به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر به نقل از روابط عمومی پایانههای نفتی ایران، سید پیروز موسوی اظهار داشت: ساخت این یدککشها که از نوع Asda است، برای نخستینبار در کشور انجام میگیرد.
وی ارزش قرارداد ساخت این دو شناور را بین 15 تا 20 میلیون یورو برآورد کرد و افزود: ما در حال حاضر، به شش یدککش نیاز داریم که اعتبار لازم برای ساخت دو فروند را از منابع داخلی وزارت نفت گرفتهایم که در صورت موفق بودن ساخت این دو یدککش، تأمین اعتبار سایر سفارشها را پیگیری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران با بیان اینکه این شرکت عموم قراردادهای خدمات دریایی خود را با شرکتهای داخلی منعقد کرده است، گفت: یدککشهای این شرکتها ممکن است خارجی باشد که به همین دلیل، طرح بومیسازی ناوگان خدمات دریایی خود را در دستور کار داریم.
وی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که کل شناورهای DP-1 ما از امارات میآید، الآن در دریا، در تعمیرات خطوط لوله و بازرسیهای خود به این نوع شناور نیاز داریم. اما میبینیم که الآن این شناورها متعلق به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و این، زیبنده کشور ما نیست.
موسوی خواستار تشکیل جلساتی مشترک میان صنایع دریایی و بهره برداران آن در حوزه نفت و گاز شد و افزود: در حال حاضر، دهها کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز در خلیج فارس فعالیت دارد و بازرسیهای ادواری نیز مشخص است.
پیروز موسوی با بیان اینکه برنامههای کاری بخش نفت در حوزه پایانهها و فراساحل مشخص است، افزود: در صورت جمعآوری این برنامهها از سوی شرکتهای مختلف، حجم مجموع عملیات دریایی مشخص خواهد شد تا صنایع دریایی بر اساس آن، نسبت به ساخت شناورهای DP-1 و تجهیز یاردهای خود اقدام کنند.
وی با اشاره به ارزبری بسیار بالای اجاره روزانه شناورهای خدماتی گفت: هزینه اجاره روزانه این شناورها بین 10 تا 20 هزار یورو است.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران با تأکید بر ضرورت بومی سازی ساخت شناورهای خدماتی در کشور افزود: ما در حوزه فراساحل کارهای بزرگی انجام دادهایم و این امر، باید در بخشهای حمل و نقل مسافر، خدمات سکوها و عملیات دریایی نفت و گاز و شیلات نیز صورت گیرد که با ورود صنایع دریایی میتوان ناوگان کشور در این بخشها را به روزرسانی کرد.
موسوی درباره طرح کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در زمینه ساخت شناورهای خدماتی بخش نفت نیز با اشاره به هزینه بالای فعالیت در بخش فراساحل گفت: اگر فاینانس پروژه از سوی منابعی چون صندوق صنایع دریایی انجام شود، آمادگی داریم در بخش یدک کشهای پشتیبان اجاره به شرط تملیک را داشته باشیم.
وی در عین حال بر ضرورت ورود دانشگاهها و مراکز مهندسی دریایی به این پروژه ها تأکید کرد و افزود: باید طراحی و ساخت این شناورها مطابق با تکنولوژی روز جهان صورت گیرد.
انتهای پیام/66007/ر/ض1002