اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

«بلیک» وارد قرقیزستان شد

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه آمریکا در حالی دقایقی پیش با برنامه سفر دوروزه وارد قرقیزستان شد که به باور کارشناسان بحث تمدید حضور پایگاه «ماناس» محور مذاکرات بیشکک-واشنگتن خواهد بود.

«بلیک» وارد قرقیزستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دیدار با مقامات عالی‌رتبه قرقیزستان و برگزاری دومین دور رایزنی‌های سیاسی واشنگتن و بیشکک از محورهای برنامه این بازدید عنوان شده‌است.

این مقام آمریکایی در آستانه سفر به بیشکک بررسی مسائل مربوط به تمدید حضور پایگاه نظامی ماناس"را از موضوعات مورد مذاکره با مقامات عالی‌رتبه قرقیزستان اعلام کرد.

با این وجود  «قادر تاکتوگل‌اف» سخنگوی ریاست جمهوری قرقیزستان ساعاتی قبل از ورود این مقام وزارت امور خارجه آمریکا ضمن توضیح موضوعات مورد بحث با این مقام آمریکایی، گفت که مسئله تمدید پایگاه ماناس در دستور کار مذاکرات نیست.

این مقام قرقیز با اشاره به بیانیه‌های قبلی «الماس بیک آتامبایف»، تأکید کرد: رئیس جمهور قرقیزستان بارها اعلام کرده که در زمینه تمدید پایگاه نظامی ماناس دیگر مذاکره نمی‌شود و این پایگاه پس از سال 2014 بسته می‌شود.

بنا به گفته وی، قرقیزستان با تعطیلی این پایگاه، به جای آن نهادی به نام مرکز غیرنظامی ترانزیت محموله‌ها ایجاد خواهد کرد.

تاکتوگل‌اف تصریح کرد: قرقیزستان در حال حاضر با شرکای خود (روسیه، ایالات متحده و کشورهای دیگر) مشغول تنظیم زمینه حقوقی ایجاد چنین مرکزی در فرودگاه ماناس بوده و تصمیم دارد آن را درپی بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا پس از سال 2014، راه‌اندازی کند.

این در حالی است که معاون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته (14 ژانویه) در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده بود که در طول بازدید خود از بیشکک و در مذاکرات با مقامات قرقیزستان، مسائل مربوط به شکل جدید اجاره پایگاه مناس را مورد بحث قرار می‌دهد.

کارشناسان تفاوت معنایی در بیانیه‌های مقامات رسمی قرقیزستان و ‌آمریکا در موضوع بودن یا نبودن مسئله تمدید پایگاه نظامی ماناس را دلیلی بر بازی دوگانه سیاسی مقامات بیشکک می‌دانند.

این کارشناسان می‌گویند: به هر حال بیشکک و واشنگتن در زمینه تمدید حضور آمریکا در پایگاه ماناس وارد مذاکرات شده اما برای این که روسیه و کشورهای دیگر مخالف چنین همکاری را ناراحت نکنند هم‌اکنون در فکر اصلاح نام و جستجوی اصطلاح مناسبی برای این پایگاه و تبدیل ظاهری آن به یک مرکز غیرنظامی حمل‌و نقل هستند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول