخطیب بر برآورده شدن دو شرط تاکید کرد که به نظر نمی رسد مانع مسیر شوند؛ شرط نخست آزادی کسانی است که ادعا می کند 160 هزار بازداشتی در زندانهای نظام سوریه هستند و شرط دوم تمدید گذرنامه های سوریهای موجود در خارج از کشور - در اشاره به مخالفان سوری - بود.

با این اوصاف، به نظر می رسد که الخطیب در دعوت به گفتگو با نظام سوریه همراه شده . نظام سوریه کسانی را که سلاح را زمین بگذارند و همچنین جریان های مخالف در خارج را به گفتگو فرا خواند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه وائل حلقی نخست وزیر را مامور مدیریت گفتگوی ملی بین سوری‌ها کرد و از طریق وزیر کشور از مخالفان به صورت رسمی دعوت کرد که برای گفت‌وگو به کشورشان بازگردند و همچنین دستگاه قضایی را مامور کرد که پیگردهای قضایی آنها را متوقف کند.

دعوت الخطیب برای گفت‌وگو اگرچه برخی از طرف های منطقه ای - چه بسا عربستان- را شوکه کرد؛ اما به طور قطع طرف های بین المللی را که از توافق آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه سخن گفتند، شوکه نکرد؛ بویژه بعد از اینکه خطر گروههای مسلح وابسته به القاعده مثل جبهه النصره افزایش یافته؛ جبهه ای که آمریکا نام آن را در فهرست تروریسم قرار داده است.

شورای ملی به عنوان بارزترین تشکل زیر مجموعه ائتلاف سوری مخالف و نزدیکترین آنها به کشورهای قطر و ترکیه به سرعت وارد عمل شد و تاکید کرد که اظهارات الخطیب بیانگر موضع ائتلاف نیست و با اساسنامه آن و سند دوحه که این ائتلاف براساس آن شکل گرفت، در تضاد است زیرا این موضع، برمخالفت قاطع با گفت‌وگو با دولت سوریه و اصرار بر رفتن همه سران آن تاکید می کند.

الخطیب که مورد حمله مستقیم قرار گرفت، در توضیحات بعدی خود بدون ذکر نام گفت که برخی طرف‌ها سوریها را به نبرد و حمله تحریک می کنند و گفت‌وگو را نمی پذیرند و عواقب چنین امری را نادیده می گیرند و آنها سوری ها را بدون کمک تنها گذاشته اند.

وی افزود: برخی هستند که به سوریها می گویند یورش ببرید و سپس آنها را در میدان نبرد تنها می گذارند و برخی هستند که متعهد به حمایت از انقلابیون شدند؛ اما سپس آنها را با مرگ تنها گذشتند و کسانی هستند که روی تخت می نشینند و سپس می گویند حمله کنید و مذاکره نکنید. الخطیب این مطلب را در اشاره به العرعور و افراد امثال وی بیان داشت.

به گزارش العالم این نویسنده در پایان نوشت: موضعگیری الخطیب هرچند در قالب دیدگاهی شخصی معرفی شد؛ اما تاکید می کند که تیرخلاص به طرح سرنگونی نظام سوریه شلیک شده است؛ نظامی که آنها بدنبال سرنگونی آن به خاطر مواضع خارجی اش در حمایت از مقاومت و مبارزه با سیاست های امپریالیستی و اسرائیلی بوده اند. این موضع الخطیب همچنین تاکید می کند که بحران مسیر خود به سوی راه حل در آینده نزدیک را آغاز کرده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول