اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اشپیگل:‌ فرانسه به منابع طبیعی مالی چشم دوخته است

خبرگزاری فارس: یک هفته‌نامه آلمانی با زیر سوال بردن اهداف فرانسه در حمله نظامی به مالی، دستیابی فرانسوی‌ها به منابع طبیعی از جمله اورانیوم را یکی از اهداف این کشور در حضور نظامی در مالی برشمرد.

اشپیگل:‌ فرانسه به منابع طبیعی مالی چشم دوخته است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از هفته‌نامه «اشپیگل»، فرانسه خطرات عملیات نظامی در مالی را پذیرفته است و اولاند نیروهای خود را به این کشور بحران‌زده که سرشار از مواد خام است، فرستاده است. حال این پرسش مطرح می‌شود پاریس واقعا کدام اهداف را دنبال می‌کند؟

در این گزارش آمده است که درگیریها در شمال مالی شدیدتر می شود، نیروهای امنیتی فرانسوی حملات هوایی را در منطقه انجام داده‌اند و نیروهای زمینی فرانسوی نیز به شمال مالی رفتند. هنوز  مشخص نیست که این عملیات چه مدت طول خواهد کشید. مالی در حال حاضر یک کشور کاملا متزلزل بدون هر گونه نظم و قانون است.

این هفته‌نامه آلمانی نوشت که اقدامات فرانسه در مالی سابقه طولانی مدت دارد. ماههاست که این کشور برای مداخله نظامی در مالی، محافل بین‌المللی را تحت فشار گذاشته است و در نهایت باید گفت که این فشارها بی‌نتیجه نیز نبوده است.چرا که در واقع فرانسه به عنوان یکی از قدرت‌های استعمارگر سابق، تنها برای زندگی حدود هفت هزار فرانسوی که در مالی زندگی می کنند احساس خطر نمی‌کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به نقش منابع غنی معدنی مالی در مداخله نظامی فرانسه در مالی آمده است که علاوه بر مسئله مبارزه با القاعده، پاریس همچنین منافع اقتصادی خود را نیز دنبال می‌کند. در شمال مالی تعداد زیادی از منابع غنی اورانیوم وجود دارد که فرانسه از آنها بهره برداری کرده است و پاریس نیاز فراوانی به این منابع اورانیوم برای نیروگاههای اتمی خود دارد.

بر اساس این گزارش، ‌شرکت‌های اتمی دولتی فرانسه (آروا)، اورانیوم را از  نیجریه کشور همسایه مالی که بزرگترین تولیدکننده اورانیوم در آفریقاست استخراج می‌کنند. این موضوع توجه منتقدان به حمله نظامی فرانسه در مالی را به خود جلب کرده است. چرا که به نظر می‌رسد که این کشور قصد دارد تا با نفوذ در مالی به منابع تامین انرژی دست یابد.

اشپیگل نوشت که مالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و امکان کاشت برنج و سبزیجات در این کشور وجود ندارد. ضمن اینکه بیشتر مردم مالی از آب نوشیدنی تمیزی بی‌بهره‌اند. اما این کشور از ذخایر و منابع معدنی بسیاری برخوردار است که بیشتر آنها هنوز استخراج نشده‌اند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در این کشور علاوه بر اورانیوم، منابع نفت و گاز، طلا، الماس و مس وجود دارد. افشای این موضوع توجه شرکت‌های بین‌المللی و دیگر کشورها را معطوف مالی کرده است.

انتهای‌پیام/ط.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول