اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان:

320 کیلومتر از راه‌های کردستان استاندارد لازم را دارد / 3 هزار میلیارد تومان ارزش شبکه راه‌های کردستان

خبرگزاری فارس: مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به وجود 7 هزار و 765 کیلومتر راه در این استان گفت: 320 کیلومتر از این میزان استانداردهای راه اصلی را دارند.

320 کیلومتر از راه‌های کردستان استاندارد لازم را دارد / 3 هزار میلیارد تومان ارزش شبکه راه‌های کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدراشد مدرس‌گرجی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر 105 کیلومتر بزرگراه، 320 کیلومتر راه اصلی، یک‌هزار و 340 کیلومتر راه فرعی و 6 هزار کیلومتر راه روستایی در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: 2 هزار و 250 کیلومتر از مجموع 6 هزار کیلومتر راه روستایی استان آسفالته، یک‌هزار و 800 کیلومتر شنی و مابقی مالرو و فاقد مشخصات هستند.

به گفته وی، بیش از 95 درصد از حمل و نقل و مسافرت‌ها در این استان به دلیل نبود حمل نقل ریلی و دریایی و همچنین کم‌رنگ بودن حمل نقل هوایی از طریق زمین و جاده‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان به وجود 26 هزار کیلومتر راه شریانی که حمل و نقل و مسافرت‌‌های از طریق آنها انجام می‌شود در سطح کشور اشاره کرد و گفت: 700 کیلومتر یعنی چیزی حدود 3 درصد از این میزان در استان کردستان است.

مدرس‌گرجی خاطرنشان کرد: 400 کیلومتر ادیگر ز جاده‌های استان عملکرد شریانی دارند ولی در آمار راه‌های شریانی قرار نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تنها 330 کیلومتر از راه‌های شریانی استان استاندارد جاده‌های اصلی را دارند گفت:‌ با وجود حجم بالای ترافیکی و عملکرد ترانزیتی جاده‌های استان استاندارد جاده اصلی را ندارند.

مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: در حال حاضر تنها 100 کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد و ارزش ریالی کل شبکه راه‌های موجود استان 3 هزار میلیارد تومان است.

مدرس‌گرجی از حفظ و نگهداری این سرمایه در کنار ساخت و ایجاد راه‌های جدید در سطح استان به عنوان اولویت اصلی اداره راهسازی استان نام برد و گفت: با توجه به وضعیت توپوگرافی و کوهستانی بودن استان حفاظت و نگهداری از این سرمایه نسبت به سایر استان‌ها بسیار سخت و نیازمند صرف اعتبارات بیشتری است.

وی گفت: 3 هزار و 900 کیلومتر جاده‌های کردستان تپه ماهور و 3 هزار و 700 کیلومتر آن کوهستانی است و این وضعیت کار نگهداری از جاده‌ها را با مشکلات بیشتری نسبت به استان‌های که بیشترین درصد جاده‌هایشان دشت است روبرو کرده است.

به گفته مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان، وجود تپه، کوه و دره و یا زمین زراعی مردم از موانعی است که همواره در بخش توسعه و نگهداری از راه‌ها در این استان وجود داشته است.

4 هزار کیلومتر از جاده‌های استان برف‌گیر است

مدرس‌گرجی تصریح کرد: بیش از 4 هزار کیلومتر از راه‌های استان در حال حاضر برف‌گیر، بالغ بر 700 کیلومتر کولاک‌گیر و یک‌هزار و 400 کیلومتر آن نیز در مناطق یخبندان قرار گرفته و این وضعیت کار نگهداری از راه‌ها را با سختی‌های خاص روبه‌رو می‌کند.

وی تصریح کرد: 25 منطقه مه‌گیر، 15 مقطع بهمن‌گیر، و 38 گردنه مهم به طول 280 کیلومتر در این استان وجود دارد که توسط عوامل راهداری در طول سال نگهداری شوند.

مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه بحث نگهداری راه‌ها توسط مدیرت راهداری استان و به دو روش امانی و یک سری از کارها نیز به صورت پیمانی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر این مدیریت با استفاده از 350 دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک و استفاده از نیروهای توانمند و دلسوز در سطح استان در زمینه نگهداری و حفظ راه‌های موجود تلاش می‌کند.

به گفته مدرس‌گرجی، عمر بالای ماشین‌آلات یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه بوده که ضمن افزایش هزینه‌های نگهداری روند کار را در برخی موارد با کندی روبه‌رو می‌کند.

وی ایجاد بستر مناسب برای برقراری تردد ایمن و روان در سطح جاده‌های استان را مهم‌ترین اهداف فعالان حوزه راهداری در سطح استان دانست و گفت: آرام‌سازی و آشکارسازی نقاط پرخطر به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه به صورت ویژه در سطح استان دنبال و در این زمینه در سطح کشور دارای جایگاه بسیاری خوبی هستیم.

به گفته مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان، در بحث آشکارسازی و ایمن‌سازی نقاط پرحادثه این اداره در سال گذشته با انجام یک‌سری اقدام جدید کارهای بزرگی را انجام داده که نه تنها در استان بلکه در سطح کشور بی‌نظیر بوده است.

مدرس‌گرجی خاطرنشان کرد: اکثر نقاط پرحادثه استان با توجه به شاخص‌های لازم در سال گذشته شناسایی و در راستای ایمن‌سازی آنها کارهای خوبی صورت گرفت.

وی از خط‌کشی جاده‌ها به عنوان یکی دیگر از کارهای این اداره در راستای افزایش سطح ایمنی و روان‌سازی جاده‌ها نام برد و گفت: در گذشته به دلیل نبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم ولی خوشبختانه در حال حاضر این مهم توسط نیروهای بومی استان انجام می‌شود.

مدیر راه اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان خاطرنشان کرد: مجوز راه‌اندازی کارگاه خط‌کشی چهار سال پیش به همراه دو کارگاه ساخت علائم جاده‌ای گرفته و در حال حاضر نیز در کنار تامین نیازهای داخل استان در بحث قبول سفارشات ساخت علائم رانندگی از استان‌های دیگر نیز فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/79002/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول