اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

کلسترول بالا نخستین عامل تغذیه‌ای مرگ و میر/ غذاهای بیمارستانی مناسب بیماران نیست

خبرگزاری فارس: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کلسترول بالا نخستین عامل تغذیه‌ای مرگ و میر است و این در حالی است که در افراد به شدت چاق و به شدت لاغر شاهد این عامل هستیم.

کلسترول بالا نخستین عامل تغذیه‌ای مرگ و میر/ غذاهای بیمارستانی مناسب بیماران نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید مرتضی صفوی ظهر امروز در همایش تغذیه سالم در دنیای امروز در ارتباط با تأثیرات تغذیه سالم و لایف استایل صحیح در زندگی اظهارکرد: غذاهای بیمارستانی متناسب با نوع بیماری بیماران تعریف نشده به طوری که در سبد غذایی بیماران دیابتی در یکی از بیمارستان‌های مرکز شهر اصفهان، برنج تعریف شده بود و در یکی دیگر از بیمارستان‌های بزرگ دولتی غذای بیماران گاواژی بهداشتی نبود.

وی با اشاره به اینکه نرخ چاقی در کودکان دو رقمی شده است که به دلیل تغییر عادات غذایی و شیوه سبک زندگی است، افزود: در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل اصرارهای والدین به پرخوری عادت و زمانی که به سن جوانی با وزن زیاد می‌رسند سعی در ممانعت از خوردن فرزندان خود می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در حال حاضر کوتاه قدی در بین جوانان و نوجوانان کشور روبه رشد است که در بسیاری از مواقع خانواده‌ها به اشتباه ارثی می‌دانند در صورتی که به دلیل تغذیه نامناسب است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک سرطان‌ها جای بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌گیرد، تاکید کرد: روزی 800 نفر در کشور جان خود را در حالی از دست می‌دهند که در روز بالغ بر 300 نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و 110 نفر به خاطر سرطان‌ به ابدیت می‌پیوندند.

صفوی سرطان معده را رتبه اول سرطان‌ها در مردان و رتبه سوم سرطان‌ها در زنان معرفی کرد و گفت: سرطان سینه در صورتی گوی سقبت را از دیگر سرطان‌ها در زنان ربود که 23 درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: سرطان روده بزرگ که پیشتاز سرطان‌ها در امریکا و بسیاری از مردم ایران را هم درگیر کرده به دلیل بی‌توجهی به گوارش و ماندن بیش از اندازه مواد زائد در روده در ابتدا با یبوست نشان داده می‌شود که تنها با مصرف مواد فیبردار مثل میوه و سبزیجات می‌توان از این سرطان پیشگیری کرد.

*گوجه فرنگی بخورید سرطان پروستات نگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه گوجه فرنگی بخورید سرطان پروستات نگیرید، ادامه داد: با مصرف سویا از ابتلا به انواع سرطان‌ها پیشگیری کنید.

وی گفت: مصرف روزانه 400 گرم میوه و سبزیجات از بسیاری مرگ و میرها جلوگیری می‌کند.

صفوی تاکید کرد: امروزه برخی از سبزیجات‌ها در حالی با انواع کودهای فسفاتی پرورش می‌یابد که حاوی نیترات است با کمی حرارت تبدیل به نیتروزامین و ابتلا به سرطان می‌شود.

*با ترس به مردم می‌گویم سبزی مصرف کنند

وی اشاره به اینکه در زمان حاضر با ترس مردم را توصیه به مصرف سبزی می‌کنم، اضافه کرد: در بعضی از مواقع  از رسانه‌ها اعلام می‌کنند که کدوی چند کیلویی پرورش پیدا کرده اما کسی نمی‌گوید با چه مقدار کود توانسته به افتخار دست یابد.

انتهای پیام/63003/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول