اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/نگاهی به اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته/

تعلیق خرید هواپیماهای جنگی برای ارتش افغانستان

خبرگزاری فارس: تعلیق خرید هواپیماهای جنگی برای ارتش افغانستان، افزایش 2 برابری تلفات نیروهای افغان و تأکید کرزی بر معرفی نماینده طالبان توسط رهبر این گروه، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

تعلیق خرید هواپیماهای جنگی برای ارتش افغانستان

به گزارش فارس، آمریکا خرید 20 فروند جنگنده سبک را برای ارتش افغانستان به خاطر عدم توافق در خصوص مدل این هواپیماها، به تعلیق درآورد.

ارتش آمریکا اعلام کرد که تا چند ماه آینده با شرکت‌های تولید‌کننده این هواپیماها، موافقت‌نامه‌ای را در این خصوص امضا خواهد کرد.

به گزارش «تلویزیون‌یک» افغانستان، قرار بود این توافق در ماه جاری میلادی با شرکت‌های تولیدکننده هواپیماهای جنگی به امضا برسد.

آمریکا برای خرید 20 فروند هواپیمای سبک جنگی برای افغانستان، 350 میلیون دلار اختصاص داده است.

انفجار مین در ولایت «هلمند» جان 2 پلیس را گرفت

بر اثر انفجار مین کنارجاده‌ای در منطقه «ناوه» ولایت هلمند، 2 نیروی امنیتی افغان کشته شدند.

فرماندهی پلیس ولایت هلمند اعلام کرد که این حادثه عصر روز گذشته زمانی به وقوع پیوست که خودروی این نیروها با مین کنارجاده‌ای برخورد کرد.

یک خبر دیگر از ولایت هلمند حاکی است که در یک عملیات نیروهای افغان و ائتلاف در منطقه «کجکی» این ولایت، 10 شبه‌نظامی طالبان دستگیر شدند.

«محمد نعیم» والی هلمند روز گذشته با حضور در منطقه کجکی، اوضاع امنیتی را در این منطقه رضایت‌بخش عنوان کرد.

تلفات نیروهای افغان افزایش یافت

یکی از فرماندهان ارتش انگلیس در افغانستان از افزایش 2 برابری تلفات نیروهای افغان در شش ماه گذشته خبر داد.

ژنرال «ریچارد» اعلام کرد که 1100 تن از نیروهای امنیتی افغانستان در شش ماه گذشته جان خود را از دست داده اند.

در همین حال وزارت دفاع انگلیس نیز با تأیید افزایش تلفات نیروهای افغان اعلام کرد که علت این افزایش، حضور بیشتر نیروهای افغان در میدان‌های جنگ است.

اتاق تجارت افغانستان به پاکستان هشدار داد

اتاق تجارت و صنایع افغانستان ضمن هشدار به پاکستان اعلام کرد که اگر امروز پنجشنبه به کالاهای ترانزیتی افغانستان از بنادر «کراچی» و «قاسم» اجازه عبور ندهد، دولت افغانستان نیز مرز «تورخم» را به روی کالاهای ترانزیتی پاکستان خواهد بست.

«مزمل شینواری» معاون اتاق تجارت افغانستان اظهار داشت که آنان با ارسال نامه‌ای به مقامات ولایت «ننگرهار»، خواستار بستن مرز تورخم به روی کالاهای ترانزیتی پاکستان شده‌اند.

کرزی: نماینده طالبان در قطر توسط رهبری این گروه معرفی شود

حامد کرزی طی نشست با رهبران سیاسی و جهادی افغانستان، پیشرفت‌ها در پروسه صلح را مورد بحث قرار داد.

این نشست که در سلسله جلسات مشورتی رهبران جهادی و شخصیت‌های سیاسی افغان روز چهارشنبه در کاخ ریاست جمهوری برگزار شده بود، ابتدا حامد کرزی با ارائه گزارشی از سفر خود به آمریکا، این سفر را موفقیت‌آمیز عنوان کرد.

رئیس جمهور افغانستان در خصوص دفتر طالبان در قطر گفت: آن عده از طالبان که در این دفتر جهت مذاکرات صلح حضور می‌یابند، باید نماینده واقعی این گروه بوده و تأیید رهبری طالبان را با خود داشته باشد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در اخیر این نشست تاکید شد، تنها مرجعی که می تواند از جانب افغانستان مذاکرات صلح را به پیش ببرد، شورای عالی صلح این کشور است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول