اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش ‌می‌دهد

لزوم کسب مهارت معنوی در همسریابی/ معنویت هدیه مکتب وحی به بشریت است

خبرگزاری فارس: زندگی به سبک اسلامی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که پس از طرح از سوی ایشان از سوی محافل مختلف مورد بررسی قرار گرفت که در این گزارش همسریابی به عنوان یکی از اصول زندگی به سبک اسلامی به بحث گذاشته می‌شود.

لزوم کسب مهارت معنوی در همسریابی/ معنویت هدیه مکتب وحی به بشریت است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، کسب مهارت‌های معنوی برای دست یافتن به یک زندگی به سبک اسلامی که در صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع مردم خراسان شمالی بر آن تأکید شد، نیاز به مقدماتی دارد که از آن جمله می‌توان به نحوه همسریابی اشاره کرد.

در این راستا سلسله گفت‌وگوهایی با امام جمعه ابرکوه انجام شده که در این گفت‌وگوها به بحث پیرامون مهارت‌های معنوی مورد نیاز در جامعه برای ایجاد سبک زندگی اسلامی پرداخته می‌شود.

* قرآن جامعه اسلامی و مسلمان را صاحب عزت می‌داند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی اظهار داشت: یکی از مهارت‌های معنوی از منظر شریعت مقدس اسلام، مهارت همسریابی است. اسلام برای مسلمان‌ها شخصیت والا، ارزشمند و گران‌سنگی قائل است.

وی افزود: قرآن مجید، هم جامعه اسلامی را جامعه برتر می‌داند « ... و انتم الا علون» و هم مسلمان را صاحب عزت و کرامت «ان العزةلله و لرسوله و للمومنین». به همین دلیل در امر تشکیل خانواده که کانون پرورش نسل است، حساسیت ویژه‌ای نشان می‌دهد و اجازه نمی‌دهد جوان مسلمان با زن غیرصالحه وصلت کند «الطیبات للطییین...» و زنان غیرصالحه را هم‌شأن مردان خبیث می‌داند «و الخبیثات للخبیثین».

حسینی عنوان کرد: اهمیت مطلب از آن رو است که چون زن و مرد مکمل یکدیگرند «هن لباس لَکُم وَاَنتُم لِباسٌ لَهُنَّ» باید برای یکدیگر همچون لباس، پوشاننده عیوب و اسرار و کاستی‌ها و پرورش بخش شایستگی‌ها و استعدادهای انسانی و الهی باشند.

* هر کسی را به همسری بر نگزینید/ مهارت معنوی ازدواج را فرا بگیریم

حسینی ادامه داد: جوان مسلمان نباید به خود اجازه دهد که هر دختر چشم و گوش دریده و بی‌حیا و بدحجاب و رابطه‌دار با نا اهلان و نامحرمان را به همسری خود برگزیند، بلکه اگر متوجه شد دختر مورد خواستگارش، زیبندگی مذهبی ندارد، او را همچون آبی که مگس در آن افتاده به دور بریزد و برای خود، ملاک ارزشی را در پرتو عفاف و حجاب، نجابت و دیانت و اصالت خانوادگی لحاظ کند و این همان کسب مهارت معنوی در امر ازدواج است که از دستورات دین مبین به شمار می‌رود.

وی افزود: اگر ازدواج با مهارت همسریابی صورت بگیرد، افق جدیدی بر بام زندگی طلوع می‌کند و انسان در قبال زندگی مشترک در امور مادی و معنوی احساس مسئولیت زندگی پیدا می‌کند.

* اختیار همسر برای جوانان به دلیل انتخاب با مهارت است

وی ابراز داشت: اگر اسلام اختیار را برای دختر و پسر، شرط اول صحت ازدواج قرار داده است و عقد ازدواج قهری و اجباری را باطل می‌داند و می‌فرماید: حتی پدر و مادر هم حق ندارند دختر یا پسرشان را مجبور به ازدواج با کسی کنند که نمی‌خواهد به خاطر همین مسئله است که زوجه باید با مهارت به انتخاب دست بزند.

حسینی با اشاره به یک مثال افزود: دختری نزد رسول خدا (ص) گفت: پدرم می‌خواهد مرا مجبور به ازدواج با پسر عمویم کند و من او را نمی‌خواهم، رسول خدا (ص) فرمود: فکرش را بکن ... اگر می‌توانی حرف پدرت را رد نکن. گفت: نمی‌توانم. رسول خدا (ص) فرمود: اختیار با تو است نه با پدرت ، می‌خواهی قبول کن می‌خواهی نکن. آنگاه دختر گفت: یا رسول الله (ص) من الان قبول کردم که با پسر عمو ازدواج کنم. رسول خدا فرمود: چه شد؟ گفت: چون خواستم به پدرم بفهمانم که حق ندارد دخترش را به عقد کسی مجبور کند.

* مهارت‌های معنوی در ازدواج

وی اظهار داشت: روشن است که مهارت معنوی در ازدواج به این معنی است که  شخص همسری را گزینه زندگی خود کند که خوش خلق باشد نه کج خلق و بد اخلاق. حق‌پذیر باشد نه لجباز. برای همسرش تواضع عاقلانه نه تکبر احمقانه داشته باشد.

حسینی ادامه داد: گزینه‌ای که باید زوجه بر اساس سبک زندگی اسلامی انتخاب کند، باید راستگو و با صداقت باشد، نه دروغگو و بی‌ثبات. وقار و متانت داشته باشد نه سبکی و هرزگی. بردبار و حلیم باشد نه کم ظرفیت و بی‌تاب و حسن ظن و خوش‌بینی و گذشت داشته باشد و کینه‌توز نباشد.

حسینی افزود: به این معیارها موارد زیر را اضافه کنید که گزینه مورد نظر باید مؤدب و نجیب و سازگار، مهربان و نرم خو و دهن گرم و خوش زبان باشد. وفادار و سازگار باشد و البته خوش‌سیرت و نه فقط خوش‌صورت باشد و بالاخره از خانواده‌ای نجیب و شریف باشد و نه خانواده‌ای پست و بدنام باشد.

* معنویت هدیه مکتب وحی به بشریت است

وی ادامه داد: معنویت یکی از ضرورت‌ها برای سازندگی و کمال‌بخشی به زندگی است که این ضرورت توسط مکتب وحی به بشریت  پاسخ داده شده است و ادیان الهی و آسمانی این هدیه قدسی را برای بشر به ارمغان آورده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: آنان این حقیقت را اثبات کرده‌اند که جامعه بشری بدون معنویت قابل بقا نیست، این حقیقت به قدری «اظهر من الشمس» است که مکاتب مادی و پیروانشان نیز اعتراف می‌کنند که جامعه به نوعی به معنویت نیازمند است اما معنویت مد نظر آنان، همان فطرت‌گرایی است وگرنه آنها اعتقادی به مبدأ و معاد ندارند اما ما بر این باوریم که منادی معنویت، آیین آسمانی و شریعت است.

انتهای پیام/90003/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول