اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

ابراز نگرانی سازمان ملل از امکان سرایت آتش جنگ مالی به لیبی

خبرگزاری فارس: سازمان ملل اعلام کرد مداخله نظامی فرانسه در مالی برای جنگ با گروه‌های مسلح این کشور می‌تواند اوضاع امنیتی خطرناک در لیبی را وخیم‌تر کند.

ابراز نگرانی سازمان ملل از امکان سرایت آتش جنگ مالی به لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل اعلام کرد که مداخله نظامی فرانسه در مالی برای جنگ با گروه های مسلح این کشور می تواند اوضاع امنیتی خطرناک در لیبی را وخیم تر کند، جایی که گروه های شبه نظامی مقامات امنیتی و دیپلمات ها را هدف می گیرند.

طارق متری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی در جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: دولت لیبی با چالش امنیتی خطرناکی در شرق این کشور روبه رو است جایی که سفیر آمریکا و سه آمریکایی دیگر در یازدهم سپتامبر گذشته به دست شبه نظامیان کشته شدند.

متری گفت: مخالفت گروه های مسلح لیبی با مداخله نظامی در مالی می تواند اوضاع در لیبی را وخیم تر کند زیرا نزدیکی قومی و عقدیتی و همچنین جغرافیایی بین گروه های مسلح لیبی و مالی وجود دارد.

کارشناسان امنیتی در منطقه معتقدند آنچه که بحران مالی را شدت بخشید بازگشت جنگجویانی از لیبی به مالی بود که با خود تسلیحات زیادی داشتند سلاح هایی که زمانی در قیام سال 2011 علیه نظام معمر القذافی به کار برده شده بود.

حضور شبه نظامیان سابقی در لیبی که مزدور قذافی بودند و گسترش سلاح در این کشور در جریان قیام سال 2011 همگی موجب ایجاد گروه های شبه نظامی در لیبی و انتقال آنها به مالی در مارس 2012 و اشغال شمال این کشور شد.

لیبی نیز نگران است با ادامه عملیات نظامی فرانسه در مالی در صورتی که نتواند به خوبی امنیت مرزهای صحرایی خود را حفظ کند جنگجویان با بازگشت از مالی و عبور از مرز الجزایر وارد خاک لیبی شوند.

طارق متری گفت: وضعیت شرق لیبی چالشی واقعی برای دولت این کشور و مانعی بر سر راه تلاش های برای ایجاد ثبات در لیبی است.

لیبی با نام رسمی جمهوری لیبی، کشوری عربی در آفریقای شمالی است، لیبی با کشورهای مصر، سودان، چاد، نیجر، الجزایر و تونس هم‌مرز است. پایتخت لیبی، شهر طِرابلُس است.

کشور لیبی با مساحتی در حدود 1٬800٬000 کیلومتر مربع چهارمین کشور پهناور قارهٔ آفریقا و هفدهمین کشور پهناور جهان است.

1٫7 میلیون نفر از جمعیت 6٫4 میلیون نفری لیبی در پایتخت این کشور، طرابلس، زندگی می‌کنند.

پیرامون 90 درصد از سرزمین لیبی را بیابان و صحراهای بی آب و علف پوشانده‌است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول