اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار آذربایجان‌شرقی

مدیریت، تنها پشت میز‌ نشستن نیست

خبرگزاری فارس: در نظام اسلامی، مسئولان تمام رده‌های حکومتی، برخاسته از توده مردم بوده و حتی گاه، از محروم‌ترین اقشار اجتماعی به شمار می‌روند، بنابراین بدیهی است که درک متقابل و نگرش واحد مردم و مسئولان را در پی داشته‌ باشد.

مدیریت، تنها پشت میز‌ نشستن نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حضور بی‌واسطه مسئولان در میان مردم، مشی نوینی است که ریشه در آموزه‌های حکومتی حضرت علی(ع) دارد. اسلام با در نظر گرفتن همین معنای زیبا و ملموس، جدایی دولت از ملت را مورد نکوهش قرار داده است. کم‌کردن فاصله میان دولت و مردم، راز سَربه‌مُهری نیست که نتوان بازش گشود؛ اما در آیین اسلام این، کمترین کاری است که حاکمان بر مردم تحت امرشان انجام می‌دهند. با این‌ حال، تجربه وحدت دولت و مردم، از اوایل انقلاب اسلامی رنگ و بویی تقریبا غریب برای مردم داشت و طرح آن، وجهه عملی و اجرایی نداشت. با آغاز فعالیت دولت نهم و تحقق تجربه‌ جدیدی از حکومت مردم ‌بر‌ مردم، دیدارهای چهره‌به‌چهره و مردمی، از حالت تابو خارج شده و به عینیت اصیل خود رسید.

استاندار آذربایجان‌شرقی، از نخستین روزهای آغاز مسئولیت بر مدیریت ارشد استان، حضور مستقیم و بی‌واسطه در میان مشکلات توده مردم را مورد توجه قرار داد. با در نظر گرفتن روحیه مردمی وی، می‌توان گفت، ارتباطات وی با عموم مردم، محدود به یک روز خاص از هفته نبوده و محافل و اماکن عمومی از قبیل مساجد در اوقات نمازجماعت، مصلای نمازجمعه، اتوبوس بی آر تی، ورزش‌های صبحگاهی و مسیرهای تردد درون شهری، از جمله فرصت‌های ارتباطاتی عموم مردم با استاندار آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.

علاوه بر این، وی در حاشیه بازدیدهای مختلف از واحدهای صنعتی و تولیدی و... نیز با کارگران و صنعتگران ارتباط داشته و هر چند به طور کوتاه و اجمالی، مشکلات و مطالبات شخصی آن‌ها را می‌شنید. با این حال، دوشنبه هر هفته، موعد مقرر و ثابت دیدارهای مردمی علیرضابیگی است.

روزی که استانداری آذربایجان‌شرقی، میزبان مردمی است که از جای جای استان، با طی مراحل اداری اخذ نوبت ملاقات، مشکلات و مطالبات خود را با احمد علیرضابیگی در میان می‌گذارند.

وقتی فاصله‌ها از میان می روند

حضور مدیرانی که شرح وظایف آنها، مرتبط با بیشترین مطالبات مطرح شده در ملاقات‌های مردمی است، همواره در این دیدارها چشمگیر است. مسئولانی که همگام با علیرضابیگی، حضور داشته و با توصیه‌های استاندار، در حوزه عملکرد خود، پاسخ‌گوی مشکلات مردم هستند.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، دیدارهای چهره‌به‌چهره مسئولان با مردم را عامل از میان رفتن فاصله بین آن‌ها دانست.

یونس فاتح با بیان این مطلب گفت: در ملاقات‌های مردمی استاندار آذربایجان‌شرقی، مردم حرف دل‌شان را به راحتی و بدون رعب و هراس مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه گاهی مردم، در مواجهه با امور اداری، نمی‌دانند باید مشکل خود را دقیقاً از کدام مجرای اداری پیگیری کنند، تصریح کرد: دیدارهای مردمی، به برطرف شدن این نارسایی کمک کرده و باعث می‌شود مردم، با بهره‌گیری از راهنمایی‌های مستقیم مدیران دستگاه‌‌های اجرایی، مشکلات خود را تفکیک کرده و حل نمایند.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اجرای رویکردهای مردمی در سطوح مختلف مدیرتی، خاطرنشان کرد: علاوه بر دیدارهای صورت‌گرفته در مجموعه استانداری، اداره‌کل کار و تعاون اجتماعی، دارای ملاقات‌های مستقل مردمی بوده و این رویکرد، 25درصد زمان این اداره را به خود اختصاص داده‌است.

فاتح روند دیدارهای مردمی را در اصلاح ساختارهای اداری موثر دانست و افزود: ملاقات‌های مردمی، علاوه ‌بر حل مشکلات مراجعان، اصلاح نارسایی‌ بخشی از ساختارهای اداری را نیز در پی دارد.

وی ادامه داد: این ملاقات‌ها به مسئولان کمک می‌کند تا با رصد موانع اداری و اجرایی، مجموعه مسئولیت خود را اصلاح و تقویت کنند.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان، در مورد عمده‌ترین مسائل مطرح‌شده از سوی مراجعان گفت: اشتغال، تعاون، معضلات مربوط به روابط کاری، مشکلات کارگری و کارفرمایی، و بیمه اشتغال، از جمله موضوعات مطرح‌شده مرتبط با اداره‌کل کار و امور اجتماعی، در ملاقات‌های چهره‌به‌چهره استاندار آذربایجان‌شرقی با مردم است.

فاتح یادآور شد: بسیاری از مراجعان، درخواست کار دولتی دارند که این امر خارج از اختیارات و توان ما بوده و تنها با قبولی در آزمون‌های استخدامی ممکن است.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان افزود: با این حال، سعی می‌کنیم با در نظر گرفتن سوابق کاری و مهارت‌های فردی، به اشتغال افراد کمک کنیم.

ملاقات‌های استاندار محدود به تبریز نیست

توجه به ابعاد ارزشی و معنوی دیدار‌های چهره‌به‌چهره مردم و مسئولان، امری است که اصالت دینی و اعتقادی این سبک مدیریتی را یادآوری می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آذربایجان شرقی، در این باره گفت: رویکرد دیدارهای مستقیم و چهره‌به‌چهره، در کنار سفرهای استانی، یکی از اقدامات برجسته و ماندگار دولت های نهم و دهم است.

حسین دشتی، با اعلام این مطلب، به جایگاه معنوی دیدارهای مردمی استاندار آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و افزود: این‌که مردم از تمام گروه‌ها، حرف و درخواست خود را بدون ترس و واهمه، به مدیریت ارشد استان می‌گویند، بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه ملاقات‌های چهره‌به‌چهره استاندار محدود به شهرستان تبریز نیست، خاطرنشان کرد: این روند در دیدارهای شهرستانی استاندار نیز تداوم داشته و جزو اصلی برنامه‌های ثابت برگزار شده در مساجد شهرستان‌هاست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در مورد تاثیر دیدارها، در ساختار اداری، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این اصل که مسئولان، خدمتگزاران مردم هستند نه منت‌گزاران آن‌ها؛ این حق مردم است که در صورت عدم‌ رضایت از عملکرد یکی از مدیران، مشکل خود را به مدیر رده بالا انتقال دهند.

دشتی افزود: طرح شکایت از عملکرد یک مسئول و رسیدگی به مشکلات مردمی، باعث ایجاد فضای اعتماد، امید و نشاط در جامعه می‌شود.

وی به پایگاه مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: کمیته‌امداد، از جمله نهادهایی است که با داشتن حجم ارتباطی چشمگیر با توده مردم،  به طور مستقیم در جریان حل مشکلات آنهاست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آذربایجان شرقی، در مورد بیشتر موضوعات مطرح‌شده در حوزه‌ عملکرد کمیته‌امداد، در جریان ملاقات‌های مردمی، گفت: حدود 30درصد از موضوعات مراجعان در حوزه کمیته امداد، شامل مطالبات مددجویان بوده و 70درصد نیز در ارتباط با بحث‌های خودکفایی و اشتغال است.

دشتی افزود: بخشی از مشکلات مراجعان نیز مربوط به بحث‌های درمانی است که با توجه به منابع و امکانات کمیته امداد، سعی می‌کنیم مشکلات آن‌ها را پیگیری کنیم.

"در این دیدارها، مدیران خود را ارزیابی می‌کنم"

به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آذربایجان شرقی، این نهاد، در راستای توانمندسازی افراد نیازمند، دارای رسالت ذاتی است که حتی اگر منابع نیز اجازه تامین آن‌ها را ندهند، این وظائف، با مشارکت سایر دستگاه‌ها و تامین منابع موردنیاز از طریق مشارکت‌های عمومی، احصا می‌شود.

وی گفت: توجه خاص استاندار آذربایجان‌شرقی بر حضور بی‌واسطه مدیران در دیدارهای مردمی، و پیگیری آن‌ها، نشان از همت و پشتکار استاندار محترم دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آذربایجان شرقی افزود: همواره تاکید استاندار این است که «در این دیدارها، مدیران خود را ارزیابی می‌کنم و هر یک از مدیران نیز باید مدیران زیر مجموعه خود را ارزیابی کنند.»

دشتی ادامه داد: این روش، بدون اینکه هزینه‌ای در بر داشته‌باشد، تقویت ابعاد نظارتی مدیریت استان  را در پی داشته و باعث تقویت احساس مسئولیت، در رده‌های مختلف مدیریتی می‌شود.

وی تاکید کرد: این رویکرد، برگشت‌ناپذیر بوده و دولت‌های بعدی نیز باید آن را ادامه دهند.

مدیریت، تنها پشت میز‌ نشستن نیست

در نظام اسلامی، مسئولان تمام رده‌های حکومتی، برخاسته از توده مردم بوده و حتی گاه، از محروم‌ترین اقشار اجتماعی به شمار می‌روند. بنابراین، بدیهی است که این امر، درک متقابل و نگرش واحد مردم و مسئولان را در پی داشته‌باشد.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) آذربایجان‌شرقی، از دیگر مدیرانی است که همراه با استاندار آذربایجان‌شرقی، در بیشتر ملاقات‌های مردمی حضور دارد.

علی زارعی در این مورد گفت: مسئولان نظام اسلامی، برخواسته از بطن مردم هستند؛ بنابراین نباید هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها باشد.

وی تاکید کرد: دیدارهای مردمی به تحقق این امر کمک کرده و دستاوردهای معنوی آن، فراتر از ارزیابی‌های مادی است.

زارعی افزود: پیام این رویکرد این است که مدیریت، تنها پشت میز‌نشینی نیست؛ بلکه مشکلات جامعه باید به عینه لمس شود؛ چرا که پشت میز نمی‌توان تصمیم گرفت.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) آذربایجان‌شرقی، مشی مدیریتی استاندار آذربایجان‌شرقی را مبتنی بر درک بی‌واسطه و مستقیم مشکلات جامعه دانست و گفت: دیدارهای استاندار محترم، بدون واسطه و تشریفات بوده  و دارای پیام ارزشی است.

زارعی خاطرنشان کرد: استاندار محترم، به امور صندوق، اشراف کامل داشته و مراجعان واجد شرایط را معرفی می‌کند.

وی به عملکرد کلی صندوق مهر امام رضا(ع)، در دیدارهای مردمی اشاره کرد و افزود: در این راستا، با دستور استاندار محترم، 748میلیون تومان تسهیلات به 110 نفر از متقاضیان ارائه شده‌است.

زارعی ادامه داد: شرایط درخواست بخشی از مراجعان ملاقات‌های عمومی، با بخش‌نامه‌های این صندوق مطابق نیست، اما با این حال، این قبیل از مطالبات، به دفتر ارزیابی و رسیدگی ارجاع داده ‌می‌شود.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر تداوم مشی مردم‌مداری در روش مدیریتی، گفت: هر یک از مدیرانی که در روزهای دوشنبه، همراه استاندار، به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند، خود، دارای ملاقات‌های مستقل مردمی هستند.

زارعی ادامه داد: صندوق مهر امام رضا(ع) آذربایجان‌شرقی، علاوه بر اختصاص یک روز از هفته، جهت ملاقات‌های مردمی، با اختصاص سامانه پیامکی‌، مشکلات مطرح‌شده را پیگیری می‌کند.

ملاقات های مردمی؛ شیوه کاربردی و نوین مدیریتی

علاوه‌بر طرح مشکلات مردمی، پیگیری مطالبات عموم، تا مرحله اجرایی و عملیاتی، مورد تاکید استاندار آذربایجان‌شرقی است. به بیان دیگر، دیدارهای چهره‌به‌چهره، تنها به دستورات کتبی بسنده نشده و تا مرحله تحقق مطالبه مردم، استمرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی، ملاقات‌های مردمی را شیوه کاربردی و نوین مدیریتی در حل مستقیم مشکلات مردمی دانست.

محمدرضا صادقی با اشاره به جایگاه ارزشی ملاقات‌های چهره‌به‌چهره استاندار آذربایجان‌شرقی، گفت: این ملاقات‌ها مسئولان را ملزم می‌کند که در زمان‌های منظم پاسخگوی مشکلات مردم باشد و تنها به پاراف کردن و سپردن امور به زیرمجموعه‌ها بسنده نکنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی مشکلات مردم در پیچ‌وخم‌های اداری گیر می‌کند و لاینحل می‌ماند، خاطرنشان کرد: با تحقق ملاقات‌های مردمی، این باور در مردم ایجاد می‌شود که دسترسی به مسئولان و در راس آن‌ها استاندار آذربایجان‌شرقی و در ابعاد بزرگتر رئیس‌جمهور، نه تنها غیرممکن نیست، بلکه با سهولت و صمیمیت صورت می‌گیرد.

ملاقات های مردمی و دستاوردهای روحی و روانی

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: دستاوردهای روحی و روانی این فرآیند، بسیار ارزشمند بوده و حداقل محصول آن این است که مردم می‌توانند با بیان مشکلات‌ خود، تخلیه روانی شوند.

وی با بیان اینکه این روش مدیریتی، افزایش اعتماد عمومی را در پی دارد، گفت: به این ترتیب درخواست مردم در پیچ و خم اداری لاینحل نمانده و پیگیری ویژه مشکلات تا حصول نتیجه مطلوب، استمرار می‌یابد.

صادقی با اشاره به آن دسته از موارد مطرح شده در ملاقات‌های مردمی استاندار آذربایجان‌شرقی، که در حوزه کاری بهزیستی استان است، یادآور شد:  بیشتر موضوعات، در حوزه مشکلات معلولان بوده و استاندار محترم، تاکید خاصی نسبت به حل آن‌ها دارند.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی، افزود: برخی از درخواست‌ها نیز خارج از چارچوب قانونی بخشنامه‌ها است؛ اما با این حال، با دستور استاندار سعی می‌کنیم با انعطاف دادن به بخشنامه‌ها، مشکل مورد نظر را حل کنیم.

«111» سرآغاز یک ملاقات وحدت آفرین

مدیر سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت (سامد) با اشاره به ساز و کار نوبت دهی به متقاضیان دیدار با استاندار آذربایجان شرقی گفت: هر یک از شهروندان استان، می‌توانند با تماس تلفنی با شماره تلفن 111 نسبت به ملاقات با استاندار محترم اقدام کنند.

صفورا بالائی افزود: جهت ایجاد انسجام در رسیدگی به وضعیت درخواست‌های مردمی، پس از موضوع بندی و اخذ مدارک شناسایی لازم، برای هر متقاضی ملاقات، پرونده جداگانه‌ای تشکیل می‌شود که جزئیات آن، از مرحله دیدار با استاندار محترم تا پیگیری در دستگاه اجرایی مرتبط، مورد توجه بوده و با رسیدن نوبت فرد متقاضی، به وی عودت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام مراحل رسیدگی به پرونده هر فرد، در سامانه الکترونیکی ثبت می‌شود، خاطرنشان کرد: ثبت الکترونیکی پرونده‌ها، مانع از ملاقات‌های تکراری شده و سرعت و سهولت پیگیری مشکلات و مطالبات مردم را در پی دارد.

بالائی به تاثیر دیدارهای مردمی در افزایش کیفیت خدمتگزاری اشاره کرد و ادامه داد: اطلاعات جمع آوری شده از مجموع پرونده‌ها، می‌تواند شاخص بسیاری از نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های اجرایی باشد.

مدیر سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت، تصریح کرد: با مطالعه دقیق این پرونده‌ها می‌توان به مقایسه صحیحی از عملکرد فرمانداری‌ها، ادارات، دستگاه‌ها و شهرداری‌های مناطق مختلف دست یافت.

بالایی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به پرونده هر فرد، از مرحله آغاز تا مرحله پیگیری و رسیدگی، محرمانه است، در مورد عمده موضوعات مطرح شده در ملاقات های مردمی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بیشتر تقاضاها، در حوزه مسائل اقتصادی و درخواست های اشتغال بوده و استاندار آذربایجان شرقی، با اشراف به موضوعات مطرح شده، دستور لازم را به دستگاه اجرایی مرتبط صادر می کند.

دیدار چهره به چهره با 18 هزار  نفر در طول 240 دیدار

امروز، با گذشت 52ماه از آغاز مسئولیت استاندار آذربایجان شرقی، تعداد ملاقات‌های مردمی وی، از مرز 240 دیدار، گذشته و آمار و ارقام، از ملاقات چهره به چهره وی با قریب به 18هزار تن از مردم، در محل استانداری و مساجد تبریز و شهرستان ها، حکایت دارد؛ که البته همان طور که اشاره شد، این آمار، به جز تعداد دیدارها و ملاقات‌های غیررسمی استاندار آذربایجان شرقی در محافل عمومی ، دیدارهای جداگانه با خانواده های محترم شهدا، روحانیت، صنعتگران و ... است. ابراز لطف ، عواطف و احساساتی که در این ملاقات‌ها و سفرهای شهرستانی تاکنون شاهد آن بودیم، بی‌شک با هیچ ابزار، زبان و واژه‌ای قابل ثبت، تعریف و وصف نیست.

دیدارهایی که کمترین دستاورد آن، دمیده شدن روح وحدت و همدلی میان مردم و خدمتگزاران نظام اسلامی بوده و اجرای بی‌منت آن، تحقق مطالبات مردمی و اصلاح ساختارهای پرپیچ و خم اداری را در پی دارد. 

انتهای پیام/60002/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول