اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگاهی به پرونده تخریب مساجد و اماکن مقدس در بحرین + تصاویر

خبرگزاری فارس: تخریب تخریب مساجد و اماکن مقدس از جمله ترفندهایی است که رژیم آل خلیفه همزمان با آغاز بیداری اسلامی در بحرین توسط رژیم آل خلیفه به کار گرفته شد، تا شاید شعله انقلاب را در این کشور خاموش کند.

نگاهی به پرونده تخریب مساجد و اماکن مقدس در بحرین + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس، کشور بحرین را باید کوچکترین کشور اسلامی پس از کشور «مالدیو» به شمار ‌آورد. براساس آخرین آمار منتشره جمعیت این کشور بیش از 900 هزار نفر بوده است که 75 درصد آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند، به همین دلیل بحرین به لحاظ داشتن شیعیان سومین کشور شیعه‌نشین جهان اسلام به شمار می‌آید، اگرچه رژیم حاکم بر بحرین به شیوه‌های گوناگون تلاش دارد، جمعیت شیعیان را کنترل ‌کند که نمونه‌ آن اعطای تابعیت به اعراب غیر بحرینی سنی است و این سیاست به شکلی ویژه پس از آغاز بیداری اسلامی در این کشور یعنی از 14 فوریه 2011 درحال اجراست.

اما برای مقابله با این قیام آل خلیفه سرکوب مردم معترض این کشور از جمله شیعیان را کافی ندانست به همین دلیل ترفند دیگری تحت عنوان تخریب مساجد و اماکن مقدس در بحرین را پیش گرفت.

اماکن مقدس بحرین به طور عمده همان مساجد و حسینیه‌های آن هستند. کهن‌ترین مساجد تاریخی موجود در بحرین «مسجد الخمیس» که به «مسجد سوق الخمیس» نیز معروف است و در جنوب غربی دماغه «رمان» در منامه قرار دارد و از آثار دوره اسلامی به شمار می‌آید.

پس از آن می‌توان از مسجد «جامع الرافعیه» و مسجد «صفویه» در «بلاد قدیم» نام برد. از دیگر مساجد معروف در بحرین می توان مسجد مومن، خواجه، مسجد جد حفص، سماهیج ستره و غالی را نام برد که برخی از آنها در معرض تخریب رژیم آل خلیفه قرار گرفته‌اند.

غیر از مساجد در حدود چهل حسینیه در شهر منامه نیز وجود دارد که از آن شیعیان است و معروف‌ترین آنها حسینه‌های مدن ، بن سلوم صفانیر، سماهیک، بن رجب، راس الرمان، نعیم، زبن، احسایتین است.

همچنین افزون بر مساجد و حسینیه‌ها، مزار شخصیت‌های دینی و علمای مذهبی نیز از جمله اماکن مقدس این کشور به شمار می‌‌آیند. یکی از معروفترین مزارهای بحرین، مزار «صعصعة بن صوحان» از اصحاب امام علی (ع) است که در روستای «عسکر» و نزدیک منامه قرار دارد و زیارتگاه مردم بحرین است.

مزار «ابن میثم بحرانی» از علمای بزرگ شیعه در منطقه «ام الحصم» نیز زیارتگاه بزرگی است که در کنار آن یک مسجد جامع هم وجود دارد.

مزار «شیخ حسین ابن عبدالصمد»، پدر شیخ بهایی در قبرستانی نزدیک منطقه سوق الخمیس است وی که سال‌ها شیخ الاسلام قزوین و هرات بود، در سال‌های پایانی عمر خود به بحرین رفت و در آنجا مشغول به تدریس و تألیف شد و در همان جا درگذشت.

مزار «سید هاشم بحرانی توبلی»، صاحب «تفسیر البرهان» نیز در زادگاه و روستای خود وی یکی از بزرگ‌ترین زیارتگاه‌ها در بحرین به شمار می‌‌آید.

همچنین مزار شیخ «حسین عصفوره» در روستای «شاخوره»، از روستاهای عالم‌خیز بحرین طی قرن‌های گذشته نیز زیارتگاه شیعیان بحرین است.

براساس آمارهای منتشره نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در طول انقلاب این کشور با همکاری نظامیان سعودی بیش از 50 مسجد را در بحرین تخریب کرده‌اند.

تخریب مساجد، اماکن مقدس و آثار و بناهای تاریخی بحرین از زمان ورود نیروهای اشغالگر سعودی به بحرین شروع شده و رژیم اشغالگر سعودی عامل اصلی آغاز چنین اقدامات ضد دینی است.

همانگونه که در تاریخچه مراکز و اماکن مذهبی بحرین گفته شد، برخی از این مساجد دارای قدمتی صد ساله در این کشور هستند و تاکنون کسی به آنها تعدی و تعرض نکرده بود، اما بعد از ورود نیروهای اشغالگر سعودی به بحرین این مساجد تخریب شدند.

تخریب این مساجد تنها مختص به مساجد شیعیان نبوده، بلکه رژیم آل خلیفه و رژیم وهابی سعودی برای برانگیختن آتش فتنه‌های طایفه‌ای اقدام به تخریب مساجد اهل سنت نیز کردند.

همچنین گزارش‌های منتشره تاکید می‌کند که از ابتدای قیام مردم بحرین علیه حکومت آل خلیفه تاکنون بیش از 200 مسجد مورد حمله و تعرض رژیم آل خلیفه قرار گرفته و 28 مسجد به طور کامل تخریب و با خاک یکسان شده است، این درحالی است که در حین این حمله‌ها و تعرض‌ها به قرآن نیز اهانت شده و نسخه های قرآن به آتش کشیده شده‌اند.

علما و مردم بحرین تخریب مساجد، اهانت به قرآن کریم و حمله به حسینیه‌ها را «لکه سیاهی در تاریخ بحرین» دانسته و ضمن محکوم کردن این بی‎حرمتی‌ها و سلب آزادی ادیان، از جهانیان نیز خواسته‌اند تا واکنش مناسب نشان داده به ‏شدت آن را محکوم کنند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول