اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طی مدت 11 سال

8000 نیروی نروژی در افغانستان حضور داشته‌اند

خبرگزاری فارس: مطابق آمار رسمی، از ابتدای اشغال افغانستان بیش از هشت هزار نیروی نروژی به این کشور آسیایی اعزام شده‌اند.

8000 نیروی نروژی در افغانستان حضور داشته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی ان.آر.کی، طی سال‌های 2001 (آغاز اشغال افغانستان) تا سال 2012 میلادی 8363 نیروی نروژی در قالب ماموریت‌های نظامی عازم این کشور آسیایی شده‌اند. بر این اساس هر نیروی نروژی به طور متوسط 172 روز را در افغانستان سپری کرده است.

برخی نیروهای نروژی بیش از یک بار به ماموریت افغانستان اعزام شده‌اند. تعداد این افراد 2770 نفر بوده است. 7 درصد از نیروهای اعزامی ارتش نروژ به افغانستان را زنان تشکیل داده‌اند.

در این ماموریت‌ها حداقل 10 نیروی نروژی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. این آمار در حالی منتشر می‌شود که در زمان حضور نظامی نروژ در افغانستان بسیاری از شهروندان این کشور سیاست‌های دولت این کشور و ناتو را زیر سوال برده و خواستار بازگشت نیروهای خود شده بودند. با این وجود دولت کارگری ینس استولتنبرگ بر حفظ نیروهای نروژی در افغانستان اصرار می‌ورزید. اعزام دوباره و چند باره بیش از دو هزار نیروی نروژی به افغانستان نشان می‌دهد که این کشور با کمبود نیرو مواجه بوده و یا اینکه افراد حاضر در ارتش کمتر برای اعزام به افغانستان تمایل داشته‌اند.

در ماه سپتامبر سال 2012 میلادی  فرمانده ارتش نروژ اعلام کرد که ماموریت این کشور در افغانستان عملا به پایان رسیده است. هارالد سونده در این خصوص تصریح کرد که در افغانستان چالش‌های قومی زیادی وجود دارد و ممکن است شکل معادلات سیاسی این کشور در آینده تغییر کند اما افغانستان در آینده دیگر دست طالبان نخواهد افتاد. همچنین فرمانده ارتش افغانستان در این خصوص ادعا کرده است که طالبان با آتش بس در افغانستان نیز موافق بوده  و در این زمینه تمایلاتی نشان داده است.

نروژ همه بدهی‌های میانمار را بخشید

مقامات نروژی تصمیم گرفته‌اند که کل بدهی‌های میانمار به اسلو را ببخشند. این خبر توسط مقامات کشور میانمار اعلام شده است و هنوز دولتمردان نروژی به صورت رسمی در خصوص آن اظهار نظر نکرده‌اند.

کل بدهی‌های میانمار به نروژ حدود سه میلیارد کرون بوده است. این اقدام نروژ در حالی صورت می‌گیرد که برخی کشورهای دیگر نیز کل بدهی‌های میانمار یا بخشی از آن را بخشیده‌اند.

یکی از این کشورها ژاپن است که بالغ بر سه میلیارد دلار بدهی میانمار را بخشیده است. مقامات میانمار اعلام کرده‌اند که در کل حدود 6.5 میلیارد دلار از بدهی‌های این کشور توسط کشورهای مختلف بخشیده شده است.

سال گذشته نخست وزیر نروژ در سفر خود به میانمار سفارتخانه کشورش را برای نخستین بار افتتاح کرد. افتتاح سفارخانه نروژ در میانمار در حالی صورت گرفت که شاهد کشتار مسلمانان بی دفاع این کشور توسط دولت میانمار بودیم. دولت میانمار خود یکی از حامیان کشتار مسلمانان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول