اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش فارس از دیدگاه تحلیلگران عراقی

پیشنهاد گفت‌وگوی شاه بحرین از تلاش برای خرید زمان تا تن دادن به خواسته‌های مردم

خبرگزاری فارس: گروهی از تحلیلگران و ناظران عراقی اوضاع بحرین، طرح پیشنهادی شاه بحرین برای گفت‌وگو با احزاب و جریان‌های مخالف را در راستای تلاش برای خریدن زمان تا تن دادن به واقعیت و خواسته‌های مردم تحلیل کردند.

پیشنهاد گفت‌وگوی شاه بحرین از تلاش برای خرید زمان تا تن دادن به خواسته‌های مردم

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس در بغداد، ناظران عراقی که اوضاع بحرین را زیر نظر دارند دیدگاه‌های متفاوتی را درباره پیشنهاد اخیر شاه بحرین برای گفت‌وگو با مخالفان در این کشور ارایه دادند.

درحالی که تعدادی از ناظران عراقی ارایه این پیشنهاد را از ترس رژیم بحرین درخصوص وقوع مرحله دیگری از بهار عربی در این کشور و تن دادن شاه بحرین به واقعیتی دانستند که مردم با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز خود طی دوسال اخیر تحمیل کرده اند؛ تعداد دیگری از این ناظران نیز آن را صرفا تلاشی از سوی رژیم برای خریدن زمان تلقی کردند.

محمد الهنداوی رئیس کمیته شهدا، قربانیان و زندانیان سیاسی در مجلس نمایندگان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل فارس اظهار داشت: طرح حمد بن عیسی شاه بحرین برای گفت‌وگو با مخالفان تنها برای خریدن زمان است و برای گفت‌وگوی جدی نیست.

وی در اشاره به روند مسالمت آمیز انقلاب مردم بحرین تصریح کرد: شیوه تظاهرات مردم بحرین با تظاهرات انقلاب های دیگری عربی که ابتدا مسالمت آمیز آغاز شد و در نهایت به برخورد رسید، متفاوت است.

الهنداوی گفت: شیوه مخالفان در بحرین ایده آل است زیرا اعتراضات تا این لحظه مسالمت آمیز و مطالبات واقعی و مشروع است و بحرینی ها بر باقی ماندن تظاهرات در ساختار مسالمت آمیز آن تاکید می کنند و این مخالفان بودند که پیش از خود شاه، دعوت به گفتگو کردند اما مخالفان وقتی دعوت به گفتگو کردند خواهان ایجاد راهکار بودند؛ نه مثل طرح شاه بحرین بدنبال خرید زمان.

وی تصریح کرد: خواسته های ملت بحرین روشن است . آنها خواهان برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم و لغو اعطای تابعیت به خارجی ها به زیان شیعیان این کشور، هستند. ما در تنها در یک روز شاهد بوده ایم که (مسئولان بحرینی) به 5000 هزار نفر از اتباع کشورهای عربی و اسلامی به منظور تغییر بافت جمعیتی در بحرین تابعیت داده اند تا از این طریق جمعیت یک قشر را به زیان قشر دیگری در بحرین افزایش دهند.

الهنداوی این امر را سلب حقوق مردم و ظالمانه دانست و گفت: اگر دعوت به گفتگو جدی باشد؛ ما منتظر نتایج هستیم.

وی تاکید کرد: جناح مخالفان در بحرین بسیار قوی و ریشه در تاریخ طولانی دارد که علما، سیاستمداران و اندیشمندان آن را هدایت می کنند که ما بسیاری از آنها را می شناسیم و این امر حمایت مردمی از خواسته های رهبران مخالفان را تفسیر می کند لذا زنان و جوانان بحرینی به خیابانها می آیند و شهید می شوند و خون آنها ریخته می شود.

الهنداوی از مواضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در صدر آنها عربستان انتقاد کرد و گفت: لازم بود که این کشورها به حکومت بحرین برای گفتگو با ملت به منظور دستیابی به یک توافق کمک می کردند زیرا مخالفان خواسته های روشنی در ارتباط با حقوق مشروع مردم دارند.

وی تصریح کرد: بحرین ضعیف است و از سعودی ها کمک گرفت و آنها را آورد و عربستان، بحرین را اشغال کرد و اکنون دولت بحرین احساس ضعف و انزوا می کند و جامعه بین المللی با وجود اینکه به طور کامل با خواسته های ملت بحرین همراهی نمی کند اما گاه گاهی اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه را محکوم می کند و خواهان شنیدن صدای ملت این کشور می شود.

اما در این میان، هشام الموسوی تحلیلگر سیاسی عراقی معتقد است که دعوت شاه بحرین برای تظاهرات با خواست عربستان و فشارهای آمریکا بوده است زیرا آنها نگران هستند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از رویدادهای بهار عربی تاثیر بپذیرند زیرا اگر این رویدادها ادامه یابد تاثیر آن نه فقط بر بحرین بلکه بر عربستان شدیدتر خواهد بود.

وی در گفتگو با خبرنگار بین الملل فارس افزود: این طرح هرچند دیر مطرح شد اما گامی در مسیر درست با توجه به میزان رنج و مشکلاتی که مردم بحرین با آن مواجه هستند، می باشد.

الموسوی تصریح کرد: این طرح زیر فشارهای آمریکا مطرح شد زیرا منطقه تحمل ادامه انقلاب های مسالمت آمیزی را که نمی توان آن را با خشونت خاموش کرد ندارد زیرا چه بسا بر اکثر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نظیر عربستان تاثیر می گذارد؛ عربستانی که رویدادهای بحرین آن را خسته کرده است بویژه که حوادث مشابهی در مناطق القطیف و الاحساء عربستان درجریان است و بهار مداوم عربی تاثیر شدیدتری بر حکام خواهد داشت.

از سوی دیگر، عواد العوادی نماینده ائتلاف ملی عراق به خبرنگار بین الملل فارس گفت که این طرح بیانگر تن دادن شاه بحرین به مطالبات مشروع تظاهرکنندگان است که آن را در جریان برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز خود فریاد زده اند.

وی خواستار آن شد که این طرح جدی باشد و به راه حل برای بحران دوساله بحرین منجر شود.

وی تصریح کرد: طرح شاه بحرین دیرهنگام بود اما در عین حال تن دادن به مطالبات مسالمت آمیز و مشروعی است که قانون اساسی بحرین و سازمان ملل آن را تضمین کرده است چرا که سازمان ملل بر حق ملتها برای درخواست حقوق و مطالبات مشروع خود تاکید کرده است.

العوادی گفت: ما امروز عملا شاهدیم که بسیاری از حاکمان به خواست ملت های خود تن می دهند زیرا صدای ملتها بلند شده است؛ بویژه ملت های مسالمت جویی که خواهان حقوق خود به طور مسالمت آمیز و مشروع هستند.

وی خواستار این امر شد که طرح گفتگو در بحرین واقعی باشد و شاه بحرین نیت صادقانه ای برای حل بحرانی داشته باشد که از دوسال پیش با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز ادامه یافته است و در جریان آن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان جان باخته یا زخمی شده اند و گروه زیادی از جمله روحانیون بازداشت شده اند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول