اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان:

قانون در انتخابات خانه مطبوعات اجرا شود / نگاه‏ها به سمت عدالت رسانه‏ای باشد

خبرگزاری فارس: سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان با تاکید بر اینکه لازم است تا قانون در انتخابات خانه مطبوعات سمنان اجرا شود، گفت: همه نگاه‏ها در جامعه خبری باید به سمت عدالت رسانه‏ای باشد.

قانون در انتخابات خانه مطبوعات اجرا شود / نگاه‏ها به سمت عدالت رسانه‏ای باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مرتضی مزینانی‏صفابین پیش از ظهر امروز در نشست هم‏اندیشی شماری از خبرنگاران و مدیران رسانه‏های گروهی استان سمنان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری نشست هم‏اندیشی رسانه‏های تاثیرگذار این استان با حضور مدیرکل و معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نشان‏دهنده این است که مجموعه استان به دنبال رفع نواقص و مشکلات موجود در این حوزه است.

وی تصریح کرد: خبرنگاران، بدون شک یکی از مهم‏ترین و کاربردی‏ترین ابزارهای تعامل حاکمیت با مردم و برعکس محسوب می‏شوند و از این رو، تشکیل چنین نشست‏هایی نشان می‏دهد که مسئولان استان سمنان در حوزه فرهنگ و هنر به دنبال رفع کاستی‏ها و نواقصی هستند که در گذشته وجود داشته است.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان همچنین با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرازهایی از کلام گوهربار خویش می‏فرمایند «دست‏اندرکاران مسائل فرهنگی مطلقا نباید دیدگاه‏های خطی را از هر طرفی که باشد در کار خود وارد کنند؛ چه در غیر این صورت به مسائل فرهنگی ضربه خواهد خورد و مشکل ایجاد خواهد کرد» اظهار داشت: همه نگاه‏ها در جامعه خبری باید به سمت «عدالت رسانه‏ای» باشد.

مزینانی‏صفابین ادامه داد: عدالت رسانه‏ای به این معنی است که هر رسانه به تناسب فعالیت، شخصیت و کارکرد خود در جامعه و همچنین بر اساس تصمیم مردم مورد ارج و قرب قرار گیرند و این‏طور نباشد که به عنوان مثال، یک رسانه خاص بخواهد در همه بخش‏ها، موقعیت‏ها را در دست داشته باشد.

وی تصریح کرد: در صورتی که به فرموده مقام عظمای ولایت عمل شود و در همه امور نصّ صریح قانون را مد نظر داشته باشیم، هرگز دچار مشکلاتی که اخیراً در استان سمنان در جامعه خبری این استان مشاهده شد، نخواهیم بود.

تصمیم ارشاد مسائل بومی و منطقه‏ای استان‏ها را لحاظ نکرده است

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان همچنین با تاکید بر اینکه در نشست‏های تخصصی از این دست باید دستور کار معین شود و سخنان و گفت‏وگوهای طرفینی که انجام می‏شود مشخص و مبرهن باشد، از دست‏اندرکاران انجمن خبرنگاران استان سمنان که ترتیب برگزاری این نشست را داده‏اند، قدردانی کرد.

مزینانی‏صفابین در همین باب با تقدیر از فعالیت‏های صورت گرفته در طول چند سال اخیر در انجمن خبرنگاران استان سمنان، این فعالیت‏ها را متناسب با حجم انبوه تقاضاهای جامعه خبری استان سمنان و انتظار بیشتری که از این انجمن می‏رفت، ندانست.

وی تصریح کرد: انجمن خبرنگاران استان سمنان در بدو تاسیس و ابتدای فعالیت خود با بهره‏گیری از نیروهای خدومی که عمدتاً به صورت افتخاری نیز فعالیت می‏کردند، توانست گام‏های خوبی در عرصه خبر و رسانه و مسائل جانبی مترتب بر آن بردارد.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان اضافه کرد: در ابتدای امر، فعالیت‏های خوبی نیز از سوی استانداری سمنان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و دیگر دستگاه‏های اجرایی این استان از انجمن خبرنگاران استان سمنان می‏شد.

مزینانی‏صفابین ادامه داد: پس از مدتی، متاسفانه با تصمیمی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت و در آن به هیچ وجه مسائل بومی و شرایط منطقه‏ای استان‏ها لحاظ نشده بود، حمایت‏ها به سوی خانه مطبوعات سمنان سوق داده شد و در این بین، شمار زیادی از خبرنگاران به‏واقع فعال و مؤثر استان سمنان از پشتیبانی برخی مسئولان محروم ماندند.

مدیران فعال رسانه‏ای در انجمن خبرنگاران حضور دارند

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان همچنین با بیان اینکه اگر بررسی مشخصی از افراد عضو انجمن خبرنگاران استان سمنان صورت گیرد مشخص خواهد شد که خبرنگاران و مدیران فعال رسانه‏ای در انجمن خبرنگاران حضور دارند، «شمول و فراگیری» را یکی از مهم‏ترین مولفه‏های مثبت انجمن خبرنگاران این استان دانست که پیش از تاسیس این تشکل، به فراموشی سپرده شده بود.

مزینانی‏صفابین اضافه کرد: خبرنگارانی از صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه‏های جمهوری اسلامی، ایران، جام جم و هفته‏نامه و نشریات تاثیرگذار بومی نظیر کویر و . . . در انجمن خبرنگاران استان سمنان عضویت دارند و این نشان می‏دهد که این انجمن تا چه اندازه توانسته است مورد توجه باشد.

وی همچنیین گفت: با این وصف، باید دانست که حقوق خبرنگاران عضو این انجمن که حاضر نیستند در انتخابات یک‏طرفه و محکوم به شکست خانه مطبوعات استان سمنان شرکت کنند، کجاست.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان اضافه کرد: باید دانست که آیا تشکلی که از جمع انبوه نمایندگان و خبرنگاران رسانه‏های تاثیرگذار استان سمنان بی‏بهره باشد، آیا می‏تواند راه‏گشای تنگناهای شدید موجود در عرصه خبر و معضلات دست و پاگیر این بخش باشد و به طور یقین، پاسخ منفی است.

خانه مطبوعات مأمن یک جریان خاص نشود

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان همچنین با یادآوری سخن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در ابتدای سخنانش آن را مطرح کرد، گفت: اگر به فرمایشات مقام عظمای ولایت توجه و اندکی در آن درنگ کنیم، مشخص می‏شود که نباید گذاشت خانه مطبوعات استان سمنان مأمن یک جریان خاص شود.

مزینانی‏صفابین ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این جمله به معنای واقعی کلمه گوهربار به عبارت «دیدگاه‏های خطی» اشاره فرمودند و در تفسیر ظاهری می‏توان از این عبارت دو نوع برداشت منطقی داشت.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این عبارت را در روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان سمنان تعمیم دهیم، می‏توان گفت که نباید گذاشت خانه مطبوعات استان سمنان خطی شود؛ حال این خط می‏خواهد یک جریان سیاسی باشد یا یک جریان رسانه‏ای و مطبوعاتی و متاسفانه امروز در استان سمنان شاهد هر دوی این نواقص هستیم.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان در عین حال از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواست تا جدای از پیگیری‏های ثانوی، در ابتدای امر مرّ صریح قانونی که در اساسنامه خانه مطبوعات آمده است، را رعایت کنند.

انتهای پیام/2249/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول