اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام غرویان:

ولایت امام زمان(عج) در ولی ‌فقیه تجلی پیدا کرده است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: در زمان غیبت امام زمان(عج) وظیفه داریم از ولی فقیه به عنوان رهبر علمی و سیاسی جامعه پیروی کنیم زیرا ولایت امام زمان(عج) در مقام معظم رهبری تجلی پیدا کرده است.

ولایت امام زمان(عج) در ولی ‌فقیه تجلی پیدا کرده است

حجت‌الاسلام محسن غرویان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: دوران امامت امام حسن عسکری(ع) از پرفشارترین دوران حکومت امامان شیعه بود و به علت محدودیت‌هایی که برای امام ایجاد شده بود موقعیت ویژه و تأثیرگذاری در جامعه اسلامی به وجود آورد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امام حسن عسکری(ع) در یک پادگان نظامی مورد کنترل و حفاظت ویژه‌ای قرار داشت به ایشان لقب عسکری داده شده است و عسکر به معنای پادگان نظامی است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خفقان موجود در دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) نشان می‌دهد این امام از نظر موقعیت سیاسی و اجتماعی در میان مردم محبوبیت بسیاری داشته که این قضیه موجب رشک و حسادت خلیفه وقت عباسی شده بود.

غرویان ابراز کرد: امام حسن عسکری(ع) در زندان تلاش زیادی کرد تا با آموزش معارف دینی و اخلاقی، نشر احادیث و تربیت شاگردان، فرهنگ اهل بیت(ع) را در میان مردم رواج دهد.

وی اضافه کرد: دستگاه خلافت عباسی از طریق اخبار و روایات متوجه شده بودند فرزندی از خانه امام عسکری(ع) به دنیا می‌آید که مصلح زمان است و به همین دلیل با شدت بیشتری محل زندگی امام حسن عسکری(ع) را کنترل می‌کردند اما با عنایت الهی، امام زمان(عج) از دسترس ظالمان محفوظ مانده و متولد شدند. 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دوران غیبت صغری حضرت مهدی(عج) از سال 260 هجری آغاز شده است گفت: در این زمان نواب اربعه واسط بین مردم و امام زمان(عج) بودند و مشکلات و مسائل مردم را به حضرت ولی عصر منتقل می‌کردند.

غرویان افزود: از سال 329 هجری قمری و شروع غیبت کبری امام زمان(عج)، نواب عام آن حضرت که فقها و مراجع تقلید هستند از جانب امام زمان(عج) نیابت ایشان را به عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از مرور و بررسی توصیه‌هایی که از طریق اخبار و روایات به دست ما رسیده است قوه تعقل به ما حکم می‌کند در مسائل دینی و اخلاقی به کارشناسان این مسائل مراجعه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کارشناسان علوم دینی در جامعه علما و فقها هستند افزود: در مسائلی اعم از سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی باید به فقهای دین مراجعه شود که این مراجعه یک دستور دینی صرف نیست بلکه بر اساس تعقل است.

غرویان تصریح کرد: همان گونه که در مسائل دینی باید به فقها و کارشناسان مربوطه مراجعه کنیم در زمان غیبت امام زمان(عج) وظیفه ما است که از ولی فقیه به عنوان ولایت علمی و سیاسی جامعه پیروی کنیم زیرا ولایت امام زمان(عج) در مقام معظم رهبری تجلی پیدا کرده است.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول