اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مشهد پیشتاز برنامه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با قرآن و عترت است

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهد همواره پیشتاز برنامه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با موضوعات قرآنی بوده و باید مسیر اعتلا را بیش از پیش طی کند.

مشهد پیشتاز برنامه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با قرآن و عترت است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید ‌محمد حسینی ساعتی پیش در مراسم اختتامیه جشنواره ملی داستان‌های قرآنی آیات در محل تالار نور مشهد اظهار کرد: قرآن سرمایه عظیم و بی‌پایان است که باید تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها در برنامه‌های خود از این سرمایه عظیم بهره‌ گیرند.

وی افزود: بهره‌گیری از قرآن گام نهادن در مسیر اعتلا و سعادت بشری بوده و از این حیث باید به بعد تربیتی و آموزشی قرآن توجه ویژه داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه قرآن بهترین معلم است، خاطرنشان کرد: قرآن بهترین معلم برای اهل قلم است و داستان‌نویسان و اهل قلم باید به وجود بیش از 1800 آیه قرآن که حاوی داستان‌های ارزشمند است توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در بیان مفاهیم انسانی و اخلاقی قالب داستان را در قرآن انتخاب کرده و این مبین این مسئله است که داستان قالبی عامه‌پسند، جذاب، روان و قابل درک برای توده‌های مردم به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بهره‌گیری اندیشمندان و فلاسفه از مباحث فلسفی داستان قرآنی تاکید کرد: داستان‌های قرآنی حاوی نکات ارزنده و پند‌آموز بوده که هر درس از درس‌های قرآنی درس اخلاق در زندگی است.

حسینی یادآور شد: قرآن معجزه‌ای است که در آیات داستانی خود فصاحت و شیوایی خاصی نهفته دارد و در نوع ادبیات و تمثیلات داستانی بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: قرآن کلام آسمانی و وحی الهی بوده و معتبر‌ترین و آموزنده‌ترین داستان‌های تاریخ در قرآن جای گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه زبان داستان قرآنی یعنی زبان آموزش به زبان هنر که همان قصه است؛ یکی از ویژگی‌های ارزنده داستان قرآنی این است که قهرمان داستان‌های قرآن مظهر نیکی‌ها و پاکی‌ها هستند.

حسینی اذعان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در بخش داستان‌ این است که به معرفی قهرمانان عادی و بدون ویژگی بارز اخلاقی بسنده کرده‌ایم؛ قهرمان داستانی باید مظهر نیکی و پاکی باشد.

وی افزود: صبر ایوب، انتظار یعقوب، پاکدامنی مریم و یگانه مخلوق یعنی حضرت محمد (ص) همه نشانگر این است که قهرمانان داستان‌های قرآنی نماد خصائل نیک هستند.

حسینی، شبهه‌زدایی و واقعی بودن داستان‌های قرآنی را دو ویژگی بارز این داستان‌ها یاد کرد و گفت: عبرت، انذار، هشدار، گفت‌وگوهای تاثیر‌گذار و تمام مفاهیم اخلاقی و انسانی با فصاحت و شیوایی خاصی در آیات قرآنی نهفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار امیدواری از استفاده هرچه بیشتر مفاهیم بلند قرآنی در عرصه‌های هنری و ادبی اظهار کرد: باید هر روز بیش از روز گذشته از مفاهیم قرآنی در تمام عرصه‌ها بهره بگیریم و سالانه در آثار فاخر و ارزشمند متاثر از قرآن بیفزاییم.

انتهای پیام/70023/ح40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول