اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

اندیشکده «آسپینا»:

شهرک‌سازی اسرائیل را ضعیف‌تر و منزوی‌تر می‌کند

خبرگزاری فارس: یک اندیشکده ایتالیایی با اذعان به غیرقانونی بودن شهرک سازی صهیونیستی می‌نویسد: در صورت ادامه این روند رژیم اشغالگر روز به روز ضعیف‌تر خواهد شد و دچار انزوایی بین‌المللی می‌شود

شهرک‌سازی اسرائیل را ضعیف‌تر و منزوی‌تر می‌کند

به گزارش فارس، اندیشکده ایتالیایی «آسپینا» در مقاله ای تحلیلی تحت عنوان «طیف سیاسی رژیم صهیونیستی: قطبی شدن و پیوستگی سیاسی خارجی» به قلم «لورنزو کامل» به بررسی انتخابات جاری رژیم صهیونیستی پرداخته است و پیش بینی کرده که به احتمال زیاد راستگرایان آن رژیم و در راس آنها ائتلاف احزاب لیکود و اسرائیل خانه ماست پیروز میدان خواهند بود. تحلیلگر این مقاله با اذعان به غیرقانونی بودن شهرک سازی صهیونیستی اظهار می دارد که در صورت ادامه این روند رژیم اشغالگر روز به روز ضعیف تر خواهد شد و دچار انزوایی بین المللی می شود.

*نتایج آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز تحقیقات و سیاستگذاری فلسطینیان که در تاریخ 26 دسامبر منتشر شد نشان می دهد در صورتی که امروز انتخابات در فلسطین برگزار شود افزایش حمایت 8-7 درصدی نسبت به گذشته خود را نمایان خواهد ساخت و درصورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسماعیل هنیه رهبر حماس پیروز میدان خواهد بود.

* در سوی دیگر، طبق تمام نظرسنجی های انجام شده، در انتخابات پارلمانی جاری رای دهندگان صهیونیست با اکثریت بی سابقه ای نمایندگان راستگرای افراطی را برای راهیابی به کنست انتخاب خواهند کرد. درون حزب لیکود که در چهار سال گذشته قدرت را در اختیار داشته است، جای بسیاری از اعضای قدیمی را مهاجران صهیونیستی گرفته اند که دارای اهداف سیاسی بشدت افراطی هستند.

بازتاب خشونت اخیر که میان رژیم صهیونیستی و غزه درگرفت این تصور را در بستر منازعه رژیم صهیونیستی – فلسطینیان تقویت کرده است: خشونت ساعت تمامی مذاکرات را به عقب بازگردانده است و کسانی که از این مسئله سود می برند نیروهای سیاسی افراطی هستند که اغلب به همدیگر کمک می کنند حتی اگر در جبهه مقابل یکدیگر قرار داشته باشند. نتایج آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز تحقیقات و سیاستگذاری فلسطینیان که در تاریخ 26 دسامبر منتشر شد نشان می دهد در صورتی که امروز انتخابات در فلسطین برگزار شود افزایش حمایت 8-7 درصدی نسبت به گذشته خود را نمایان خواهد ساخت و درصورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسماعیل هنیه رهبر حماس پیروز میدان خواهد بود.

در سوی دیگر، طبق تمام نظرسنجی های انجام شده، در انتخابات پارلمانی جاری رای دهندگان صهیونیست با اکثریت بی سابقه ای نمایندگان راستگرای افراطی را برای راهیابی به کنست انتخاب خواهند کرد. درون حزب لیکود که در چهار سال گذشته قدرت را در اختیار داشته است، جای بسیاری از اعضای قدیمی را مهاجران صهیونیستی گرفته اند که دارای اهداف سیاسی بشدت افراطی هستند.

این سناریو تحلیلگران را به این سو سوق می دهد که از نوعی "پیمان افراط گرایان" سخن بگویند: « نهمیا شتراسلر در روزنامه چپگرای هاآرتص خالد مشعل را بهترین همتا برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی می داند. وی ثابت کرده که در صورتی که شریک وجود نداشته باشد مذاکره ای هم صورت نخواهد گرفت و این تمام آن چیزی است که نتانیاهو به آن نیاز دارد.»

*درصد بزرگی از احزاب سیاسی شرکت کننده در این انتخابات را احزاب راستگرا تشکیل می دهند. ائتلاف سیاسی لیکود – اسرائیل خانه ماست فهرستی مشترک از نمایندگان خود ارائه داده اند و انتظار می رود که به تنهایی بتوانند در حدود 34 کرسی پارلمانی را از آن خود سازند.

*نتانیاهو قصد دارد تا با ائتلاف با احزاب راستگرای افراطی، طرفداران شهرک سازی های صهیونیستی و گروههای مذهبی دولت جدید خود را تشکیل دهد و در نتیجه بتواند اکثریت کرسی های مجلس (61 کرسی) را بدست آورد.

در انتخابات جاری پارلمانی رژیم صهیونیستی مجموعا 34 حزب سیاسی برای کسب 120 کرسی مجلس آن کشور با یکدیگر رقابت می کنند. درصد بزرگی از احزاب سیاسی شرکت کننده در این انتخابات را احزاب راستگرا تشکیل می دهند. ائتلاف سیاسی لیکود – اسرائیل خانه ماست فهرستی مشترک از نمایندگان خود ارائه داده اند و انتظار می رود که به تنهایی بتوانند در حدود 34 کرسی پارلمانی را از آن خود سازند.

ادغام این دو حزب با یکدیگر باعث کاهش محبوبیت عمومی آنان تا حد از دست دادن 10 کرسی شده است با این حال این مسئله مانع نخست وزیری مجدد نتانیاهو نخواهد شد. نتانیاهو قصد دارد تا با ائتلاف با احزاب راستگرای افراطی، طرفداران شهرک سازی های صهیونیستی و گروههای مذهبی دولت جدید خود را تشکیل دهد و در نتیجه بتواند اکثریت کرسی های مجلس (61 کرسی) را بدست آورد.

*نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهود یک حزب صهیونیست مذهبی و دست راستی نتانیاهو را به حمایت از راه حل تشکیل دو کشور و موضع گیری «ملایم» در قبال ارتقای جایگاه فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد متهم کرده است. علیرغم اختلافات پیش از انتخابات، این حزب که در حدود 15 کرسی را کسب خواهد نمود احتمالا بعنوان جنبشی سیاسی با حزب ارتدکس افراطی شاس (با 11 کرسی) و حزب یهودیت تورات متحد (با 5 کرسی) دست به ائتلاف خواهد زد و به نتانیاهو اجازه خواهد داد تا دولت ائتلافی 65 نفره خود را تشکیل دهد.

*از سوی دیگر احزاب چپگرا از جمله حزب مرتز (انرژی) و حدش (جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری) تنها احزاب چپگرای صهیونیستی هستند که سناریوی جاری را پذیرفته اند. در عوض، هر حزب چپگرایی اکنون در موضع «میانه» قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به شلی یخیموویچ رهبر حزب کارگر اشاره کرد.

نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهود یک حزب صهیونیست مذهبی و دست راستی نتانیاهو را به حمایت از راه حل تشکیل دو کشور و موضع گیری «ملایم» در قبال ارتقای جایگاه فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد متهم کرده است. علیرغم اختلافات پیش از انتخابات، این حزب که در حدود 15 کرسی را کسب خواهد نمود احتمالا بعنوان جنبشی سیاسی با حزب ارتدکس افراطی شاس (با 11 کرسی) و حزب یهودیت تورات متحد (با 5 کرسی) دست به ائتلاف خواهد زد و به نتانیاهو اجازه خواهد داد تا دولت ائتلافی 65 نفره خود را تشکیل دهد.

از سوی دیگر احزاب چپگرا از جمله حزب مرتز (انرژی) و حدش (جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری) تنها احزاب چپگرای صهیونیستی هستند که سناریوی جاری را پذیرفته اند. در عوض، هر حزب «بالقوه» چپگرایی اکنون در موضع «میانه» قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به شلی یخیموویچ رهبر حزب کارگر اشاره کرد که در مصاحبه با سایت آروتز 7 اظهار داشته که بطور تاریخی در حق آن حزب چپگرا اجحاف شده است. وی همچنین در سخنرانی خود در آریل شهرک سازی های صهیونیستی را برای جمعیت فلسطینیان بومی زیان بار دانسته است.

 

*انتخابات جاری رژیم صهیونیستی در فضایی بشدت رادیکال انجام خواهد شد

*در بعد سیاست داخلی، دو مسئله از دید رای دهندگان صهیونیست حائز اهمیت است: نخست وضعیت رفاهی و اقتصادی و دیگری شکاف موجود میان سکولارها و مذهبیون صهیونیست.

*در عرصه سیاست خارجی، تهدید ایران هنوز هم بیشترین توجهات را در رژیم صهیونیستی بسوی خود جلب می کند.

انتخابات جاری رژیم صهیونیستی در فضایی بشدت رادیکال انجام خواهد شد. اما دغدغه اصلی رای دهندگان در این انتخابات چه موضوعاتی خواهند بود؟ در بعد سیاست داخلی، دو مسئله از دید رای دهندگان صهیونیست حائز اهمیت است: نخست وضعیت رفاهی و اقتصادی و دیگری شکاف موجود میان سکولارها و مذهبیون صهیونیست. شهروندان صهیونیست امروز بیش از هر زمان دیگری دغدغه اقتصادی دارند و مسائل اجتماعی برای آنان و بسیاری از احزاب اولویت دارد به گونه ای که حتی محافظه کارترین احزاب صهیونیستی نیز در سالهای اخیر بر روی موج سوار شده اند و تظاهرات ضد دولتی به راه انداخته اند.

از سوی دیگر بحث داغ دیگری که در رژیم صهیونیستی جریان دارد، بحث اعطای کمک به صهیونیست های «ارتدکس افراطی» (هرادی) و همچنین معافیت ویژه آنان از خدمت سربازی است که با مخالفت شدید جمعیت سکولار آنجا مواجه شده است.

در عرصه سیاست خارجی، تهدید ایران هنوز هم بیشترین توجهات را در رژیم صهیونیستی بسوی خود جلب می کند. انتخابات ریاست جمهوری ایران 14 جون سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و دوره زمامداری سیاسی پرزیدنت محمود احمدی نژاد پایان خواهد یافت. تصویر یک ایران اتمی که رژیم صهیونیستی را از روی نقشه جهان محو خواهد کرد هنوز هم موضوعی است که صهیونیست ها در مورد آن بحث می کنند. بنابراین مشخص است که چرا بسیاری از احزاب رژیم صهیونیستی و همین طور شخصیت های شناخته شده نظامی آن رژیم در فهرست انتخاباتی شان و تعیین استراتژی شان این مسئله را درنظر می گیرند تا از آن برای تقویت موضع خود استفاده نمایند.

 

*در پایان آنکه، تقریبا تمامی شهروندان صهیونیست حتی آنهایی که در چپ میانه قرار دارند یا نسبت به راه حل تشکیل دو کشور دلسرد اند و یا آنکه کلا آن را رد می کنند.

*رژیم صهیونیستی با استفاده گزینشی از متون مذهبی و تفسیر غلط از مسئله سرزمین موعود امکان پذیری تحقق راه حل تشکیل دو کشور در ابهام و پیچیدگی قرار خواهد گرفت و آخرین بندهای رابطه میان بیت المقدس و کرانه باختری زیر سوال خواهند رفت و آینده نامشخص پیدا خواهد کرد.

* علی‌رغم آنچه بسیار ادعا شده است که ناحیه ای وان «کرانه باختری را به دو قسمت تقسیم نخواهد کرد» آغاز شهرک سازی ها باعث جداسازی بخش های شمالی و جنوبی کرانه باختری از یکدیگر خواهد شد.

در پایان آنکه، تقریبا تمامی شهروندان صهیونیست حتی آنهایی که در چپ میانه قرار دارند یا نسبت به راه حل تشکیل دو کشور دلسردند و یا آنکه کلا آن را رد می کنند. گیدئون سار وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و از نامزدهای با شانس بالای حزب لیکود در انتخابات جاری، اظهار داشته که ایده تشکیل دولت فلسطینی در اساسنامه آن حزب وجود ندارد و نبایستی در آینده نیز قرار گیرد.

علاوه بر این اکثر احزاب صهیونیستی در مورد شهرک سازی ها نیز با یکدیگر اشتراک نظر دارند و تصمیم دارند تا در آینده نزدیک آن را عملی سازند.

رژیم صهیونیستی در پایان ماه نوامبر و پس از ارتقای جایگاه فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که خواهان شهرک سازی های بیشتر در منطقه معاله آدومیم به وسعت شهرهای تل آویو و بیت المقدس است. فلسطینیان بومی با این برنامه جدید رژیم صهیونیستی مخالف هستند و آن رژیم نیز با استفاده گزینشی از متون مذهبی و تفسیر غلط از مسئله سرزمین موعود امکان پذیری تحقق راه حل تشکیل دو کشور در ابهام و پیچیدگی قرار خواهد گرفت و آخرین بندهای رابطه میان بیت المقدس و کرانه باختری زیر سوال خواهند رفت و آینده نامشخص پیدا خواهد کرد. 

منطقه میان آنچه ناحیه ای وان و بحر المیت خوانده می شود نیز مشمول شهرک سازی ها خواهند شد. علیرغم آنچه بسیار ادعا شده است که ناحیه ای وان «کرانه باختری را به دو قسمت تقسیم نخواهد کرد» آغاز شهرک سازی ها باعث جداسازی بخش های شمالی و جنوبی کرانه باختری از یکدیگر خواهد شد و یکی از گذرگاه هایی که احتمالا بسته خواهد شد در نزدیکی جریکو است. یکی دیگر از گزینه هایی که برای فلسطینیان بسیار سنگین خواهد آمد احداث بزرگراهی در منطقه دارای منابع طبیعی وی غلت است. چنین طرح های نشانگر پیوستگی ارضی در آن منطقه نیستند و فراتر از آن و پیوندهای تجاری انجام می شوند.

در اثر سیاست های توسعه طلبانه و برای ایدئولوژی رژیم صهیونیستی تمام فلسطینیان هزینه گزافی را می پردازند. انتخابات اخیر پارلمانی رژیم صهیونیستی این فرضیه را تایید می کند. علیرغم آنکه امنیت رژیم صهیونیستی برای آن رژیم در صدر اولویت هایش قرار دارد، در مورد تصوراتی که پیرامون چگونگی تامین حداکثری آن وجود دارد صهیونیست ها نیازمند بازاندیشی در این باره هستند.

تل آویو بیش از هر چیز نیازمند تدوین استراتژی ای جدید مبتنی بر آگاهی از وضعیت موجود است زیرا ادامه این وضع می تواند آن رژیم را بسوی انزوای کامل و تضعیف موضع اش در خاورمیانه معاصر پیش ببرد. یک در منطقه «جدید» خاورمیانه سه رکن مصر، سوریه و اردن برای دهه ها حضور داشته اند و رژیم صهیونیستی اکنون نقش بسیار متفاوتی را نسبت به گذشته بر عهده دارد.

انتهای پیام/1501x11

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول