اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افزایش 24 درصدی رویکرد فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به امر پرورش زنبورعسل

آذربایجان‌شرقی 11.6 هزار تن عسل تولید کرد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از استحصال 11 هزار و 612 تن محصول عسل در زنبورستان‌های استان در 859 هزار کلنی کندو خبر داد.

آذربایجان‌شرقی 11.6 هزار تن عسل تولید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  غفور عبداللهی صبح امروز در نشست شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی استان، با اشاره به افزایش 3 هزار و 689 تنی عسل در زنبورستان‌های آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: محصول تولیدی امسال در مقایسه با میزان 8 هزارتنی تولید شده سال گذشته 46.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در پاییز سال‌جاری سرشماری از کندوهای زنبورعسل برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولیدی کلنی‌ها و برآورد دقیق و نوع کندوهای زنبورعسل استان و شاغلان در این بخش و نیز کسب اطلاعات لازم از وضعیت زنبورداری استان برای برنامه‌ریزی‌های آتی همزمان با سراسر کشور از یکم مهر ماه به مدت 6 روز توسط معاونت بهبود تولیدات دامی و مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها انجام پذیرفت.

10 هزار نفر در تولید عسل مشغول فعالیت هستند

عبداللهی افزود: طبق نتایج حاصل از آمارگیری، تعداد کل بهره‌برداران در این بخش 10 هزار و 477 نفر بوده که 55 درصد این شاغلان بیسواد و ابتدائی هستند، 22 درصد در حد متوسط، 14 درصد دیپلم و 9درصد دارای تحصیلات عالی هستند.

عبداللهی تعداد کل کندوهای زنبورعسل شمارش شده در استان را 859 هزار و 367 کندو عنوان کرد و افزود: در این میان سهم کندوهای مدرن 682 هزار و 560 و سهم کندوهای بومی 176 هزار و 807 کلنی از کل کندوهای استان است و به عبارت دیگر 79.4 درصد کندوهای استان مدرن و 20.6 درصد بومی است.

وی میزان تولید کل عسل در سال جاری را 11 هزار و 612 تن عنوان کرد و ادامه داد: عسل استحصالی از کندوهای مدرن 10 هزار و 537 تن و از کندوهای بومی هزار و 75 تن بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه 91 درصد عسل تولید شده در آذربایجان‌شرقی از کندوهای مدرن و 9 درصد بقیه از کندوهای بومی است، ادامه داد: میزان تولید عسل نسبت به سال 1389 ( آخرین سرشماری سراسری ) 46.6 درصد رشد داشته است.

23.8 درصد تولید عسل آذربایجان شرقی در مراغه صورت می‌گیرد

عبداللهی با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن 94 هزار و 555 کلنی کندوی زنبور عسل مدرن و 56 هزار و 17 کلنی کندوی بومی از نظر تعداد کندو و همچنین با تولید 2 هزار و 762 تن عسل در بین شهرستان‌های استان دارای مقام اول است، افزود: شهرستان مراغه 23.8 درصد عسل استان را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرستان کلیبر با داشتن 26 کندوی بومی و بناب با 288 کندوی مدرن دارای کمترین تعداد کندوی بومی و مدرن استان هستند، افزود: بیشترین میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن مربوط به شهرستان خداآفرین با 26 کیلوگرم و کمترین مقدار مربوط به شهرستان بناب با سه درصد کیلوگرم است و نیز بیشترین میانگین تولید عسل از کندوهای بومی مربوط به شهرستان مراغه با 10 کیلوگرم از هر کندو و کمترین تولید عسل از کندوهای بومی مربوط به شهرستان اهر با یک کیلوگرم است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن را 15.4 کیلوگرم و در کندوهای بومی را 6.1 کیلوگرم دانست و افزود: این رقم نسبت به سال قبل در کندوهای مدرن 32.8 درصد و در کندوهای بومی 64.9 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تغییرات شدید آب و هوایی در اوایل فصل بهار و ریزش زنبوران داخل کندوها در برخی مناطق استان بعد از شروع تخم‌ریزی داخل کندوها، موجبات کاهش جمعیت زنبوران و تلفات کندوها را فراهم کرده است، افزود: با کنترل وضعیت موجود از طریق جابه‌جایی کندوها به مناطق دیگر و نیز توصیه برای عدم استفاده خودسرانه از داروها علیه بیماری‌های زنبورعسل توسط معاونت بهبود تولیدات دامی و اداره کل دامپزشکی  استان موجب شد تا از ادامه تلفات جلوگیری شود.

عبداللهی با بیان اینکه شناسایی مناطق مناسب از نظر گل‌دهی و تشویق و مساعدت زنبورداران برای کوچ به مناطق مذکور و نیز بارندگی‌های مناسب در ادامه فصل موجب شد که میزان جمعیت رو به افزایش یافته و تعداد کندوها و نیز میزان تولید عسل در واحد سطح به شکل چشم‌گیری افزایش یابد، افزود: ترویج مصرف عسل و شناساندن دیگر محصولات کندو از جمله گرده، زهر زنبور، ژله رویال و تاثیر آنها به عنوان دارو در سلامتی مردم، باعث آن شده است که افراد تحصیل کرده به این رشته علاقه‌مند شده و اقدام به پرورش زنبورعسل کنند که گویای این مطلب، در آمارگیری سال‌جاری کاهش 12درصدی افراد بی سواد و نیز افزایش 24درصدی افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند، است که نشان از اضافه شدن تعداد زنبورداران و نیز بالارفتن روی آوری افراد تحصیل کرده به این صنعت است.

انتهای پیام/60002/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول