اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

تقوا مرهم تمام آلام بشری است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: پیشه کردن تقوا و حرکت در صراط مستقیم نه تنها انسان را به سعادت می‌رساند بلکه مرحمی بر تمام آلام بشری است.

تقوا مرهم تمام آلام بشری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در جمع زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران به تبیین ویژگی‌های متقین پرداخت و اظهار داشت: انسان متقی یاور و یار امام عصر(عج) است.

وی ادامه داد: از بزرگترین و مهم‌ترین اموری که حضرت مهدی(عج) از جانب حق تعالی بر عهده دارند، هدایت بندگان و ارشاد آنان به سوی فلاح و صلاح است، پس هرگاه کسی یک نفر از بندگان خدا را هدایت کرده یا اینکه خودش را اصلاح کند به همان مقدار که در هدایت او یا اصلاح خود گام بردارد، امام(عج) را یاری کرده است.

دعا در تعجیل فرج برترین قسم یاری امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام نظری منفرد افزود: از برترین اقسام یاری امام زمان(عج) دعا در تعجیل فرج آن حضرت است و بدیهی است که از شرایط استجابت دعا، تقوا است.

وی در ادامه به راه‌های دستیابی به تقوا اشاره کرد و گفت: تقوا در مفهوم قرآنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است به گونه‌ای که می‌توان گفت تقوا به عنوان یکی از محوری‌ترین مفاهیم قرآنی است که از لایه‌های تو در توی آن را در بر می‌گیرد و همچون توحید در محور توجهات قرآن قرار می‌گیرد به گونه‌ای که اگر تقوا از مباحث قرآنی حذف شود کلیدی‌‌ترین مفاهیم دینی و قرآنی حذف شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: از این روست که در هر گوشه‌ای از آیات قرآنی به تقوا و مباحث مرتبط با آن باز می‌گردیم، تقوا بیانگر دینداری شخص است و شخص در عمل به تقوای خویش دینداری خویش را به نمایش می‌گذارد. کسی که فاقد تقواست در حقیقت فاقد دین در مفهوم قرآنی آن است.

نظری منفرد افزود: از این رو سخن گفتن از تقوا به معنای سخن گفتن از دینداری است و بیان راه‌های دستیابی به تقوا در حقیقت بیان راه‌های دینداری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زمینه‌های تقوا اشاره کرد و افزود: دستیابی به تقوا در بینش و نگرش قرآنی به سادگی امکان پذیر نیست و کسی نمی‌تواند به صرف برخورداری از برخی از فضایل و خصوصیات اخلاقی فردی مدعی دستیابی به تقوا شود، در حالی که در امور اجتماعی هنجارهای شرعی، عرفی و عقلی را مراعات نمی‌کند.

 

 
 
تمسک به آموزه‌های قرآنی مسیر دستیابی به تقوا

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 115 سوره توبه اظهار داشت: از سوی دیگر تقوا امری نیست که انسان بتواند بر پایه عقل خویش به راه‌های دستیابی به آن برسد؛ از این رو قرآن بیان می‌کند که تبیین راه‌ها و زمینه‌های تحصیل تقوا از اموری است که باید از جانب خدا روشن و بیان شود، بنابراین باید به سراغ قرآن رفت تا بر پایه آموزه‌های قرآنی راه‌های دستیابی به تقوا را به دست آوریم.

حجت‌الاسلام نظری منفرد ادامه داد: از راه‌هایی که شخص می‌تواند به تقوا دست یابد اخلاص در عمل است. از نظر قرآن اخلاص دو کارکرد و نقش اساسی در زندگی بشر بازی می‌کند؛ هم موجب می‌شود تا شخص خود را به تقوا برساند و همچنین زمینه گرایش مردمان به دین و دینداری را فراهم آورد؛ زیرا با اخلاص است که فرد تنها برای رضای خدا عمل می‌کند و رفتارش را بر پایه آموزه‌های وحیانی سامان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیروی از آموزه‌های قرآن و حرکت در صراط مستقیم، برپایی نماز، بهره‌گیری از الهامات و امدادهای الهی، پرداخت حقوق دیگران،‌ توجه به حسابرسی الهی و... خود بستری اساسی برای ایجاد تقوا در شخص است که باید به آنها توجه شود.

انتهای پیام/78009/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول