اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

میزگرد فارس درباره جایگاه فرهنگ مهدوی در کلانشهر تهران

پرطرفدارترین موضوعات مهدوی در تهران/ نقش بهائیت در انحراف اعتقادات مهدوی

خبرگزاری فارس: مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان تهران با اشاره به نقش بهائیت در انحراف اعتقادات مهدوی مردم، گفت: با توجه به تهدیدهای فرهنگی و حساسیت موضوع انتظار، ورود و حضور مراکز فرهنگی در موضوع مهدویت ضروری است.

پرطرفدارترین موضوعات مهدوی در تهران/ نقش بهائیت در انحراف اعتقادات مهدوی

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، این روزها شهر تهران حال و هوایی دیگر دارد، نسیم نهم ربیع‌الاول که تداعی آغاز سالروز امامت ولی‌عصر(عج) است، فضای پایتخت را عطرآگین کرده است. این روزها جوانان و دانشجویانی بسیاری برای ابراز ارادت به مولا و مقتدایشان از تهران راهی مسجد جمکران می‌شوند. در این میان دانش‌آموزان هم خود را برای قرائت عهدنامه با صاحب زمان آماده می‌کنند و همه این موضوعات، نوید تربیت نسلی مهد‌ی‌یاور را در مهم‌ترین شهر کشور مهیا می‌کند.

به منظور «نقش و جایگاه فرهنگ مهدوی در کلانشهر تهران» خبرگزاری فارس، میزگردی را با حضور حجت‌الاسلام مرتضی عباسیان مسئول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان تهران و حجت‌الاسلام تقی حاتمی معاون پژوهشی بنیاد برگزار کرد که طی آن موارد زیر مطرح شد:

-مرجعیت تهران در نشر معارف مهدوی

-ضرورت تببین معارف مهدوی برای جلوگیری از آسیب‌های مهدویت

-نقش بهائیت در انحراف عقاید مردم در مسئله مهدویت

-چگونه شهر تهران رنگ اخلاق مهدوی به خود می‌گیرد

-نخستین دفاتر نمایندگی بنیاد مهدی موعود تهران در ورامین راه‌اندازی می‌شود

-پرطرفدارترین موضوعات مهدوی شهر تهران از نحوه ارتباط تا علایم ظهور

-تعداد دوره‌های انجام شده بنیاد استان تهران در امسال

-افزایش کانون‌های مهدویت در تمام دانشگاه‌ها

-امکان اجرای طرح مباحث مهدویت در کتاب‌های دانشگاهی

-میزان استقبال دانشجویان از ترویج معارف مهدوی در محیط دانشگاه

-اولویت‌های پژوهشی مهدوی در سطح استان تهران

-سطح نیاز مهدوی شهر تهران چگونه سنجیده می‌شود؟

-لزوم نشر فرهنگ مهدوی در سطح شهر 

-جایگاه نذر فرهنگی مهدوی

-چه میزان از وقت خود را به امام زمان(عج) اختصاص می‌دهید

-نمره 10 ساله بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان تهران چند است؟

 

مرجعیت تهران در نشر معارف مهدوی

*به عنوان سؤال نخست، با توجه به پایتخت بودن شهر تهران و جمعیت بالای این شهر، به نظر شما چه ویژگی‌هایی در این شهر وجود دارد که نقش فرهنگ مهدویت را بیشتر نمایان می‌سازد؟

- عباسیان: تهران مرکز همه تغییر و تحولات در کشور است و به عنوان یک پایگاه مطرح است، به طور مثال هنگامی که سنگفرش‌های خیابانی در تهران عوض می‌شود، این اتفاق در سایر کلانشهرهای کشور روی می‌دهد، همین روال هم در مباحث فرهنگی رخ می‌دهد، همیشه اولین مدها از تهران و پایتخت آغاز می‌شود، در واقع تهران پایلوتی برای همه کشور است، البته با توجه به جمعیتی که تهران به خودش اختصاص داده است، در این ضرورت،‌ چند خاصیت وجود دارد، نخست اینکه از همه جمعیت کشور نمایندگانی در تهران وجود دارد، به طوری که خیلی کم پیش می‌آید کسی بگوید، تهرانی‌ هستم، دوم اینکه اکثر شرکت‌ها در تهران دفتر دارند، پس تهران محل‌ گذر همه فرهنگ‌هاست، اگر ما بتوانیم معارف مهدوی را در تهران اجرایی کنیم، مسلماً در شهرهای دیگر هم اتفاق خواهد افتاد، این امر برای بنیاد مرکزی هم این خیلی مهم است که تهران را به عنوان پایلوت مرکز کشور در نظر می‌گیرد.

هر چند تمام وزارتخانه، مدیرکل فرهنگی‌شان در تهران هستند، اما طبق قراری با بنیاد مرکزی گذاشتیم، کارهای کشوری توسط مرکز انجام می‌شود، بنابراین ورود ما تنها در بحث استانی است.

 

 

ضرورت تببین معارف مهدوی برای جلوگیری از آسیب‌های مهدویت

* ما به برخی ویژگی‌های استان تهران اشاره کردید که می‌تواند در گسترش فرهنگ مهدوی دخیل باشد، به تبع آسیب‌هایی نیز در زمینه مهدویت متوجه این استان می‌شود، در این باره توضیح بیشتری می‌دهید.

- عباسیان: با توجه به جنگ نرم و تهدیدهای فرهنگی که وجود دارد و حساسیت موضوع انتظار و به خصوص اعتقاد به حضرت ولی‌عصر(عج)، حضور مراکز فرهنگی در موضوع انتظار و مهدویت ضروری است، لازم است که در سطح کشور یک مراکز فرهنگی تأسیس شود تا مباحثی که به صورت تخصصی و پژوهشی در دست ما قرار دارد را به صورت عمومی در سطح فرهنگ مهدویت جامعه مطرح کنیم.

البته تهدیدهایی علیه مهدویت وجود دارد، به طور مثال بهائیت در تخریب اندیشه مهدوی فعالیت می‌کند، چنانچه در اغتشاشات سال 88 با یارگیری از عوام به ایجاد فتنه پرداخت، اگر روزی شنیدیم بهائیت دیگر فعالیت نمی‌کند، به نظرم آن روز دچار اشتباه شده‌ایم!

نقش بهائیت در انحراف عقاید مردم در مسئله مهدویت

البته در مورد نحوه فعالیت بهائیت باید گفت که آن‌ها به شیوه مستقیم عمل نمی‌کنند، بلکه از طریق ارتباط غیر مستقیم وارد مباحث فرهنگی می‌شوند و  مدت‌ها و چندین هفته روی فرد مقابل کار می‌کنند، بعد از اینکه اعتقادات شخص را زیر سؤال بردند، در نهایت عنوان می‌کنند که بهائی هستند و همین مسئله کار ما را سخت می‌کند.

چگونه شهر تهران رنگ اخلاق مهدوی به خود می‌گیرد؟

نکته دومی که در این زمینه خیلی مهم است، بحث اعتقادی در زمینه مهدویت است که هنوز جای کار دارد، ببینید وقتی یک دانشجویی از من سؤال کرد این عرفان اسلامی چیست؟ و من در جواب گفتم که عرفان اسلامی این است که  شما درک کنی که امام زمان(عج) اکنون در کنار شما حضور دارد و بر اعمالت نظارت دارد، فردای آن روز آمد و گفت: از وقتی که گفتید که احساس حضور ولی‌عصر داشته باش، زندگی‌ام تغییر کرده است، چرا که یک ناظری است که از ما دستگیری کند.

پس اگر ما امام زمان(عج) را به عنوان یک پدری دلسوز بدانیم و ناظر بر اعمال ببینیم و حضور ایشان را احساس کنیم، مسلماً در زندگی عملی ما تأثیر خواهد داشت.

حتی اگر تهدیدی برای امام زمان(عج) وجود نداشت، ما می‌توانیم با این فرصت‌های مهدوی به درجه‌های عالی برسیم، لذا بحث درباره مهدویت از دو جهت تهدیدها و فرصت‌ها دارای آثار و برکاتی است که بسیار ارزشمند است، پس اگر هیچ گونه تهدیدی علیه مباحث مهدوی نداشته باشد، ما موظف هستیم در جهت تعمیق اعتقاد مهدوی قدم‌هایی را برداریم.

نخستین دفتر نمایندگی بنیاد مهدی موعود تهران در ورامین راه‌اندازی می‌شود

* بنیاد فرهنگی مهدی (عج) موعود استان تهران دارای چند شعبه مهدویت است؟

- حاتمی: هر استانی یک شعبه بنیاد مهدی موعود بیشتر ندارد، اما با توجه به اینکه مرکز تهران به عنوان یک کلان‌شهر مطرح می‌شود، مدیریت مرکزی اجازه راه ‌اندازی یک ‌سری دفاتر نمایندگی زیر نظر بنیاد استان تهران داده است که به طور اجمالی کارهای مقدماتی در ورامین انجام شده است.

به طوری که در قالب «کاروان ولایت» در ورامین با حضور 20 نفر از مبلغان و اساتید برادر و خواهر اقدام به برگزاری کارگاه‏های آموزشی مهدویت کرد که و توانست در مدت سه روز از 23 تا 25 آبان، حدود 6 هزار نفر از دانش‌آموزان، مربیان آموزش پرورش، دانشجویان و نمازگزاران سیزده مسجد شهرستان ورامین را تحت پوشش قرار دهد.

این کار مقدمه‌ای برای راه‌اندازی دفتر نمایندگی استان تهران شد که به همت فرمانداری دفتر نمایندگی جنوب شرق تهران در حال اجراست.

پرطرفدارترین موضوعات مهدوی در شهر تهران؛ از نحوه ارتباط تا علایم ظهور

*در تهران کدام موضوع مهدویت طرفدار بیشتری دارد؟

- حاتمی: دو نوع بحث در مهدویت است، یک اینکه برخی مسایلی که در جامعه مطرح می‌شود، عمدتاً مباحث مهدویت نیست، اما ربطی به موضوع مهدویت دارد، به طور مثال پایان دنیا و حوادث 2012 که مقالات و نظریه‌هایی در این زمینه مطرح شد، هر چند که ارتباط نزدیکی با مبحث مهدویت ندارد.

بخش دوم درباره علایم ظهور است که به شدت برخی سایت‌ها روی این زمینه کار و عالمانه یا جاهلانه موضوعات را پیگیری می‌کنند.

همچنین ارتباط و شناسایی وظایف اخلاقی در خصوص امام زمان(عج) برای احساس حضور ایشان در زندگی، از جمله مواردی است که شهروندان تهرانی زیاد پیگیر آن هستند که جدا از جنبه اعتقادی موضوع مهدویت، دنبال یک راهکار برای ارتباط بیشتر با امام(عج) هستند.

ناگفته نماند تا هنگامی که انقلاب اسلامی ایران اتفاق نیفتاده بود و حکومت اسلامی تشکیل نشد، جرأت صحبت کردن درباره امام زمان(عج) وجود نداشت و پس از آن هم هجمه دشمن علیه حضرت حجت(عج) وارد فاز جدیدی شد و به تناسب آن در این دهه خرافات، موهومات و گاهی اعتقادات غلط در میان مردم وجود داشت، در همین زمان هم انجمن حجتیه با توجه به اعتقادات انحرافی که داشت، فعالیت خودش را در این سال‌ها مخفیانه و زیر زمینی انجام می‌داد.

به همین جهت پرداختن به اعتقادات، خرافه‌زدایی، ابهام‌زدایی از شخصیت امام زمان(عج) تقریباً از دهه 80 تا 90 انجام شد که در این فاصله بحث‌های آموزشی در بنیاد پررنگ بوده است، علت هم مشخص است چرا که نیاز جامعه به تحکیم اعتقادات، تبیین و تفسیر معارف مهدوی بود، از این زمان به بعد عمده فعالیت بنیاد علاوه بر کار آموزشی جهت فرهنگی پیدا کرد.

در بحث تبیین و تعمیق اعتقادات، بیشتر سراغ بحث آسیب‌ها و نوع مواجهه با آن‌ها و بحث عملی کردن ارایه راهکارها برای ارتباط نزدیک با امام زمان(عج) رفتیم.

 

 

تعداد دوره‌های انجام شده بنیاد استان تهران در امسال

*با توجه به اینکه بیان شد که رویکرد بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان تهران آموزشی بوده است، آماری از اعزام مبلغان را ارایه می‌کنید؟

- عباسیان: به طور مثال در فصل پاییز امسال بالغ بر 5 هزار و 200 نفر-ساعت، آموزش مهدوی در مکان‌های مختلف شهر تهران انجام شده است، همچنین 33 دوره آموزش معارف مهدویت امسال در بنیاد استان تهران انجام شده است که به طور متوسط در هر دوره 55 نفر شرکت کردند.

بر این اساس، در مهر ماه امسال دو هزار و 31 نفر، آبان ماه دو هزار و 35 نفر و آذر ماه نیز یکهزار و 225 نفر تحت آموزش مباحث مهدویت قرار گرفته‌اند، مراکزی نظیر مسجد حضرت رسول(ص)، مسجد فاطمیه خزانه، دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی)، حسینیه نازی‌آباد، بیمارستان امام خمینی(ره)، ستاد نماز جمعه، سازمان‌ها و حوزه علمیه خواهران از عمده مناطقی در فصل پاییز امسال بودند که مبلغان مهدوی به آنجا اعزام شدند. 

افزایش کانون‌های مهدویت در تمام دانشگاه‌ها

* بر اساس اینکه بیشتر آموزش بنیاد بین طلاب و معلمان انجام شده است، آیا قصد ندارید که غیر از حوزه‌های علمیه و آموزش پرورش، نهادهای دیگر از جمله دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و حتی خانواده‌ها را مشمول این آموزش کنید؟

- عباسیان: با توجه به سر فصلی که مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی مشخص کردند، همچنین رویکرد قبلی بنیاد درباره جایگاه خانواده مهدوی، ‌در نظر داریم خانواده مهدوی را به عنوان زیر شاخه سبک زندگی هم‌چنان دنبال کنیم.

با این وجود بحث آموزش معارف مهدوی به دانشجویان از قدیم انجام شده است که اکنون پررنگ‌تر خواهد شد، به گونه‌ای که در دانشگاه و دانشکده‌هایی که کانون مهدویت ندارند، در آینده نزدیک صاحب کانون‌های مهدویت خواهند شد.

امکان اجرای طرح مباحث مهدویت در کتاب‌های دانشگاهی

* اشاره به نقش کانون‌های مهدویت در دانشگاه برای ترویج فرهنگ مهدوی داشتید، آیا با این وجود ضرورتی برای ارایه سرفصل‌های مهدویت در کتاب‌های معارف دانشگاهی دیده نمی‌شود؟

ـ عباسیان: در نظر داریم که با همکاری نهادهایی که در دانشگاه فعال هستند، مانند انجمن اسلامی دانشگاه، کانون‌های فعال دانشجویی، بسیج دانشجویی و غیره کلاس‌های فوق برنامه مهدوی را در دانشگاه اجرا کنیم که اولین گام‌های آن برداشته شده است.

هر چند که به نظر می‌رسد، طرح مباحث مهدویت از همان دوره ابتدایی تا دبیرستان و از دبیرستان تا دانشگاه یک ضرورت است، اگر کسی قدری آگاهی داشته باشد، این ضرورت، ضرورت غیر قابل‌ انکار است، حال اینکه یک کتابی را به نام کتاب معارف اسلامی قرار دهیم و اینکه سرفصل‌های این کتاب چه چیزی باشد و چگونه ورود پیدا کنیم، این نیاز به کار دارد.

میزان استقبال دانشجویان از ترویج معارف مهدوی در محیط دانشگاه

* استقبال دانشجویان از طرح مباحث مهدوی در محیط دانشگاه به چه میزان بوده است؟

ـ عباسیان: تعداد دانشجویانی که اعتقاد به دین و مباحث مهدوی دارند، بیشتر از کسانی که بی‌تفاوت هستند و یا الزاماً در مسیرهای غیر دینی به سر می‌برند، منتها تظاهرات آن‌ها در برخی موارد بیشتر است، ولی به صراحت بیان می‌کنم تعداد دخترهای چادری، محجبه و نمازخوان از تعداد دخترهایی که رعایت نمی‌کنند، خیلی بیشتر است، این اعتقاد قلبی من است.

بنده 8 سال است که در محیط دانشگاهی کار می‌کنم و به این نتیجه رسیدم که گرایش به مذهب خیلی بیشتر است، منتها تظاهر آن‌هایی که ضد مذهب عمل می‌کنند، بیشتر است، شاید به خاطر این باشد که حرف مخالف شنیدنی است.

اولویت‌های پژوهشی مهدوی در سطح استان تهران

* با توجه به اینکه سطح اطلاعاتی مردم شهر تهران در حد بسیار مطلوبی قرار دارد، برای جهت‌دهی صحیح اطلاعات در زمینه مهدویت چه کارهایی را ترتیب داده‌اید؟

ـ حاتمی: در عرصه پژوهشی بنیاد، تأمین نیازهای فرهنگی مردم در اولویت است،‌ همچنین در سطح شهر بحث آسیب‌ها را مورد توجه قرار دادیم، به گونه‌ای که در شهرستان‌های اطراف موضوعاتی نظیر بهائیت، فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های نوظهور که جوانان ما را درگیر کرده است، افراد مراجعه می‌کنند و دنبال راهکار هستند، به این مسایل توجه شده است.

در این راستا گروه پژوهشی بنیاد از نظر علمی در حال تدوین مباحث و مقالات هستند، همچنین تولید نرم‌افزاری با نام «بصیرت مهدوی» را پیگیری کردیم که امیدواریم در ایام مبارک نهم تا هفدهم ربیع‌الاول به عنوان اولین محصول پژوهشی رونمایی خواهد شد و در روی سایت پورتال جامع مهدویت قرار خواهد گرفت.

با این وجود در کنار تبیین مباحث مهدوی، با توجه به نیاز جامعه و سطح آموزشی در راستای تکمیل بحث‌های آموزشی معارف مهدوی در قالب بروشور و مسابقه پیامکی در مهدیه‌های سراسر کشور هستیم که از باب عمومی کردن بحث معارف مهدوی در سراسر مهدیه‌های کشور اجرا می‌شود، بنابراین رویکرد پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود در استان تهران، پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز روز جامعه و مردم است.

همچنین در راستای جوابگویی به نیاز جامعه و معرفی الگو مبادرت به برگزاری سلسله نمایشگاهی با نام «منتظر بصیر» کردیم.

سطح نیاز مهدوی شهر تهران چگونه سنجیده می‌شود؟

* موارد مورد نیاز جهت هدفمند سازی پژوهش‌های مهدوی از چه طریقی به دست می‌آورید؟

- حاتمی: دوستان دانشجو، طلبه و بزرگواران فرهنگی که دوره‌های مهدویت را گذرانده‌اند و با مدارس و مناطق ارتباط دارند، مشکلات و سؤال‌های سطح دانش‌آموزی را دریافت می‌کند، در حوزه‌های علمیه هم همین‌ طور از طلبه‌ها دریافت می‌شود، در حقیقت نیازها را از طریق این کانال‌ها ردیابی می‌کنیم، همچنین از طریق رصد کردن اخبار رسانه‌ها، براساس نیازها اولویت‌بندی می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

* در این ده سال اخیر با رشد روز افزون فضای مجازی و اینترنت،‌ طرح موارد انحرافی مهدویت در این فضا شتاب بیشتری پیدا کرده است، شما چه راهکاری را در این زمینه اتخاذ کردید و به چه میزان طلاب و دانشجویان را به سمت ایجاد وبلاگ و وب‌سایت سوق دادید؟

ـ عباسیان: آنچه که در اختیار ما بوده است و با توجه به امکانات طراحی پورتال جامعه مهدویت است که شعبه تهران اولین شعبه‌ای است که در پورتال تخصیص یافته است که با آدرس اینترنتی  Tehran.10000012.com در دسترس است، هر چند که قرار است همه استان‌ها در پورتال جامع مهدویت دارای صفحه اختصاصی باشند، اما فعلاً صفحه استان تهران فعال است.

با این وجود بخش آموزشی مجازی مهدویت به صورت نرم‌افزاری آفلاین و آنلاین در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت تا آموزش‌های مهدویت را مطالعه و پیاده‌سازی ‌شود.

همچنین تا پایان سال مسابقه «پیدای پنهان» نگین آفرینش  به صورت مکاتبه‌ای و در قالب بروشور در سراسر مهدیه‌های کشور برگزار می‌شود،  مسابقه‌ای را مخصوص معلمان آموزش و پرورش استان تهران انجام دادیم که بر روی سایت خود آموزش و پروش قرار داده شده است که معلمان از آن طریق می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

یک سری دوره‌های آموزش مکاتبه‌ای یا نیمه حضوری برای خواهران طلاب استان تهران به صورت اینترنتی انجام شده است که محتوای آزمون را روی سایت قرار داده شد و در آینده درصدد هستیم دوباره آموزش نیمه حضوری و امتحان آن را روی سایت قرار دهیم، با این وجود یک مجمعی به نام وبلاگ‌نویسان مهدوی در تهران تشکیل شده است.

ـ حاتمی: دوره وبلاگ نویسی، یک دوره مطرح بوده است که در همین دوره هر یک از تربیت مربی‌ها را تشویق به راه‌اندازی یک وبلاگ شخصی کردیم که در فضای مجازی فعالیت کنند، حال اینکه افراد چه مقدار ترغیب شوند و وارد این فضا شوند، یک بحث شخصی است.

البته از آنجایی که فضای شبکه‌های اجتماعی یک فضای آلوده است و زیاد هم‌خوانی با روحیات ایمانی ندارد، از این جهت خیلی از افراد به خاطر ترس یا  به خاطر دور شدن از معنویت، خودشان وارد نمی‌شوند، هر چند که از طرف ما به عنوان یک ضرورت مهم مطرح شده است.

ـ عباسیان: از دیگر اقدامات ما در عرصه مجازی این است که مجله «‌امان» را تبدیل به مجله الکترونیکی کنیم تا به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد.

 

 

لزوم پرداختن به فرهنگ مهدوی در دکوراسیون شهری

* از فضای مجازی بیرون بیاییم و به فضای حقیقی و محیط اطرافمان نگاهی بیاندازیم، آیا بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان تهران، تا کنون درباره نحوه طراحی و دکوراسیون شهری با تکیه بر شاخص‌های مهدوی با شهرداری تهران صحبتی کرده است؟ اصلاً چه مقدار به نشر معارف مهدوی در قالب دکوراسیون شهری توجه کرده‌اید؟

ـ‌ عباسیان: این خیلی خوب است، راهکار بسیار خوبی است، هر چند که قالب‌های فعالیت‌هایمان متفاوت بوده است، ولی پیشنهاد خوبی است و روی آن فکر کنیم.

جایگاه نذر در فرهنگ مهدوی

* با توجه به اینکه در همه زمینه‌های وقف وجود دارد، آیا دنبال این موضوع بودید که طرح وقف مهدوی را پی‌ریزی کنید؟

ـ عباسیان: ظاهراً یادم هست که اوقاف یک چنین ادعایی در بحث مهدویت داشت، اما در بخش بنیاد وقف‌هایی مهدوی نظیر اردوگاه یاوران حضرت مهدی(عج) و مهدیه‌های سراسر کشور وجود دارد.

هر چند که خوب است، مردم برای امام زمان(عج) وقف‌هایی داشته باشند، اما باید توجه کرد که اگر مردم هر سال خمس و سهم امام خود را پرداخت کنند، دیگر نیازی به وقف نیست، لذا از همه مردم دعوت می‌کنیم که نسبت به پرداخت سهم امام جدیت بیشتری داشته باشند تا در سایه آن فرصت‌های عظیمی ایجاد شود.

ـ حاتمی: این پیشنهاد خوبی است، همان گونه که در بحث عاشورا و محرم مردم نذوراتی دارند، چه زیباست که با راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها حتی در بحث خطاطی و نقاشی، نخبگان جامعه به این سمت بروند و الگوسازی کنند تا در نهایت آرام آرام به فرهنگ در بحث مهدویت تبدیل خواهد شد.

چه اشکالی دارد هنگامی که در روز عاشورا نذری برای امام حسین(ع) می‌دهد، این نذر را به نیت سلامتی حضرت حجت(عج) انجام دهد؛ یعنی جهت دادن ذهن مردم به سمتی که با رویکرد و نگاه امام زمان(عج) انجام شود، اگر این اتفاق بیفتد، اتفاق مبارکی است و از جهت اینکه امام حاضر و زنده هستند، ارزش آن نسبت به موقوفات دیگر بیشتر می‌شود.

ـ عباسیان: به طریقی خود را با امام زمان(عج) مرتبط  و زندگی‌مان را بیمه امام(عج) کنیم، نذر فقط جنبه مالی نیست، مثلاً اگر شخص مهندس کامپیوتر هست به بنیاد بگوید نذر کردم که 5 تا نرم‌افزار برای امام زمان(عج) بسازم.

ـ حاتمی: حتی زمان، مکان تخصص می‌تواند جزو موقوفات باشد، مثلاً هفته‌ای 2 ساعت از وقت‌ خود را وقف امام عصر(عج) کنیم.

ـ عباسیان: علت اینکه جامعه دچار انحراف اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است، کمبود اعتقاد به صاحب زمان(عج) است، متوجه نیستیم که امام زمان(عج) در همین نزدیکی‌هاست، خیلی نزدیک است، اگر یک توجه یک ثانیه هم باشد، دچار انحراف نمی‌شویم، آیت‌الله حق‌شناس از زبان آیت‌‌الله شاه‌آبادی نقل کردند: هنگامی که شمر روی سینه امام حسین(ع) نشسته بود، امام(ع) فرمود: اگر دست از سر من بر داری، شفاعتت می‌کنم، چرا امام(ع) این حرف را زد؟

جوابش این است که آب خیس می‌کند، چون آب است، آتش می‌سوزاند چون آتش است، روغن چرب می‌کند، چون ذاتش است، امام حسین(ع) امام هدایت است، آن به آن، لحظه به لحظه در فکر هدایت مردم است حتی شمر خبیث! پس وظیفه ذاتی امام زمان(عج) هدایت را ایجاب می‌کند، منتها هدایت ایشان، مَثَل کعبه است، بنابراین یک ارتباط 30 ثانیه‌ای می‌تواند عطش انسان‌ها را برطرف کند.

ـ حاتمی: هم بحث نذر و هم بحث وقف دو موضوع شرعی هستند و می‌توانند از حیطه جنس خارج شوند و وارد بحث فرهنگی، تخصص و زمان شود، بحث فکر کردن همه می‌تواند جز وقوفات و نذورات مهدوی باشد که اگر این طور اتفاق بیفتد، معمولاً این وقف‌های بیرونی، موقوف، واقف و ناظر به بحث وقف کسی دیگر است، اما در بحث وقف فرهنگی، مورد وقف می‌تواند درونی باشد، به طوری که شخص خود واقف است، مجری هم خودش است، پس وقفی را که انجام می‌دهد، اثرات خیلی بیشتری دارد.

نمره بنیاد فرهنگی مهدی موعود استان تهران طی یک دهه

* به عملکرد 10 ساله بنیاد فرهنگی مهدی(عج) موعود استان تهران، چه نمره‌ای می‌دهید؟

ـ عباسیان: سعی ما بر این است که کوتاهی نکنیم، نمره آن را باید کسی دیگر بدهد، با این همه هجمه و‌ جبهه معارض مهدوی که وجود دارد، نسبت به حمایت‌های معنوی حضرت ولی عصر نسبت به خودمان نمره 20 می‌دهیم، ولی به فعالیت‌های خودمان نمره خوبی نمی‌دهیم.

اما نمره، بنده امیدوارم که نمره قبولی را بگیریم و رضایت امام زمان(عج) را جلب کنیم، نمی‌دانم واقعاً ولی سعی و تلاشمان را می‌کنیم، ما مأمور به تکلیف هستیم، با این وجود اگر بخواهیم اصحاب حضرت مهدی(عج) را مانند اصحاب حسین(ع) بدانیم، زمانی این اتفاق می‌افتد که ما تا پای جان بایستیم و در رکاب حضرت(عج) به شهادت برسیم و حضرت هم سرمان را به دامن بگیرد و لذا تا حالا این اتفاق نیفتاده است، به نظر من مهدویت نیاز به خون دارد، خون می‌خواهد، ان‌شاءالله امام زمان بیاید و ما بتوانیم در کنار حضرت(عج) باشیم.

ـ حاتمی: اگر نسبت به گذشته نگاه کنید، نمره خوبی و ارزشمند باید داد، اما نسبت به نیازها و مطالباتی که در جامعه وجود دارد، نمره خیلی کمی می‌گیرد، یعنی نوع زاویه نگاه خیلی مهم است، شروع تأسیس بنیاد نقطه مثبتی بوده و اگر آن شروع نبود، معلوم نبود چه بلایی سر موضوع مهدویت می‌آمد، در این نگاه کار مثبتی بود، نمره خیلی عالی هم دارد، اما در این نگاه که چقدر توانستیم نسبت به نیاز جامعه حرکت کردیم، خیلی عقب هستیم، بنابراین می‌طلبد که مباحث مهدوی را در محیط خانواده، کار، اقتصاد و سیاست پر رنگ کنیم که هنوز اتفاق نیفتاده است.

گفت‌وگو: آزاده لرستانی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول