اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشنهاد نماینده ایران در نپال مورد استقبال قرار گرفت

ایران میزبان هفدهمین دوره اجلاس نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه

خبرگزاری فارس: در شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه در نپال، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به عنوان تنها نماینده کشورمان در این نشست پیشنهاد میزبانی کشورمان از هفدهمین دوره این اجلاس را مطرح کرد که با استقبال مواجه شد.

ایران میزبان هفدهمین دوره اجلاس نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، تابش در این نشست پیشنهاد میزبانی کشورمان از هفدهمین دوره این اجلاس را مطرح کرد که با استقبال مواجه شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس در این اجلاس که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: توسعه پایدار را می‌توان به صورت توسعه اقتصادی رو به رشد و متعادل، گسترش برابری و مساوات اجتماعی و پایداری زیست محیطی در کنار هم توصیف کرد.

وی تصریح کرد: توسعه پایدار منشوری از رشد اقتصادی، گسترش عدالت و کاهش فقر و بی‌سوادی و توسعه هرچه بیشتر آزادی‌های اجتماعی و فردی و استقرار حکمرانی مطلوب و تصویب قوانین مناسب حقوق شهروندی با حضور و مشارکت تمام اقشار جامعه است.

تابش با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی تمدن کهن ایران در راستای توجه به حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار، یادآور شد: سنگ نوشته‌های موجود در آثار تاریخی مربوط به قبل از میلاد مسیح در کشورمان از جمله پاسارگاد و تخت جمشید در شیراز و ... از جمله مدارک معتبر برای تایید این ادعاست.

وی افزود: در دوران ایران باستان آلودگی آبها ممنوع و مشمول پرداخت جریمه بوده است، روز جهانی درختکاری که از طرف FAO نامگذاری شده از دوران زرتشت (بیش از 3 هزار سال) در ایران پهناور برای حفظ و توسعه فضای سبز و جنگل شروع شده و در حال حاضر نیز یکی از اصول قانون اساسی کشورمان (اصل پنجاهم) به عنوان یک اصل و سند بالا دستی به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، حتی 13 سال قبل از اجلاس ریو به تعریف توسعه پایدار اختصاص داده شده است و بر این اساس اسناد چشم انداز توسعه بلند، میان و کوتاه مدت کشورمان با رعایت حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار تنظیم و اجرا می‌شود.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بهبود مدیریت منابع آبی در بحث منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوضه‌های آبریز یکی دیگر از اهداف اساسی توسعه پایدار است، دو معضل اساسی در این زمینه را عدم توجه به حقابه های زیست محیطی، عدم کنترل منابع آلاینده در بالا دست و بروز اثرات مخرب آن در حوضه پایین دست اعلام کرد و افزود: برای این معضل ضروری است طرح جامع کنترل و کاهش آلودگی منابع آبی مشترک با همکاری کلیه کشورهای واقع در حوزه آبریز مشترک تهیه شود.

نماینده کشورمان در شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا اقیانوسیه ادامه داد: اقدامات پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای بهبود مدیریت منابع آبی برای توسعه پایدار بر مبنای چهار سیاست افزایش بهره وری، توسعه حفاظت و پایداری کمی و کیفی منابع آب، گسترش آگاهی های عمومی و توسعه فناوری و تحقیقات علمی است. بازار کربن و افزایش راندمان انرژی در واقع یک سیاست تشویقی است که با ارائه انگیزه‌های اقتصادی و پرهیز از اعمال فشارهای قانونی، کارخانه های آلوده کننده را به سمت کاهش و کنترل آلودگی سوق می دهد.

تابش برای دست‌یابی به این اهداف سه پینشهاد داد: تدوین راهبرد مناسب جامع و هدفدار در مدیریت عرضه و مصرف انرژی، بالا بردن سطح پوشش رسانه ها در کشورها به منظور آگاه سازی مردم از اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی، تدوین نظام ممیزی انرژی در بخش های مصرف کننده انرژی، بازسازی و نوسازی سیستم های حمل و نقل کشورها.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از طرف مجلس شورای اسلامی ایران مفتخرم که پیشنهاد میزبانی هفدهمین اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه را در کشورم ایران اعلام کنم و انتظار دارم این پیشنهادها در بیانیه نهایی اجلاس در پشتیبانی از مردم منطقه مان منعکس شود.

پیشنهاد ایران برای ایجاد پل محلی سبز یا درون منطقه ای برای تبادل اطلاعات در منطقه آسیا اقیانوسیه، واکنش سریع به بلایای طبیعی، اجرای برنامه منطقه‌ای واکنش اضطراری در منطقه آسیا و اقیانوسیه از دیگر مباحث مطرح شده از سوی تابش به عنوان نماینده کشورمان در این اجلاس بود.

اعلام آمادگی ایران برای  میزبانی از هفدهمین اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه نیز مورد استقبال قرار گرفت.

شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا اقیانوسیه پیرامون «محیط زیست و توسعه» امروز در نپال با حضور بیش از 46 کشور از جمله نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا تابش (رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس) برگزار شد.

انتهای پیام/2464/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول