اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

شیخ الاشراق قم از منظر اساتید/1

توصیف آیت‌الله انصاری شیرازی به قلم آیت‌الله جوادی آملی+عکس

خبرگزاری فارس: آیت‌الله جوادی آملی در لوح تقدیر همایش بزرگداشت آیت‌الله انصاری شیرازی از وی به عنوان «قدوة المتألهین» یاد کرد و حضرات آیات سبحانی و مصباح یزدی این مطلب امضا کردند.

توصیف آیت‌الله انصاری شیرازی به قلم آیت‌الله جوادی آملی+عکس

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی از استادان برجسته اخلاق، فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم است.

وی در سال 1306 در روستای نوادگان داراب (از توابع استان فارس) متولد شد. شجره آیت‌الله انصاری شیرازی به صحابی معروف پیامبر اعظم(ص) «جابر بن عبدالله انصاری» می‌‌رسد.

آیت‌الله انصاری شیرازی مدت 30 سال شاگرد عمومی و خصوصی علامه طباطبایی(ره) در اخلاق، فلسفه و عرفان بود. همچنین از شاگردان برجسته حضرت امام خمینی(ره) و مورد اعتماد ایشان بود.

از جمله کتاب‌های آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه در منطق و حکمت اشاره کردکه با تأکید و به سفارش علامه حسن زاده آملی از روی سخنان درسی وی پیاده‌سازی و منتشر شده است.

آیت‌الله انصاری در کارنامه درخشان خود، سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بازداشت در زندان‌های ساواک را دارد. وی به مدت سه سال نیز در کوهدشت لرستان و نائین اصفهان در تبعید بوده است.

این استاد برجسته حوزه یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، مرجعیت امام خمینی(ره) را در سال 1342 تأیید کرد.

مجمع عالی حکمت اسلامی در سال 1389 از مقام علمی حضرت آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی تجلیل کرد.

 

 

 

به گفته محمد باقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی متن لوح تقدیر همایش را آیت الله جوادی آملی نوشت و حضرات آیات سبحانی و مصباح یزدی آن را امضا کردند.

در آن متن آمده است:

1. خدای سبحان عالمان ربانی را در ردیف فرشتگان آسمانی قرار داده و هر دو را در صحابت فخر آفرین نام سامی خود یاد کرده و چنین فرمود: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَا (آل عمران/18)

2. حضرت ختمی نبوت(ص) فنون گران‌مایه اسلامی را به آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه توزیع تا کسانیکه همانند معادن الذهب و الفضه‌اند آنها را در نهان خود نهادینه و بعنوان سرمایه ماندگار در اختیار مراکز علمی قرار دهند. 

3. حضرت امیر موحدان علی‌بن ابیطالب(ع) دل‌های مردان الهی را ظروف علوم نافع معرفی کرده و بهترین دل‌ها را پر ظرفیت‌ترین آنها دانست: ان هذه القلوب اوعیة و خیرها اوعاها.

اکنون که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از برجسته‌ترین شاگردان حضرت امام خمینی(قدس) و علامه طباطبایی(قدس) و جامع اوصاف یاده شده، جناب قدوة المتالهین آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی (حفظه الله) پذیرای این اجلال و تکریم شده‌اند،‌ از معظم له سپاسگزاری و خواهان تداوم این صراط مستقیم تا ظهور حضرت ختمی امامت مهدی موجود موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌باشیم.

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول