اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

اندیشکده «چتم هاوس»:

برنامه‌ریزی فرانسه برای حمله نظامی به مالی عاقلانه نیست

خبرگزاری فارس: بحران کشور مالی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات قاره آفریقا و در نتیجه مشکل کل کشورهای دنیاست و به همین دلیل بایستی راه‌حلی بین‌المللی برای آن پیدا کرد.

برنامه‌ریزی فرانسه برای حمله نظامی به مالی عاقلانه نیست

به گزارش فارس، "اندیشکده چتم هاوس"، در مقاله‌ای به قلم "الکس واینز"، مدیر پژوهشی برنامه آفریقا و مطالعات بین‌الملل، می‌نویسد: شورشیان جهادی در کشور مالی با تسلیحاتی که در نتیجه مداخله نظامی ناتو در لیبی به دست آورده‌اند، کنترل قسمت‌های شمالی را به دست گرفته‌اند. اتحادیه آفریقا فاقد توان نظامی برای مقابله با این بحران است که نه تنها بقای آفریقا، که بقای غرب را نیز تهدید می‌کند و بایستی برای حل آن سازمان ملل و ناتو از کشور مالی حمایت نظامی به عمل آورند.

 

* مشکلات آفریقا جهانی‌اند و نیازمند حمایت بین‌المللی

پاسخ آفریقا به بحران مالی به معنی پذیرش این امر است که "راه‌حل‌های آفریقا برای مشکلات آفریقا" همواره قابل اجرا نیست و برخی بحران‌ها واقعاً جهانی‌اند و نیازمند حمایت بین‌المللی.

این مسئله به ویژه در مورد شمال کشور مالی صدق می‌کند، جایی که از آوریل سال گذشته به این سو، مبارزان اسلام‌گرا پایگاهی برای خود ساخته‌اند و یک دولت جهادی جداگانه تشکیل داده‌اند. کودتایی غیرمنتظره در مارس 2012 به آشوبی سیاسی منجر شد فرصتی برای گروه‌های رادیکالی مسلح در شمال مالی فراهم شد تا موقعیت خود را مستحکم سازند.

قدرت این گروه‌ها با تسلیحات و حامیانی که پس از مداخله سال 2011 ناتو در لیبی به دست آوردند بیشتر شده است. گروه‌های رادیکالی که سرهنگ قذافی پیش از این سرکوبشان می‌کرد، با حامیان شکست‌خورده او در هم آمیختند و تهدید بزرگی برای ثبات منطقه شدند.

 

* نهاد منطقه‌ای توان مبارزه با گروه‌های شورشی شمال مالی را ندارد

حملات امروزه مبارزان  تندروی اسلام‌گرا در مالی خیلی هم غیرمنتظره نیست. نهاد منطقه‌ای که همان "مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا" است، علیرغم برنامه سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل برای مستقر ساختن 3 هزار نیرو، ظرفیتی برای کنترل و مقابله با جنگی که در شمال مالی در جریان است ندارد.

"مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا" امیدوار بود گفتگوها را برقرار نگاه دارد و بتواند تعدادی از گروه‌های اسلام‌گرا را در شمال اسکان دهد و تنها پس از آموزش ارتش مالی و انتخابات برنامه‌ریزی شده دست به اقدامی نظامی بزند. در این بین، برخی از گروه‌های مسلح شمال مالی با برنامه‌های خود پیش می‌رفتند و حمله‌ای برای تصرف سرزمین‌هایی بیشتر ترتیب دادند.

 

* بحران مالی غیرمنتظره و معماری امنیتی آفریقا ضعیف است

سال گذشته ماه‌های بسیاری صرف طرح‌ریزی برنامه‌ای در آفریقا برای حل بحران کشور مالی شد. دشواری در پیدا کردن راه‌حل قابل درک است، چون هم رویدادهای مالی خیلی غیرمنتظره بود و هم معماری صلح و امنیت آفریقا برای پاسخ به تهدیدی بین‌المللی شده از این دست ناقص و ضعیف است.

 

*فرصت خوبی برای بهتر کردن روابط نصیب اتحادیه آفریقا شده

در اینجا فرصتی برای اتحادیه آفریقا به دست آمده تا روابطش با کشورهای شمال آفریقا را از نو بسازد (روابطی که با جنگ داخلی لیبی در سال 2011 به تیرگی گرایید) و با شرکای بین‌المللی مهمی چون فرانسه، اتحادیه اروپا و ناتو و دیگران روابط بهتری برقرار سازد. اتحادیه آفریقا بر خلاف نظری که سال 2011 در مورد لیبی داشت، در مورد مالی طرفدار اقدامی بین‌المللی است.

"نکوسازانا دلامینی-زوما"، دبیرکل جدید اتحادیه که اهل آفریقای جنوبی است، این پرسش را مطرح کرد که آیا خود سازمان ملل برای مقابله با مشکلات و پیچیدگی‌های درگیری‌ها در مالی و ساحل عاج به اندازه کافی مجهز است یا نه. اما او و دیگر رهبران آفریقایی ضرورت واکنش نظامی کارآمد به این بحران را دریافته‌اند.

 

* باید برنامه‌ای طراحی کنیم که برای همه مشکلات راه‌حل داشته باشد

راه‌حل بحران باید چندمنظوره باشد. مالی پس از کودتای سال گذشته نیازمند دولتی قابل اعتماد است که از طریق انتخابات تشکیل شود، و کنترل قسمتهای شمالی را نیز باید با مداخله بین‌المللی به دست آورد. آنچه در حال حاضر بسیار ضروری می‌نماید این است که آفریقا به شکلی متحد از اقداماتی که به رهبری فرانسه صورت می‌گیرد حمایت کند تا بتوانند سد نظامی قدرتمندی جلوی شورشیان بسازند و از پیشروی مبارزان اسلام‌گرا به سمت قسمت‌های جنوبی جلوگیری کنند.

برای آنکه این عملیات به رهبری فرانسه امکان موفقیت بلندمدت داشته باشد، باید کشور همسایه، الجزایر، حمایت کاملی از عملیات نظامی بکند. لازم است که "مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا" نیروهایش را مستقر سازد، و بایستی عملیات اتحادیه اروپا مبنی بر فرستادن 250 مربی نظامی برای برآوردن نیازهای نظامی مالی فوراً آغاز شود. علاوه بر این، "مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا" بایستی به منظور اعتمادسازی برای سال‌های آینده، عملیاتی برای حفظ صلح و آرامش را طرح‌ریزی کند.

 

* برنامه‌ریزی فرانسه برای حمله نظامی چندان معقول نیست

ارتش مالی فاقد توان و تجهیزات کافی برای مقابله با جهادی‌های کاملاً مسلح و باانگیزه در شمال مالی است. زمان‌بندی کشورهای آفریقایی برای اقدام نظامی در پاییز سال 2013 همچنان معتبر است.

فرانسه تصمیم دارد تا پیش از آغاز فصل باران حمله نظامی همه‌جانبه‌ای را آغاز کند. اما این برنامه چندان معقول نیست و چون باماکو، پایتخت مالی، در حال حاضر حتی با حمایت نظامی فرانسه هم قادر به تثبیت دولتی قابل اعتماد و برقراری امنیت در شمال نیست، می‌تواند تأثیر عکس هم داشته باشد.

 

* بحران مالی هم بقای آفریقا را تهدید می‌کند و هم بقای غرب را

اینکه فرانسه همچنان خودش را از بحران اخیر در جمهوری آفریقای مرکزی دور نگاه داشته و گذاشته اتحادیه آفریقا، مجمع اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی و آفریقای جنوبی با طغیان شورشیان در کشور مالی مقابله کنند نشان دهنده ارزیابی خطرات و تقسیم عاقلانه فشار مشکلات است. بحران جمهوری آفریقای مرکزی در اصل بحرانی داخلی است؛ بحران مالی هم بقای آفریقا را تهدید می‌کند و هم بقای غرب را.

انتهای پیام/1601x5

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول