اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی:

سه سد جدید در خراسان شمالی ساخته می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: کار ساخت سه سد جدید در خراسان شمالی با اعتبار یک هزار و 460 میلیارد ریال در دهه فجر آغاز می‌شود.

سه سد جدید در خراسان شمالی ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی « علیرضا عامری» اظهار داشت: با اجرای این سه سد توان تنظیم سدهای استان به بیش از 188 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این طرح‌ها شامل سد بش قارداش، سد گراتی و سد گلمندره و شبکه آبیاری و زهکشی آن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی و تأمین آب حقابه بران اراضی پایاب سد رونق اقتصادی و افزایش جذابیت‌های گردشگری و احیای چشمه قدیمی بش قارداش را از مهم‌ترین اهداف ساخت این سدها یاد کرد.

سد بش قارداش

وی گفت: این طرح شامل بند انحرافی، یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این سد را 160 میلیارد ریال بیان کرد و گفت: طول تاج آن 412 متر و عرض تاج 8 متر است و توان تنظیم یک میلیون 840 هزار مترمکعب آب را دارد.

عامری افزود: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است وبا هدف تأمین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش، تأمین آب مورد نیاز فضای سبز تفرجگاه ، تأمین آب بخشی از زمین‌های کشاورزی پایین دست، ایجاد و گسترش ورزش‌های آبی و افزایش جذابیت‌های طبیعی پارک توریستی بش قارداش ساخته می‌شود.

سد گراتی

وی هدف از ساخت سد گراتی را ذخیره سازی سیلاب‌ها و روان آب‌های سطحی، تنظیم جریان رودخانه گراتی و استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی ذکر کرد و گفت: سد گراتی توان تنظیم 7 میلیون و 760هزار مترمکعب آب را دارد.

عامری حجم مخزن سد را 15 میلیون و 300 هزار مترمکعب اعلام و تصریح کرد: این سد با اعتبار 350 میلیارد ریال در شهر اسفراین ساخته خواهد شد.

سد گلمندره و شبکه آبیاری و زهکشی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعتبار مورد نیاز برای اجرای سد و شبکه گلمندره را 950 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طول تاج این سد 670 متر، حجم مخزن آن 23 میلیون و 750 هزار مترمکعب و توان تنظیم آب آن، سالانه 15 میلیون متر مکعب است

وی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد، کاهش سیلاب مسیر جنگل گلستان، افزایش عمر مفید سدهای گلستان و بوستان در استان گلستان و رونق اقتصادی منطقه ساخته می‌شود عامری کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی و تأمین آب حقابه بران اراضی پایاب سد رونق اقتصادی و افزایش جذابیت‌های گردشگری و احیای چشمه قدیمی بش قارداش را از مهم‌ترین اهداف ساخت این سدها یاد کرد.

انتهای پیام/63002/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول