اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مقاله سردبیر دیلی استار در اندیشکده بلفر؛

پیروزی «نتانیاهو» یعنی استمرار جنگ‎‎‎‎طلبی و غارتگری

خبرگزاری فارس: پیروزی نتانیاهو در انتخابات استمرار سیاست‎های ستیزه جویی و غارتگری سال گذشته را افزایش می‌دهد، مناقشاتی که از سال 1948 میلادی تاکنون ادامه داشته است.

پیروزی «نتانیاهو» یعنی استمرار جنگ‎‎‎‎طلبی و غارتگری

به گزارش فارس، اندیشکده «بلفر» در مقاله‎‎‎‎ای به قلم «رامی خوری» سردبیر و ستون‎‎‎‎نویس معروف «دیلی استار» می‎‎‎‎نویسد: از اواخر دهه هفتاد میلادی، جامعه اسراییل به سمت سه مسیر اصلی حرکت کرده است: الف: اتکای بیشتر به نیروی نظامی به عنوان راه‎‎‎‎کار اولیه در سیاست خارجه، ب: تاثیر بیشتر گروه های مذهبی یهودی بر سیاست‎گذاری‎های سیاسی و اجتماعی ج: تعهد ملی‎گرایان افراطی به این تفکر که اسراییل باید شهرک‎های جدید بسازد و از شکل‎گیری دولتی فلسطینی در کرانه باختری و غزه جلوگیری کند.

تلاش های مکرر برای مذاکره صلح میان فلسطین و اسراییل شکست خورده است و توجه فلسطینیان، ساکنان اسراییل و اغلب اهالی منطقه معطوف خیزهاش اعراب و ایران شده است.

 

* پیروزی «نتانیاهو» یعنی استمرار جنگ‎‎‎‎طلبی و غارتگری

پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو در انتخابات استمرار سیاست‎های صهیونیستی ستیزه جویی و غارتگری 45 سال گذشته را افزایش می دهد و بار دیگر  توجه افکار عمومی دنیا را به مناقشات اسراییل-فلسطین و به طور کلی، اعراب-فلسطین جلب می‎کند؛ مناقشاتی که از سال 1948 میلادی تا کنون ادامه داشته است.

* اعراب تاب تحمل سیاست های ستیزه جو نسبت به فلسطینی ها را نخواهند داشت

 

ائتلاف جناح راست ستیزه‎‎‎‎جو که «نتانیاهو» رهبر آن است، سیاست های صهیونیستی ستیزه جویانه را نسبت به فلسطینی ها تا حد استعمار افراطی و جنایتکارانه پیش خواهد برد که واکنش های منفعل سال های اخیر بیشتر فلسطینی ها و اعراب تاب تحمل آن را نخواهد داشت.

*سیاست های«نتانیاهوی» راست گرا تنش های شدیدی ایجاد خواهد کرد

سیاست های مورد توقع از اتئلاف «نتانیاهوی» راست گرا در سه جبهه در مقابل اسراییلی های فلسطینی تبار در نوار غربی، غزه و شرق بیت المقدس و با کشورهای عرب همسایه و هر یک از مخاطبین منطقه ای و جهانی آن بخصوص فلسطینی ها و دیگر اعراب، ترک ها و ایرانی ها، اروپایی ها و دولت آمریکا دوره تنش های شدیدی را ایجاد خواهد کرد. تنها موارد مستثنی از این اصل، گروه کوچک جناح راست و لابی گران   در ایالات متحده خواهند بود که نظرات راست گرایان صهیونیست را به منافع آمریکا ارجح می دانند که آن ها نیز خود را به شدت تحت انتقاد و منزوی خواهند یافت.

*هیچ شانسی برای مذاکره فلسطینی ها و اسرائیل وجود ندارد

یک دولت جدید از جناح راست به رهبری «نتانیاهو» به باور بسیاری از مردم در دهه های گذشته صحه خواهد گذاشت:«هیچ شانسی برای مذاکره در رابطه با حل تضادهای دو کشور فلسطین و اسرائیل وجود ندارد.» در کمپین های انتخاباتی اشاره چندانی به تضادهای بین فلسطین و اسرائیل و همچنین اعراب با این رژیم نشد و تاکید بیشتر آن بر حقوق افراط گرایان در ادامه اشغال کل زمین های میان دریای مدیترانه و رود اردن یا تلاش ضعیف جناج چپ برای پررنگ تر کردن مسائل اقتصادی داخلی بود.

*سکوت اعراب در رابطه با نظامی گری اسرائیل واقع بینانه نیست

بن بست همیشگی و سکوت اعراب در رابطه با اشغال و نظامی گری ادامه دار صهیونیسم گزینه واقع بینانه ای نیست، خصوصا" زمانی که عده ای در جناح راست اسرائیل سعی می کنند تا آراء عمومی و حقوق شهروندی آن عده میلیونی یا فلسطینی های شهروند رژیم اشغال گر را محدود کنند. باید توقع پیامدهای متعددی را از این سناریو داشته باشیم.

*اسرائیل درپی ایجاد فاصله از همسایگانش خواهد بود

با پیشرفت دمکراسی در همسایگان عرب که حکومت های آن ها صادقانه تر آراء عمومی اعراب را نسبت به انزجار از «نتانیاهو» انعکاس خواهند داد، تنش ها شدت خواهد گرفت. هم اکنون نشانه هایی از این تنش ها را از تونس و مصر دردست داریم که نشان می دهد دولت های قانونمندتر و نمایندگان حکومت های عربی موضع سختگیرانه تری را در قبال اسرائیل اتخاذ خواهند کرد. پاسخ اسرائیل ادامه حصار کشیدن به دور خود در راستای جدا سازی فلسطین اشغالی از همسایگانش خواهد بود. اما درس های گرفته شده از لبنان و غزه در چند دهه گذشته نشان می دهد که گروه های مقاومت راهی برای بالا رفتن یا نقب زدن از زیر این حصار برای وارد کردن رژیم اشغالگر به جنگ در صورت لزوم خواهند یافت.

دولت های اروپایی نیز احتمالا" بطور عموم در صورت شدت گرفتن اقدامات افراطی «نتانیاهو» در سیاست مربوط به شهرک سازی و رد حقوق ملی و برابر فلسطین و فلسطین اشغالی به عنوان اساس راه حلی صلح آمیز در مقبل این تضاد، این کشور را بیشتر مورد انتقاد و تحت فشار قرار خواهند داد. جنبش های نمادین و شعاری به احتمال زیاد طرفدار این جبهه هستند، اما آن ها به احساس انزوای رژیم اشغال گر در آینده، خواهند افزود.

خود فلسطینی ها در فلسطین اشغالی، مناطق اشغال شده و کشورهای عرب همسایه انتخاب مجدد جناح راست را به عنوان نشانه ای برای چاره جویی درراستای سیاست های مقاومت پویاتر احتمالا" با استفاده از نافرمانی مدنی و تلاش های قانونی به عنوان گزینه اصلی تلقی کردند.

*فلسطینی ها همچنان به دنبال ادامه روش های مقاومت خواهند بود

اردوگاه هایی که اخیرا" فلسطینی ها در مناطق مورد ادعای اسرائیل برای شهرک سازی جدید بنا کرده اند، منادی چیزیست که در ماه ها و سال های آتی شاهد آن خواهیم بود و فلسطینی ها نیز همچنان به دنبال ادامه روش های مقاومت بدون خشونت و نافرمانی مدنی گسترده و جدی تر خواهند بود.

افراد و سازمان های بسیاری در میان شرکاء سیاسی اصلی اسرائیل، از فلسطینی ها، دیگر اعراب، اروپایی ها و آمریکایی ها نیز به افراطی گرایی و توسعه جنایتکارانه شهرک های صهیونیستی به توسط «نتانیاهو» با افزایش فشار در«بایکوت، محروم سازی و تحریم» این کشور و مقایسه سیاست های آن با رژیم آپارتاید پیشین جنوب آفریقا واکنش نشان خواهند داد.

انتهای پیام/2601x7

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول