اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم نکوداشت پدر جزامیان ایران:

بابا باغی نقطه نجات انسان‌های دردمند است

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان شرقی گفت: انسان‌های بیدار همه اهتمام خود را صرف کارهای خیر می‌کنند و تلاش آنها موجب جلب همراهی مردم در همه مصائب و سختی‌ها بوده است.

بابا باغی نقطه نجات انسان‌های دردمند است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی ظهر امروز در مراسم نکوداشت سیدمحمدحسین مبین (پدر جذامیان ایران) در تبریز، اظهار کرد: این مراسم، بهانه تجلیل از بزرگمردی است که نام او یادآور تلاش و مجاهدت عظیم برای کمک به درماندگانی است که چه بسا بیماری آنها موجبات طرد شدن و محرومیت از جامعه را فراهم کرده بود.

وی افزود: دکتر مبین کسی است که توانست با بهره‌گیری از علم و دانش خود انسان‌های دردمند را امیدوار به آینده کند و نام او مترادف با خیرخواهی و مرهم گذاشتن بر زخم بیماران است.

علیرضابیگی با اشاره به تاریخچه بیماری جذام در ایران خاطرنشان کرد: در زمانی که بیماری جذام به عنوان یک پدیده وحشتناک در کشور ما ظهور کرد حاکمیت احساس کرد که باید صورت مساله را پاک کند؛ به همین خاطر بیمارانی که در روستای آرپادره‌سی اهر به جذام مبتلا شده بودند را به بابا باغی منتقل کرد.

وی ادامه داد: در این میان انسان‌هایی پیدا شدند که این مکان فراموش‌شده را به کانون دلگرمی و امیدواری تبدیل کردند و انسان‌های دردمند آنجا را به عنوان نقطه نجات خود یافتند.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش‌های دکتر مبین در رسیدگی به بیماران جذامی، گفت: دکتر مبین توانسته مجتمع بابا باغی را به نحوی مدیریت کند که این مجتمع کانون نیت‌های خیرخواهانه و نذر و نیاز مردم تبریز باشد و تلاش‌های جامعه جهانی را هم به سوی خود جلب کند.

وی با بیان این که دکتر مبین شاخص تلاش تمام انسان‌هایی است که برای درمان این بیماران پا به میدان گذاشتند، افزود: نام فردی چون دکتر مبین به خاطر نیت خیر او، بین تمام مردم و خیرخواهان و در قلب کسانی که ثمره تلاش او برای آنها مایه حیات و زندگی بوده جاودانه شده است و وجود افرادی چون دکتر مبین به مثابه چراغی پیش روی نسل جوان ماست.

علیرضابیگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز در کشور ما بیماری جذام یک تهدید به شمار نمی‌آید، افزود: شاخص این بیماری در کشور 12 صدم در هر 10 هزار نفر است که در مقایسه با شاخص جهانی می‌توان گفت تعداد انگشت‌شماری به جذام مبتلا هستند و این بیماری در ایران ریشه‌کن شده است.

وی به همراهی مردم و خیرین در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده استان نیز اشاره کرد و گفت: حادثه زلزله در عین سختی‌هایی که داشت موجب شد که مردم ما احساسات و توانایی‌های خود را که مبتنی بر باورهای دینی است به منصه ظهور برسانند که نتیجه این همراهی آرامش مردم و احساس امید به آینده بوده است.

در این مراسم که به همت جمعیت خیریه قلب‌های سبز ترتیب یافته بود از تلاش‌های چهل ساله دکتر سید محمدحسین مبین در رسیدگی به بیماران جذامی در مجتمع بابا باغی تبریز تجلیل و قدردانی شد.

نویسنده، شاعر و پزشک معاصر آذربایجان، دکتر «محمدحسین مبین» در سال 1306 شمسی در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام چرنداب متولد شد و در سال 1341 با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای طی دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتغال و آفریقایی، نیجریه و مالی گردید.

پس از این دوره آموزش عالی به ایران مراجعت و به عنوان رئیس آسایشگاه بابا باغی مشغول به خدمت شد.

استاد دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود شمرده و در سال‌های دراز خدمت خود همواره در فکر آن‌ها بوده و از مساعدت آن‌ها فروگذار نکرده است به طوری که از بهمن سال 1353 به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر محروم و مظلوم خدمت کرده است.

مبین در آبان ماه 1367 به افتخار بازنشستگی نائل آمد، مع‌ذلک خدمات خود را به عنوان رئیس مرکز بررسی و تحقیق بیماری‌های پوست آذربایجان شرقی و بیمارستان جذامیان بابا باغی تبریز کماکان ادامه می‌دهد.

«به یاد شهریار»، «سخنان عارفانه و نصایح حکیمانه نظامی گنجوی»، «غنچه‌های خونین»، «عاشیقلار»، «گل باهاریم گل» و «قوش یوواسی» از جمله آثار منتشر شده محمدحسین مبین است. 

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول