اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ورزش:

واژه‌های ورزشی غیر ایرانی بومی‌سازی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون امور فرهنگی و تربیتی وزیر ورزش و جوانان کشور گفت: بومی‌سازی واژه‌های ورزشی غیر ایرانی با هماهنگی فرهنگستان زبان فارسی انجام می‌شود.

واژه‌های ورزشی غیر ایرانی بومی‌سازی می‌شود

سید محمدباقر پیشنمازی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت درباره بومی‌سازی واژه‌های ورزشی غیر ایرانی، اظهار کرد: این کار از طریق هماهنگی با فرهنگستان زبان فارسی انجام شده و معادل‌سازی واژه‌های غیر ورزشی با معادل فارسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: فدراسیون اسکواش به جای واژه اسکواش معادل آن را درخواست کرده که فرهنگستان زبان به جای کلمه اسکواش، کلمه «کوبان» را اعلام کرد.

به گفته معاون امور فرهنگی و تربیتی وزیر ورزش و جوانان کشور، این واژه‌ها تنها در داخل کشور استفاده می‌شود و طراحی گرافیکی با واژه جدید نیز به‌عهده خود آن فدراسیون خواهد بود.

وی گفت: در دیگر رشته‌ها نیز این اقدام‌ها صورت گرفته و در صدد آن هستیم تا جلساتی را با فدراسیون‌های ورزشی داشته باشیم و هماهنگی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

پیشنمازی، نامگذاری هر یک از رفتارهای رشته‌های رزمی که می‌شود معادل‌سازی فارسی کرد را با مرجع اصلی و همکاری فدراسیون‌های مربوطه، را از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به تبادل نظر فرهنگی با لبنان بیان کرد: در سفر هیئت لبنانی به ایران مباحث و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ورزش و تجربیات موفق مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

این مسئول، آمادگی ایران را برای هرگونه همکاری و تبادل تجربیات موفق و طرح‌های اجرایی در کشورهای دیگر اعلام کرد و افزود: این امر باید از طریق وزارت امور خارجه و یا فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شود.

وی درباره فعالیت‌‌های فرهنگی در بخش ورزش بانوان، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های قرآنی برای بانوان ورزشکار و کلاس‌های فرهنگی ویژه مربیان بانوان در دست انجام است.

*خاطرات تربیتی ورزشی مستند تلویزیونی می‌شود

پیشنمازی درباره جشنواره خاطرات فرهنگی تربیتی جامعه ورزش و جوانان اذعان کرد: چندی قبل فراخوان جمع‌آوری خاطرات تربیتی ورزشی انجام و آثار خوبی نیز به دبیرخانه ارسال شد.

وی یادآور شد: از طریق کلاس‌هایی که طراحی می‌کنیم می‌توانیم آموزش‌های غیر مستقیم برای آقایان و بانوان را طراحی کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان گیلان در پایان افزود: از خاطرات ارسال شده تعدادی برای مستندسازی تلویزیونی و فیلم‌سازی قابل استفاده است که با گفت‌وگو و هماهنگی با صدا و سیما مطرح می‌شود.

انتهای پیام/84002/ع30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول